Opel Astra GSi 2.0 16v 1992 tempproblem

påsen If your not out of control, your not in control
22 april 2009 · 686 Inlägg

Lite kort om bilen:
Opel Astra GSi 2.0 16v
c20xe

Idag efter att jag hade bytt tempgivaren till instrumentet på min Astra GSi 2.0 16v -92:a
Så visade det sig att motortempen ligger på ca. 105-110 grader.

Körde hem med full värme på i bilen för att tempen inte skulle stiga mer.

Behöver man lufta vattensystemet på något speciellt sätt på dessa bilar/motorer?

El-fläkten (den till motorkylaren) går inte igång verkar det inte som, den funkar om man kopplar ström direkt på den (har testat)

Någon som har ett el-schema till hur fläkten är kopplad eller kan beskriva det noggrant med va relän och liknande sitter.


Eller är det kanske någon som har någon annan idé om vad som kan vara fel eller något som man kan kolla.

Alla förslag, tips & trix och liknande är välkommet.

På termostaten som sitter i min så står det 92c /107c så jag misstänker att den öppnar lite vid 92 grader och öppnar fullt/mer vid 107 grader.

Tack på förhand allihop.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
fordsta
22 april 2009 · 10 Inlägg

kylfläkten måste fungera annars överhettar du motorn så du får felsöka lite var där kommer ström ifrån och inte så du kan få den till att fungera

påsen If your not out of control, your not in control
22 april 2009 · 686 Inlägg

fordsta skrev:
kylfläkten måste fungera annars överhettar du motorn så du får felsöka lite var där kommer ström ifrån och inte så du kan få den till att fungera

Jo det är jag fullt medveten om.
Är just därför som jag undrar om någon har kopplingschema eller liknande till elfälkten.

Är lite svårt/jobbigt att felsöka det utan att veta alls vilka givare/relä osv. som är inblandade.

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
epapower
22 april 2009 · 593 Inlägg

påsen skrev:

fordsta skrev:
kylfläkten måste fungera annars överhettar du motorn så du får felsöka lite var där kommer ström ifrån och inte så du kan få den till att fungera

Jo det är jag fullt medveten om.
Är just därför som jag undrar om någon har kopplingschema eller liknande till elfälkten.

Är lite svårt/jobbigt att felsöka det utan att veta alls vilka givare/relä osv. som är inblandade.

/påsen

inga problem, de sitter en givare på kylaren längst ner, den brukar gå sönder och därmed startar inte elkylfläkten..

ta bort kablarna från givaren på kylaren (brukar vara två) samt håll ihop dem och dra på tändningen.. startar fläkten?,isf så är din givare kass=köp en ny och problemet att den kokar är histora=)

mvh

påsen If your not out of control, your not in control
22 april 2009 · 686 Inlägg

epapower skrev:

påsen skrev:

fordsta skrev:
kylfläkten måste fungera annars överhettar du motorn så du får felsöka lite var där kommer ström ifrån och inte så du kan få den till att fungera

Jo det är jag fullt medveten om.
Är just därför som jag undrar om någon har kopplingschema eller liknande till elfälkten.

Är lite svårt/jobbigt att felsöka det utan att veta alls vilka givare/relä osv. som är inblandade.

/påsen

inga problem, de sitter en givare på kylaren längst ner, den brukar gå sönder och därmed startar inte elkylfläkten..

ta bort kablarna från givaren på kylaren (brukar vara två) samt håll ihop dem och dra på tändningen.. startar fläkten?,isf så är din givare kass=köp en ny och problemet att den kokar är histora=)

mvh

Okej, sitter 3 kablar på den givaren på min bil.
Ska testa å bygla lite där imorgon och se om det kanske är den som är kass.
Hoppas inte det då den kostar ca. 430:-

Bilen kokar inte, inte än i alla fall, bara så att ni vet tongue

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
epapower
22 april 2009 · 593 Inlägg

påsen skrev:

epapower skrev:

påsen skrev:

Jo det är jag fullt medveten om.
Är just därför som jag undrar om någon har kopplingschema eller liknande till elfälkten.

Är lite svårt/jobbigt att felsöka det utan att veta alls vilka givare/relä osv. som är inblandade.

/påsen

inga problem, de sitter en givare på kylaren längst ner, den brukar gå sönder och därmed startar inte elkylfläkten..

ta bort kablarna från givaren på kylaren (brukar vara två) samt håll ihop dem och dra på tändningen.. startar fläkten?,isf så är din givare kass=köp en ny och problemet att den kokar är histora=)

mvh

Okej, sitter 3 kablar på den givaren på min bil.
Ska testa å bygla lite där imorgon och se om det kanske är den som är kass.
Hoppas inte det då den kostar ca. 430:-

Bilen kokar inte, inte än i alla fall, bara så att ni vet tongue

/Påsen

ok, men mät vilken av dem 3 som har plusmatning då tändningen är på,  ta sedan en kabelstump och tryck emot och sedan provar du att koppla den andra änden på någon av de 2 andra kablarnas stift, fläkten ska fungera vilket som då för de är bara 2 olika hastigheter. så fläkten går bara fortare/saktare beroende på vilket stift du väljer..

de är brukar 9 av 10 ggr vara den givaren som är trasig på gamla oplar.

mvh

påsen If your not out of control, your not in control
22 april 2009 · 686 Inlägg

epapower skrev:

påsen skrev:

epapower skrev:

inga problem, de sitter en givare på kylaren längst ner, den brukar gå sönder och därmed startar inte elkylfläkten..

ta bort kablarna från givaren på kylaren (brukar vara två) samt håll ihop dem och dra på tändningen.. startar fläkten?,isf så är din givare kass=köp en ny och problemet att den kokar är histora=)

mvh

Okej, sitter 3 kablar på den givaren på min bil.
Ska testa å bygla lite där imorgon och se om det kanske är den som är kass.
Hoppas inte det då den kostar ca. 430:-

Bilen kokar inte, inte än i alla fall, bara så att ni vet tongue

/Påsen

ok, men mät vilken av dem 3 som har plusmatning då tändningen är på,  ta sedan en kabelstump och tryck emot och sedan provar du att koppla den andra änden på någon av de 2 andra kablarnas stift, fläkten ska fungera vilket som då för de är bara 2 olika hastigheter. så fläkten går bara fortare/saktare beroende på vilket stift du väljer..

de är brukar 9 av 10 ggr vara den givaren som är trasig på gamla oplar.

mvh

Okej, ska ta å göra det imorgon, blev så trött på bilen idag tongue Hehe.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang