1995, 850 startar inte. Brände jag boxen..?

addeeriksson
10 maj 2009 · 7 Inlägg

Hej,
Har haft Volvon ståendes, och nu skulle jag sälja den i morgon. Naturligtvis så startar inte åbäket idag  sad

Jag kopplade plus mot plus, och minus till minus och provade starta (gick 20-30sek) innan jag upptäckte att startkablarna höll på att smälta och att det rökte!??!

Nu tänds inga instrumenteringslampor när man vrider på tändningen (julgransbelysningen saknas alltså...).
Blinkers, halvljus, radio, elhissar, vindruterorkare etc fungerar.

Symtom

Bilen går runt, dvs startmotorn.
Soppapumpen verkar inte gå (luktar ingen soppa)
Ingen gnista finns (tändstiften)
Ingen gnista verkar finnas (fördelare)
Inga instrumenteringslampor tänds när man vrider på tändningen
Inga mätare rör sig när jag vrider på tändningen.

Felkoder:
[list]Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler
Styrsignal för bränslepumpsrelä felaktig
kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad
Spjällmotor för ventilation, aktiv för länge[/list]

På B6 och A7 får jag inget test-resultat...!?

Alla säkringar är hela
Testat jorda, kollat generatorkablar.
Kollat lödningar bränslerelä
Testat haft batteriet ur i 1h
Testat nollställa diagnosen
Testat med 3 olika nycklar
Testat att gå förbi batteriet, men samma resultat som om batteriet sitter där.

Hjälp!!!

Senast redigerat av addeeriksson (10 maj 2009)

Drönirettab
10 maj 2009 · 21 761 Inlägg

addeeriksson skrev:
Jag kopplade plus mot plus, och minus till minus och provade starta (gick 20-30sek) innan jag upptäckte att startkablarna höll på att smälta och att det rökte

Menar du att det var hjälpstartkablar som höll på att smälta?
Körde du startmotorn i 20-30 sekunder?

jip
10 maj 2009 · 272 Inlägg

Du använde inte 24 volts lastbilsbatteri som start va? Långsökt men det har hänt..

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
addeeriksson
10 maj 2009 · 7 Inlägg

Hmm, verkar som att en vass ledtråd kan vara att A7, kombiinstrument, är helt död, eller får inget testresultat på denna iaf.

Kan den ha blivit kortsluten? Finns det relä för detta "kombiinstrument", eller är det databoxen som stuckit?

jip
10 maj 2009 · 272 Inlägg

(kombiinstrumentet är mätarinstrumenten)

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
addeeriksson
10 maj 2009 · 7 Inlägg

Körde från min A6 2006, skall väl inte vara några problem? Körde efter det och jordade (minus) i chassit på volvon ist.

Plasten runt handtagen på startkablarna smälte.

Körde nog 20 sek innan jag såg att det rök. Självklart körde jag mera efter det under div tester, säkert 1min på startmotorn för att se om den hoppar igång men inget resultat.

te_wik Forummoderator
10 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Har inte dessa bilar en startspärr som på något sätt är kopplat med kombiinstrumentet? Isåfall sätter jag mina 50 cent på det!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Drönirettab
10 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Nu vet jag inte hur grova startkablar du använde, men det krävs en hel del ström för att kablarna ska bli så varma plasten smälter och så mycket ström drar inte startmotorn till en 850. Kortslutning är ju egentligen det första jag tänker på.

Det kan inte vara så att klämman på plusstartkabeln råkade komma åt karossen på något vis?

addeeriksson
10 maj 2009 · 7 Inlägg

te_wik skrev:
Har inte dessa bilar en startspärr som på något sätt är kopplat med kombiinstrumentet? Isåfall sätter jag mina 50 cent på det!


Mvh Tommy

Jag var inne på detta, men tror att startspärren i 855 -95 dödar startmotorn (också). Typ som om man har  D i på automaten och vrider om nyckeln=dött.

Startmotorn och övrigt går runt men startar helt enkelt inte.

addeeriksson
10 maj 2009 · 7 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu vet jag inte hur grova startkablar du använde, men det krävs en hel del ström för att kablarna ska bli så varma plasten smälter och så mycket ström drar inte startmotorn till en 850. Kortslutning är ju egentligen det första jag tänker på.

Det kan inte vara så att klämman på plusstartkabeln råkade komma åt karossen på något vis?

Nej, jag är rätt säker att det inte är så. Satt rätt stadigt när jag satte dit dom.

te_wik Forummoderator
10 maj 2009 · 12 813 Inlägg

addeeriksson skrev:

te_wik skrev:
Har inte dessa bilar en startspärr som på något sätt är kopplat med kombiinstrumentet? Isåfall sätter jag mina 50 cent på det!


Mvh Tommy

Jag var inne på detta, men tror att startspärren i 855 -95 dödar startmotorn (också). Typ som om man har  D i på automaten och vrider om nyckeln=dött.

Startmotorn och övrigt går runt men startar helt enkelt inte.

Okay, jaa så är det nog. hmm


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
addeeriksson
11 maj 2009 · 7 Inlägg

Testade byta huvudrelä vid kylaren, ingen skillnad.

Lämnar in den för felsökning ikväll. Svar senast torsdag.

Crozzfire Avstängd
11 maj 2009 · 512 Inlägg

Vanliga veka startkablar tål inte dessa Ampere! Räkna själv..12v och ta ur 1000-1300w, blir många Ampere! över 100A..

Drönirettab
11 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Tyvärr går även såna där totalvärdelösa 10 mm2 startkablar att använda för att starta en normalstor bensinmotor i sommartemperatur, åtminstone ifall batteriet på den dåliga bilen har litegrann ström kvar. Däremot en dieselmotor i kyla kräver rejäla kablar, inte några fjantiga låtsaskablar. smile

addeeriksson
15 maj 2009 · 7 Inlägg

Hämtade bilen idag. 1300:- gick det på.

Reläbyte: VO 9494424. Det reläet som tar med sig plus-matning upp till tändningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang