Polis i Motala, besiktning och nummerskylt.

engolf
15 april 2009 · 3 235 Inlägg

Jises!
Läsa på vaddå?
jag kan berätta vad jag fick ombesiktning för:

Stod på en bensinstation och kollade oljan efter att ha tankat. Två uniformerade polismän kommer fram: flygande besiktning, körkort , din bil.?.bla bla bla.  Huven är redan öppen, så den ene kikar på motorn och frågar: vad fan är det där?! (pekar på vakuumpumpen till kopplingen). Hade halvautomatisk låda, alltså manuell, men ingen kopplingspedal, då det styrdes av en vakuumpump. Jag förklarar vad DET är, men han ignorerar mig totalt och rådfrågar sin kollega, han mummlar bara nånting och går runt bilen. De kollar belysningen, och efter får jag nyheten: ombesiktning. De tyckte vakuumpumpen såg misstänksam ut. Märkligt tycker jag, och förklarar en gång till, ingen respons alls. Får lappan i handen, och så drar de.

På lappen läser jag att bilen måste in för ombesiktning, eller kan en auktoriserad verkstad åtgärda felet och godkänna bilen.
Jag drar till Hedin Bil nästa dag, förklarar situationen. Killen där frågar: var de så gävliga mot dig,va? Han ser inte ens på bilen, tar kopian på lappen och säger han ska ordna det. Jag hörde aldrig nåt mer om det, så han måste ha gjort det.

På själva pumphuset var faktiskt ett VW märke ingjutet i plasten...

Så att polismän är utbildade besiktningsmän är bara bullshit. kanske någon av dom är det, men säkert bara någon procent.

Karl-Bertil
15 april 2009 · 518 Inlägg

hehe en olaglig vacuum pump.... ja vad ska man säga.... de är för goa männen i uniform

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
zwepp
15 april 2009 · 34 Inlägg

Elda skrev:

zwepp skrev:

Dragonbreath skrev:
Finns goda å dåliga poliser..  Finns tyvärr en väldigt känd polis här i stan.. Helt fantastiskt fanatisk.. hans hobby är att fånga mopedister.. bötfälla sina familjemedlemmar å jaga mig så ofta som det går.. haha.. ja jösses..

Han stannade mig förra säsongen 6ggr.. Lika arg som vanligt.. (polisen allså)

Han lyckas alltid hitta ngt fel.. (även hur litet det än är.. )

Lugnt.. skriv du.. alltid lika kul att se dig.. (vilket gör han alltid vansinnig)

Haha = ))

Måhända Kaj? tongue

självklart kaj, som vanligt hälften rykten hälften sanning.. Vuxit upp med hans söner och blir så jävla förbannad på alla idioter som går och snackar skit om honom för att han gör sitt jobb, gissa hur kul det har vart för hans ungar att växa upp i den här jävla hålan? tänk innan ni talar är ett tips, poliser är människor som försöker göra sitt jobb.

Kan tänka mig att det mesta är rykten ja.

Citroën ZX (1995)
neckwomen_88
16 april 2009 ·

Nehe skrev:
...Eftersom trafikpolisen också själva är utbildade besiktningsmän så är det en väldigt svår fråga att svara på men skulle chansa på att de kan hm lika mycket? ...

Har svårt att tro att trafikpolisen är utbildad (iaf inte alla) Jag blev stoppad av 2 poliser för körning utan reg.skylt, varpå jag mummlade något om att regskylten inte går att fästa i plast om man har skruvat bort den (dålig fantasi...)... vilket de köpte rakt av..!

En utbildad besiktningsman hade bara skrattat åt den förklaringen imo....

But hey- that´s just me smile

Nehe
16 april 2009 · 687 Inlägg

Alla trafikpoliser är UTBILDADE besiktningsmän. Slut på frågor.

Sen om ni blir stoppade av ordningspolis el annat som gör rutinmässiga kontroller är en annan sak.

Undrar en annan sak, hur vet ni att ni blir stoppade av trafikpolisen? Presenterar de sig som Trafikpolis Björn när de ska prata med er? Föga troligt, det är gissningar från eran sida precis som ni gissar om vad de har för utbildning eller inte även om ni har fått det sagt till er.

Nej det finns inget emblem eller något annat som skiljer en trafikpolis från en ordningspolis, om möjligt färgen på jacken (föga troligt att ens det skulle skilja de åt eftersom oftast är det bara mc poliser som har den skrikande blå jackan).

Senast redigerat av Nehe (16 april 2009)

Dragonbreath
16 april 2009 · 326 Inlägg

zwepp skrev:

Dragonbreath skrev:
Finns goda å dåliga poliser..  Finns tyvärr en väldigt känd polis här i stan.. Helt fantastiskt fanatisk.. hans hobby är att fånga mopedister.. bötfälla sina familjemedlemmar å jaga mig så ofta som det går.. haha.. ja jösses..

Han stannade mig förra säsongen 6ggr.. Lika arg som vanligt.. (polisen allså)

Han lyckas alltid hitta ngt fel.. (även hur litet det än är.. )

Lugnt.. skriv du.. alltid lika kul att se dig.. (vilket gör han alltid vansinnig)

Haha = ))

Måhända Kaj? tongue

Måhända wink)))   Hahaha..

"Sweet Insane Road Maniac"
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 april 2009 · 1 874 Inlägg

Låter väldigt mysko. Självklart kan det vara så att man bedömer lite olika i väldigt otydliga fall. Men det ska ju absolut inte vara så att det "varierar från polisman till polisman". Det låter ju bara absurt. Varför har vi lagar, liksom?

Och även besiktningsmännens arbete baseras ju på någon form av lagar och regler som måste följas. Det är ju dumt om besiktningsmän godkänner saker som sedan polismännen hugger på. Varför har vi då besiktningar, kan man undra?

Ja, vilket folk det finns...

Senast redigerat av Hexenhammer (16 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang