2529
Sök

Volvo 855t5. Hur står dom sig som begagnat köp idag?

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
Hej.

Har funderingar på att köpa en Volvo 855 t5 som bus/bruksbil för max 25.000:-

Har tidigare kört dessa bilar men det var för några år sedan och undrar nu detta.

Hur står sig dessa bilar?

Är alla t5or mellan 20-25k mil slutkörda.

Vad ska man se upp med på dessa? Trimmad respektive inte trimmad.

Vad är skillnaden mellan 94an och 95-uppåt, är 94an skräp eller kan man köpa en sådan med ca 20k mil på mätarn och manuella lådan.

Bilen ska antagligen inte trimmas mer än med chip och avgas men man vet ju aldrig hur det blir med detta så hur står sig automatlådan på dessa, börjar de slira lätt med lite trimm?

så summa sumarum är en 855 t5 för 20-25k ett bra köp eller ska man försöka hitta en 945turbo istället. Är mest sugen på 855an.

Mvh

Mattias

Snål gnällspik
402 Inlägg
11 april 2009
Många trimmade T5:or rasar tyvärr. Mest eftersom folk inte rengör vevhusventilationen på dem (den blir igensatt med tiden) enligt min mening, de bara chippar utan riktig service!  Oljesilen kan också behövas rengöras enligt vissa experter.
Den manuella lådan är mycket slitstark och klarar både mil och effekt. Automaten är som andra automater...
Det som slits mest på bilen annars är framvagnen, de är ungefär som audi/passat där bussningar i länkarmar etc blir ruskigt slappa med tiden. (Jag har bytt allt i min framvagn)
Det är ingen skillnad på 94 och 95...
850-serien är med sin delta-linkbakaxel ett klart steg över gamla volvo, man har helt annan väghållning och ingen 940 i världen hänger på mig på krokig väg. :-)

Volvo S80 2,9.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
perzy skrev:
Många trimmade T5:or rasar tyvärr. Mest eftersom folk inte rengör vevhusventilationen på dem (den blir igensatt med tiden) enligt min mening, de bara chippar utan riktig service!  Oljesilen kan också behövas rengöras enligt vissa experter.
Den manuella lådan är mycket slitstark och klarar både mil och effekt. Automaten är som andra automater...
Det som slits mest på bilen annars är framvagnen, de är ungefär som audi/passat där bussningar i länkarmar etc blir ruskigt slappa med tiden. (Jag har bytt allt i min framvagn)
Det är ingen skillnad på 94 och 95...
850-serien är med sin delta-linkbakaxel ett klart steg över gamla volvo, man har helt annan väghållning och ingen 940 i världen hänger på mig på krokig väg. :-)

Tack för svar.

Så om jag förstått dig rätt är det mer värt att kolla på en otrimmad bil med bra oljeservice. Hur gör man rent vevhusventilationen bäst och likaså oljesilen.

Ska även kolla efter konstiga ljud i framvagn. Är dessa fel dyra eller mest bara irriterande, Har tillgång till verkstad lyft och alla verktyg man kan behöva och kunskap finns så är dessa bilar dyra i underhåll då? Tänkte mest på reservdelspriser osv?

Mvh

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
11 april 2009
kan jue säga att dmo ligger runt 15-30 tusen i värdering. min 855T5-R 96a som var i riktigt fint skick "Pedant" skick låg på 42 tusen

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Snål gnällspik
402 Inlägg
11 april 2009
Mycket delar finns ju på biltema, volvodelar är ju inte dyra i Sverige, men det blir några tusen för alla delar i framvagnen. De övre fjäderhållarna rostar och det var inte så kul att byta..

Vevhusventilationen finns det bild-beskrivningar på forumen i min sign + på tpc. Man måste av med insuget så det är lite pill.

Även trimmade bilar kan ju vara bra köp, hör du inget knack i motorn så är det lugnt, men rengör vevhusv direkt då.

Volvo S80 2,9.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
perzy skrev:
Mycket delar finns ju på biltema, volvodelar är ju inte dyra i Sverige, men det blir några tusen för alla delar i framvagnen. De övre fjäderhållarna rostar och det var inte så kul att byta..

