Hög eller låg ohm spridare ? E85 (1000cc)

Joas_86
26 maj 2009 ·

Tjena på er glada trim kungar !

Jag ska börja bygga nytt soppa system på min Volvo S70 T5 med original styrsystem. Allt annat kan jag med systemet, men de är om spridarnas ohm bara ?

Kan man köra med låg ohm spridare utan att fixa o trixa med all el ? Eller ska jag köra helst med hög ohm spridare. Tanken är att jag ska mappa på E85, då ska man helst ha större spridare och en aning större pumpar typ 2 st 044 or ! big_smile

Jag har hört att man måste trixa lite med elsystem om man ska köra med låg ohm ?

Den som vet och är erfaren efter sådan kan ju ge förslag ! wink


Setup :

Hx40 turbo.
2 st 044 pumpar.
1000 spridare hög/låg ohm ?
Större ledning.
ja och så vidare !


/Mvh

Melker_elk Blyfot och motor dödare
26 maj 2009 · 388 Inlägg

det är hög ohm original men varför byta? det funkar att köra med lågt ohm när det ska vara högt ohm men inte speciellt länge, då måste du ha ett motstånd så funkar det. sen det finns många fördelar till att man kör med högt ohm.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Joas_86
26 maj 2009 ·

_Butcher_ skrev:
det är hög ohm original men varför byta? det funkar att köra med lågt ohm när det ska vara högt ohm men inte speciellt länge, då måste du ha ett motstånd så funkar det. sen det finns många fördelar till att man kör med högt ohm.

Jo men hitta 1000 cc spridare men dem är låg ohm, och de är ju inte de jag vill ha lol Men då köper ja lite mindre eller om man hittar andra 1000 cc med hög ohm cool

Melker_elk Blyfot och motor dödare
26 maj 2009 · 388 Inlägg

Joas_86 skrev:

_Butcher_ skrev:
det är hög ohm original men varför byta? det funkar att köra med lågt ohm när det ska vara högt ohm men inte speciellt länge, då måste du ha ett motstånd så funkar det. sen det finns många fördelar till att man kör med högt ohm.

Jo men hitta 1000 cc spridare men dem är låg ohm, och de är ju inte de jag vill ha lol Men då köper ja lite mindre eller om man hittar andra 1000 cc med hög ohm cool

okej, hur mycket effekt är det tänkt? ska du ha under 500 hk på e85 så kan du gå ner i storlek.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Joas_86
27 maj 2009 ·

_Butcher_ skrev:

Joas_86 skrev:

_Butcher_ skrev:
det är hög ohm original men varför byta? det funkar att köra med lågt ohm när det ska vara högt ohm men inte speciellt länge, då måste du ha ett motstånd så funkar det. sen det finns många fördelar till att man kör med högt ohm.

Jo men hitta 1000 cc spridare men dem är låg ohm, och de är ju inte de jag vill ha lol Men då köper ja lite mindre eller om man hittar andra 1000 cc med hög ohm cool

okej, hur mycket effekt är det tänkt? ska du ha under 500 hk på e85 så kan du gå ner i storlek.

Tänkte ha ca 500 hk i motorn iaf smile Tanken är att få 450 på driven !

schnauz
28 maj 2009 · 1 758 Inlägg

Lågohm drar mer ström, så om du monterar lågohmiga spridare i ett system som är konstruerat för högohm är risken stor att du bränner något eftersom det helt enkelt blir överbelastat. I värsta fall grillar du styrboxen!

dumpiz_
28 maj 2009 · 62 Inlägg

Ursäkta att jag lånar tråden men undrar vad det är för skillnad på hög/låg ohms spridare och om någon vet om jag ska skaffa större spridare än 630cc? Bilen har ca 380hk i motorn och är E85 konverterad. Tacksam för svar!

Saab 9000 2.3T "Hussein" (1997)
BMW E39 "530i" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang