problem med bromstrumman ( volvo240 )

icklas
21 juli 2006 · 539 Inlägg

tjabba!...

jag böt handbroms backar härom dan, när jag skulle sätta på trumman så märke jag att det tog i beläggen på backarna...

jag prova å slipa ut lite i trumman men funka ändå inte...

nån som har nå trick eller tips på hur jag ska gå till väga!?

hjärtligt tacksam för svar...

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Drönirettab
21 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Har du skruvat in den manuella justeringen i botten? Om den har varit utskruvad pga slitna backar så kommer backarna att sitta för långt ut och då ryms de inte innanför bromsskivan.

icklas
21 juli 2006 · 539 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du skruvat in den manuella justeringen i botten? Om den har varit utskruvad pga slitna backar så kommer backarna att sitta för långt ut och då ryms de inte innanför bromsskivan.

nää där sa du nå klokt!...ska ut så fort det inte är så jävulskt varmt ute...palla meka i 30 + i solen:/.....

har du nån beskrivning vart manuella instälningen sitter?

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Drönirettab
21 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Det brukar sitta ett "taggigt" hjul som man kan vrida på. Den justeringen flyttar beläggen utåt eller inåt och ska sitta på motsatta sidan av där själva handbromsvajern sitter, dvs att om vajern sitter fast på översidan av en bromsback så sitter justeringen på nedre sidan.

icklas
21 juli 2006 · 539 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det brukar sitta ett "taggigt" hjul som man kan vrida på. Den justeringen flyttar beläggen utåt eller inåt och ska sitta på motsatta sidan av där själva handbromsvajern sitter, dvs att om vajern sitter fast på översidan av en bromsback så sitter justeringen på nedre sidan.

okii...jag hitta en juster skruv bak på handbromsen typ... så nu har jag iaf hunnit bytt en sida:D

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Drönirettab
22 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Okej, kul att det fungerade.

Den där justerskruven skruvar man sedan på för att ställa in backarna i rätt läge efter att man satt fast bromsskivan. Då skruvas justerskruven så att backarna precis börjar att låsa skivan, sedan skruvar man tillbaka 4-5 "kuggar". Detta är grundinställningen som görs efter ett backbyte.

När man sedan har gjort en eventuell efterjustering(sträckning eller slackning)av handbromsvajern så ska handbromsen fungera som den ska.

Senast redigerat av Drönirettab (22 juli 2006)

icklas
23 juli 2006 · 539 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej, kul att det fungerade.

Den där justerskruven skruvar man sedan på för att ställa in backarna i rätt läge efter att man satt fast bromsskivan. Då skruvas justerskruven så att backarna precis börjar att låsa skivan, sedan skruvar man tillbaka 4-5 "kuggar". Detta är grundinställningen som görs efter ett backbyte.

När man sedan har gjort en eventuell efterjustering(sträckning eller slackning)av handbromsvajern så ska handbromsen fungera som den ska.

oki tack ska ni ha!

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang