Jag körde i lugn och ro med farthållaren på 110 km/h. Plötsligt tappar jag fart och hur oavsett hur mycket jag gasar så fortsätter bilen ändå att sakta ner. Plötsligt tänds "Check engine" och oljelampan, jag kopplar ur, rullar in på sidan av vägen och stänger av motorn, det kom grå rök från huven (inte skitmycket, men lagom mycket för att jag skulle förstå att nått var på tok). När jag öppnade huven var det olja och glykol överallt. Fick vänta en timme på Assisanskåren och nu står bilen på Saab/Opel i Gävle.
Vad är felet? Vad kan det kosta att laga? Och måste verkligen girigbukarna på Saab/Opel laga bilen? De tar ju för bövelen 1000 kr/h
Men att topplockspackningen har gått betyder väl inte att toppen har spruckit (=byta motor)? Såg att det gick att få tag på toppar för ca. 3000 kr och packningar för några hundra. Eller är jag ute och cyklar nu?