Vevhusventilationen finns det bild-beskrivningar på forumen i min sign + på tpc. Man måste av med insuget så det är lite pill.

Även trimmade bilar kan ju vara bra köp, hör du inget knack i motorn så är det lugnt, men rengör vevhusv direkt då.

Ok ska åka och kolla på endel st nu snart. Tänkte på det här tickandet som man hör från endel volvo 5or. Om jag förstått det rätt så är det så att det är lyftarna som tickar och att det är lungt om dom tickar när bilen är kall, men så fort den börjar få up lite temp så ska dom tystna. Är det rätt?

Saaboholic
3 129 Inlägg
11 april 2009
Undvik helst första årsmodellerna och försök få tag i nån lite senare årsmdl av generationen då det är som med alla bilar de tidiga modellerna har ofta "barn sjukdomar" osv.

"Liberty of thought is the life of the soul"

*BECE**
334 Inlägg
11 april 2009
Man brukar få vad man betalar för men för 15000 till så kan du få köpa min 850, svensksåld, 16500mil, ROSTFRI och i mycket bra skick samt nyservad. Bara höra av dig om du är intresserad. Finns på min sida.

631 Inlägg
11 april 2009
Sen när är alla T5or trimmade ?

alla bilar kan vara slutkörda , trimmade eller ej smile 

Min har gått över 30k mil, INTE chippad ( än ) , och går som en klocka.
Bara man kör service så är det inga problem.

got stance?
546 Inlägg
11 april 2009
köp otrimmat.

&#22818;&#12398;&#21147;

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
13 april 2009
Ah. Gillade min 855 T5:a rejält. Dock var det mycket fel på den och sådär. Vanliga saker är ju, som någon sa, vevhusventilationen. Sedan var det hela tiden strul med bussningar, bromsar och liknande. Men annars var det en rolig bil. Finns servicebok så att du ser att den är servad så lär det INTE vara några problem med att den har gått över 20.000 mil. Både min gamla 850 och min 855:a hade gått runt 25.000 mil och mer. Men dom gick väldigt bra.

Däremot låter din budget väldigt liten, om det gäller en 855:a i riktigt fint skick. Jag upplevde att jag fick gå ner väldigt lågt i pris för min väldigt fina 855:a som hade gått 24.500 mil, men som hade problem med bromsarna. De 27.000 kr jag fick för den upplevde jag som värsta rånet. Tror man kan vara glad om man gör ett klipp på en riktigt genomfin 855 T5:a för under 35.000 kr. Men jag vet inte säkert... bara en tanke...

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
Ah. Gillade min 855 T5:a rejält. Dock var det mycket fel på den och sådär. Vanliga saker är ju, som någon sa, vevhusventilationen. Sedan var det hela tiden strul med bussningar, bromsar och liknande. Men annars var det en rolig bil. Finns servicebok så att du ser att den är servad så lär det INTE vara några problem med att den har gått över 20.000 mil. Både min gamla 850 och min 855:a hade gått runt 25.000 mil och mer. Men dom gick väldigt bra.

Däremot låter din budget väldigt liten, om det gäller en 855:a i riktigt fint skick. Jag upplevde att jag fick gå ner väldigt lågt i pris för min väldigt fina 855:a som hade gått 24.500 mil, men som hade problem med bromsarna. De 27.000 kr jag fick för den upplevde jag som värsta rånet. Tror man kan vara glad om man gör ett klipp på en riktigt genomfin 855 T5:a för under 35.000 kr. Men jag vet inte säkert... bara en tanke...

Ang budgeten så är den satt där då bilen ska agera en rolig bruksbil, dvs man ska ha kul när man ska åka och slänga ris på tippen etc.

Så länge motor och drivlina är ok är jag nöjd, då jag jobbar som bilvårdstekniker så är det absolut inga problem för mig att fixa iordning en bils yttre.

Nu finns det ju bilar ifrån 15 000kr och uppåt så man borde ju få en hyffsad bil för 20-25000kr tycker man ju.

Mvh

Sök