BMW E36 -94 Startproblem, akut hjälp!

Jocke0155
14 april 2009 · 279 Inlägg

Hej!

Har sökt runt men kan inte hitta nått vettigt. Bilen har stått över vintern och nu vill han inte starta.
Har laddat batterierna osv.
Startmotorn går inte runt alls, det klickar lite lätt när man vrider på men annars dött.
Elen halvdör även fast startmotorn inte går runt och varken larmet eller centrallåsningen funkar något vidare.
Vad kan det vara? Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, känns som om det kan finnas flera punkter att kolla.

Grymt tacksam för svar!!

/Jocke

Pilsk
14 april 2009 · 460 Inlägg

säker på att du har ström i batteriet?

Darkie dARKiE
14 april 2009 · 5 031 Inlägg

det låter som batteriet, men står ju att du laddat det.

Har du kollat så batteriet tog emot strömmen?
Provat starthjälp?

/mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Drönirettab
14 april 2009 · 21 761 Inlägg

För att enklast få reda på hur batteriet mår så mäter du spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) samtidigt som du vrider nyckeln till startläge, om spänningen sjunker ner låångt under 10 V (tex 5 V eller liknande) så är det batterifel. smile

Jocke0155
15 april 2009 · 279 Inlägg

Eftersom aset står i garaget har jag inte testat starthjälp. Ska ta hem en batteriprovare från jobbet imorgon där man kan mäta med belastning.
Jag hoppas för i helvete att det är batterifel även fast jag är skeptisk.

Upptäckte föresten idag att när batteriet har stått på laddning över natten så pyser det mysigt ur det? Testade att vädra ur cellerna men det pös fortfarande.

Drönirettab
15 april 2009 · 21 761 Inlägg

Vad är det för batteri?

Batta
15 april 2009 · 1 353 Inlägg

Pysande batteri brukar vara Kokande batteri, vilket inte är särskilt bra

jag tror ditt batteri har gett upp.

om den stått hela vintern så är det mycket möjligt att batteriet frusit sönder, om du inte haft värme i garaget.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Jocke0155
17 april 2009 · 279 Inlägg

Det var så jävligt att batteriet var pajj. Sjukt att det är de simplaste sakerna man tänker på sist!

Testade med ett friskt batteri och han kickade igång som han skulle. Nu ska jag bara köpa mig ett nytt, passar nog på att byta till något bättre i skuffen också då jag får fina priser på Optima smile

Tack ska ni ha!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang