Tempmätaren rör sig inte ur fläcken?

vdb
19 april 2009 · 69 Inlägg

Hej på er!

Jag har en gammal audi100 2.0e vars tempmätare ligger i botten, dvs iskall. Rör sig inte ur fläcken. Är det ett allvarligt fel eller är det bara en givare som gett upp?

Mvh Motoranalfabeten...

Pedaal
19 april 2009 · 601 Inlägg

vdb skrev:
Hej på er!

Jag har en gammal audi100 2.0e vars tempmätare ligger i botten, dvs iskall. Rör sig inte ur fläcken. Är det ett allvarligt fel eller är det bara en givare som gett upp?

Mvh Motoranalfabeten...

Får du nå värme i fläkten? Får du det så är det mätaren som gått sönder. får du bara kalluft så kan termostaten låst sig i öppet läge.

Rayya
19 april 2009 · 876 Inlägg

Kolla om den går upp i temp på tomgång! gör den det och det kommer värme i vilket fall byte "TEMPGIVAREN"

Volvo V70n "Likeface" (2001)
vdb
19 april 2009 · 69 Inlägg

Alltså, den rör sig inte ur fläcken alls! Värme tror jag kommer. Den står blickstilla oavsett hur länge man kör!
Man kan helt enkelt säga att det "verkar vara urkopplad".!?

Senast redigerat av vdb (19 april 2009)

Rayya
19 april 2009 · 876 Inlägg

vdb skrev:
Alltså, den rör sig inte ur fläcken alls! Värme tror jag kommer. Den står blickstilla oavsett hur länge man kör!

me går den upp på tomgång?om du står i ett par min?

Volvo V70n "Likeface" (2001)
vdb
19 april 2009 · 69 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:

vdb skrev:
Alltså, den rör sig inte ur fläcken alls! Värme tror jag kommer. Den står blickstilla oavsett hur länge man kör!

me går den upp på tomgång?om du står i ett par min?

? Hur vet jag om den gör det? Som jag sa, jag ÄR motoranalfabet.

Rayya
19 april 2009 · 876 Inlägg

vdb skrev:

volvoperfomanceclub skrev:

vdb skrev:
Alltså, den rör sig inte ur fläcken alls! Värme tror jag kommer. Den står blickstilla oavsett hur länge man kör!

me går den upp på tomgång?om du står i ett par min?

? Hur vet jag om den gör det? Som jag sa, jag ÄR motoranalfabet.

Dvs går mätaren upp om du  låter bilen stå i fem min på tomgång?

Volvo V70n "Likeface" (2001)
vdb
19 april 2009 · 69 Inlägg

Nej, alltså, den rör sig inte ur fläcken ALLS! Kör jag 30 mil står den still, kör jag på tomgång i 5 minuter står den lika still. Den verkar urkopplad helt enkelt!

Senast redigerat av vdb (19 april 2009)

jml
19 april 2009 · 31 Inlägg

byt tempgivare kolla termostat och kylvätska

Stockholm Streetrace Crew - SSC
We Own The Streets!
vdb
19 april 2009 · 69 Inlägg

Ok! Tack för hjälpen!

vdb
19 april 2009 · 69 Inlägg

Är det förresten svårt att byta givaren?

DanneJ
19 april 2009 · 642 Inlägg

Min tempmätare hade också gett upp förrut, prova först att lägga kabeln som går till givaren mot någon jordpunkt och se ifall mätaren går upp till max vilken den ska göra, tändningen påslagen såklart. Ifall ovanstående fungerade och det kommer värme i kupén efter att du kört bilen några km så tror jag inte termostaten har gett upp så då är det bara att byta tempgivaren, ska inte vara något större ingrepp. Ifall mätaren inte ger något utslag om du lägger kabeln mot jord så skriv igen så kan jag hjälpa dig då. I mitt fall var det mätaren i instrumenthuset som hade gett upp.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
vdb
19 april 2009 · 69 Inlägg

ska prova vid tillfälle! Tack för all samlad expertis här...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang