B20 info

volvofucker
19 juni 2009 · 290 Inlägg

skulle gärna vilja veta lite mer om de olika b20 motorerna. t.ex hk antal, vilken kam de sitter i den osv:)
och gärna vilken som är mest trim vänlig:)

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
19 juni 2009 · 444 Inlägg

Fel forumsdel, inte direkt avancerade frågor wink

B20A - Enkel förgasare SU eller Stromberg -> 82hk
B20B - Dubbla dito -> 100hk
B20E - Insprutning -> 120hk

Sitter A-kam i både A och B-motorerna om jag inte minns fel, kanske sitter C-kam i B? Skitsamma, skitkammar att trimma med.

B20E har D-kam fram till 73 och K-kam -74, eller så var det tvärtom. Hugget som stucket då de är i princip identiska. Funkar bra med dubbla originalförgasare, enkel Weber 36/36 eller ännu hellre dubbla 45:or ihop med ett hemmafilat topplock som man tagit från en lite nyare B20 med 44-37-ventilerna.

R-kammen är volvos egna trimmprofil, slö upp till 3000 varv, sen kommer den som ett skott. Satt aldrig i nån svenssonbil från fabrik.

Både den och F-kammen "kräver" ett seriöst filat topplock med större ventiler och dubbla 45:or, men de går att köra med Dubbla SU/Strombergare om man inte har ekonomin för Weber smile

Finns även en S-kam men den är rätt extrem tydligen :>

Detta var då Volvos egna kammar, och dom börjar ju ha kring 40 år på nacken och under den tiden har det ju hänt en del. Finns en uppsjö av trimkammar från typ KG, Timo etc men då börjar det kosta pengar nå djävulskt då man måst börja byta till deras lyftare också för att garantin ska gälla ;|

Senast redigerat av gregolt (19 juni 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
volvofucker
19 juni 2009 · 290 Inlägg

tack så hämskt mycke för svaren!!!smile
men är S kamen körbar i en orginal b20A??
min morbror har en b20 från 75 ståendes i garaget tror jag han sa, och att den va från en gammal polis bil:P den har oxå en enkel förgasare. vad kan de vara för spec(eller vad de nu heter:P) på den motorn? borde ju vara lite vassare pga att den e från en gammal snut bil:/

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
19 juni 2009 · 444 Inlägg

Enda kamaxeln som är någorlunda körbar i en B20A är just en A-kam tongue

K/D-kammen kräver lite högre komp som man får genom att planfräsa topplocket 2-3mm tunnare. Kör man med orignaltopplock blir enda skillnaden att den slukar mer bensin än tidigare smile

S-kammen "kräver" värtsingtopp och stora gasare. Sen om den är så jävla bra ändå är ju en annan fråga, finns som sagt många modernare kamaxelprofiler som slår K/D/R/S-kammarna med råge.

Det går ju alltid att plocka ur kammen och läsa vad som är skrivet i bakkant på den, men jag tivlar på att de skulle vara nå annat än kanske en K-kam i såna fall smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Jonas_C30
19 juni 2009 · 108 Inlägg

Jag hade en KG6 kam i min gamle 142:a. Dubbla 45:or och en riktig topp. Gick hur bra som helst och drog från 1500 till 8000!

AnderL
20 juni 2009 · 219 Inlägg

Dom är lika trim vänliga,men sen beror det på dig.Vad du strävar efter för trim,Hk vrid?Ska du trimma mycket,så rekommenderar jag att du tar en 8 bultad vev.

Kostar att ligga på topp
volvofucker
20 juni 2009 · 290 Inlägg

de e ju inga dröm hästar jag skall ha men en 110-120hk kanske.vill inte lägga mer än 10k på motorn.

torpis Forummoderator
20 juni 2009 · 10 572 Inlägg

Rubriksreglerna...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang