SAAB 9000 Startar inte

Revotech Pedal To The Metal
8 april 2009 · 750 Inlägg

Hej Har en smått moddad SAAB 9000 2.0i -93

Det är såhär. För några veckor sen gick den som en klocka. Sen dog den. Det var samma symtom som soppatorsk. Så de tankades i 25 liter. Sen startade den ändå inte. Då var det varvtalsgivaren som var kass. Då bytte jag den. Bilen gick  ok på tomgång . Varvade man upp den eller bara gasade lite så bara bluddrade den. Sen gick den inte att starta alls. Då var det ju sjö på kolvarna av soppa. Då fick jag misstankar om Luftmassamätaren, för bilen hostade lite om man hade gasen i botten. Idag så har jag bytt luftmassamätaren.
Resultat.. Den startar inte men motorn verkar inte vara sur.  Någon som har någon tanke?


Det är Jetronic 2.4.0 insp. Och EZ100K Tändsyst.

Tacksam för svar.

Mvh Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Fredrik-79
8 april 2009 · 2 164 Inlägg

Kolla så de inte är kallstarts ventilen som fastnat.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Revotech Pedal To The Metal
8 april 2009 · 750 Inlägg

Okej,. Är det som att kolla att spridarna funkar. Typ att de har grundström och att den vibrerar lite på startmotorn?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Revotech Pedal To The Metal
9 april 2009 · 750 Inlägg

Okej lite update på problem nu.
Varit ute och mätt spänningen på spridare och kallstart ventil och grejor.det är i som de ska.
Tänkte såhär, Varvtalsgivaren gick sönder förra veckan och byttes ut. Men den lilla metallskivan som givaren sitter på. Den är det två stora öppningar i på en 2.0i. Varvtals givaren jag bytte till va en som satt i min andra motor. En 2.3i. På den metallskivan så var det två stora öppningar plus att det är ett litet snitt i den ena halvan. det lilla snittet var typ 4 mm stort ( Var tvungen att byta hela denna skivan då den andra hade tagit i varvtals givaren och var kass ).

Kan detta vara en orsak till att bilen inte startar?

Är det rörigt och oförståligt säg till-- Jag förstår det isåf. tongue

Kan ev. fixa bilder.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Garfield
9 april 2009 · 1 019 Inlägg

Revotech skrev:
Tänkte såhär, Varvtalsgivaren gick sönder förra veckan och byttes ut. Men den lilla metallskivan som givaren sitter på. Den är det två stora öppningar i på en 2.0i. Varvtals givaren jag bytte till va en som satt i min andra motor. En 2.3i. På den metallskivan så var det två stora öppningar plus att det är ett litet snitt i den ena halvan. det lilla snittet var typ 4 mm stort ( Var tvungen att byta hela denna skivan då den andra hade tagit i varvtals givaren och var kass )

Det är med största sannolikhet anledningen till att den inte startar.

Revotech Pedal To The Metal
9 april 2009 · 750 Inlägg

Garfield skrev:

Revotech skrev:
Tänkte såhär, Varvtalsgivaren gick sönder förra veckan och byttes ut. Men den lilla metallskivan som givaren sitter på. Den är det två stora öppningar i på en 2.0i. Varvtals givaren jag bytte till va en som satt i min andra motor. En 2.3i. På den metallskivan så var det två stora öppningar plus att det är ett litet snitt i den ena halvan. det lilla snittet var typ 4 mm stort ( Var tvungen att byta hela denna skivan då den andra hade tagit i varvtals givaren och var kass )

Det är med största sannolikhet anledningen till att den inte startar.

Å andra sidan då är att den har gått. Väääldigt dåligt. men den har gått. Då gick det väldigt ryckigt. Misstänker att den fick för mycket soppa för Luftmassamätaren var dålig. den är bytt nu med. Ska pröva att byta plattan

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Garfield
9 april 2009 · 1 019 Inlägg

Revotech skrev:
Å andra sidan då är att den har gått. Väääldigt dåligt. men den har gått. Då gick det väldigt ryckigt. Misstänker att den fick för mycket soppa för Luftmassamätaren var dålig. den är bytt nu med. Ska pröva att byta plattan

Okej, om du byter triggerskivan så kommer motorn tända vid fel tillfälle eftersom de skiljer sig åt. Förmodligen därav den dåliga gången.

Dessa två triggerskivor är det du pratar om antar jag?
http://geting.se/image.php/163726-fulkkl.jpg
(Bortse från det röda kladdet.)

Revotech Pedal To The Metal
9 april 2009 · 750 Inlägg

Garfield skrev:

Revotech skrev:
Å andra sidan då är att den har gått. Väääldigt dåligt. men den har gått. Då gick det väldigt ryckigt. Misstänker att den fick för mycket soppa för Luftmassamätaren var dålig. den är bytt nu med. Ska pröva att byta plattan

Okej, om du byter triggerskivan så kommer motorn tända vid fel tillfälle eftersom de skiljer sig åt. Förmodligen därav den dåliga gången.

Dessa två triggerskivor är det du pratar om antar jag?
http://geting.se/image.php/163726-fulkkl.jpg
(Bortse från det röda kladdet.)

Exakt. Den motorn jag tagit ifrån e ju DI och min är Ez100K .

Går det att täcka det tror du? Provisoriskt alltså

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Garfield
10 april 2009 · 1 019 Inlägg

Revotech skrev:
Går det att täcka det tror du? Provisoriskt alltså

Vet inte. På bilden tycker jag det ser ut som de stora luckorna skiljer i storlek mellan DI och EZK-skivan. Kan ju vara en synvilla dock.

Revotech Pedal To The Metal
10 april 2009 · 750 Inlägg

Garfield skrev:

Revotech skrev:
Går det att täcka det tror du? Provisoriskt alltså

Vet inte. På bilden tycker jag det ser ut som de stora luckorna skiljer i storlek mellan DI och EZK-skivan. Kan ju vara en synvilla dock.

jaa. de e svårt att säga. Kollade när jag bytte den. Jag reagerade inte på storleken på öppningen. Men visst kan de vara så. DI har dessutom ett litet snitt.. Detta borde ju förvirra min bil en del . haha xD

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang