Hjullagerbyte Chrysler Grand Voyager

Amatören
19 juli 2006 · 17 Inlägg

Hej,

Dags för byte till fräscha delar. Någon som har erfarenhet av hjullagerbyte bak på Voyager?
Tid? Svårigheter? Tips? Verktygsbehov etc.
Är inte så grön som när jag blev medlem längre men fortfarande ren amatör.
Har dock inte misslyckats än, har bytt exempelvis bränslepump, filter, avgassystem, bromsbelägg fram och bak med gott resultat. Har tidigare bytt hjullager bak på en Ford Escort -96 och det blev perfekt.
Frågan är om jag med min erfarenhet ska ge mig på detta själv eller om självförtroendet fått fnatt?


/Hans


Tillägg: Har hört att man byter hela lagret på en gång, typ nytt nav eftersom jag har 15" fälgar. Det borde ju förenkla jobbet? Skitenkelt  och snabbt jobb säger killen som jag beställt delar hos. Någon som har erfarenhet av liknande jobb på Chrysler eller annan bil?

Senast redigerat av Amatören (20 juli 2006)

Amatören
23 juli 2006 · 17 Inlägg

Har lossat bultarna där navet delar sig, samt monterat bort
ABS-sensorn. Problemet är att navet fortfarande sitter som berget.
Satte i två bultar och slog lite försiktigt på dom för att se om något rörde på sig men nix.
Har hört att vissa märken använder locktite på axeln, kan det vara så även här?
Kan inte komma på någon variant av avdragare som passa till detta jobb, tips på alternativ?

/H

bumpe Lastbilsmekaniker
23 juli 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, prova med värme, det dödar loctite och drar i mataerialet så det kan vilja släppa

Amatören
24 juli 2006 · 17 Inlägg

Hej igen,

Verkar som att jag varit fel ute hela tiden, allt är en hel enhet för varje sida. Från hjulbultar på yttersidan till kransen till ABS:en på baksidan. Det där med loctite blev lite missledande från min sida för det handlar nog om en drivaxel med splines.

Kort och gott, nav/lagerbyte bak på en Voyager (ej AWD) med 15" hjul.

- Man byter hela navet som en enhet
- Sitter med 4 bultar från baksidan
- ABS-sensorn måste lossas eftersom gängorna sitter i navet
- Där navet går igenom godset finns en fals c:a 15mm, det är den som behöver knackas loss. Eftersom allt byts som en enhet och det gamla kastas bort så rekomenderar jag helt enkelt en tung hammare, sätt en grov drivdorn i centrum av axeln på baksidan och dräm till. Hellre ett bestämt slag med en tung hammare än att ta i allt man orkar med en vanlig snickarhammare, tycker jag. Avdragare kanske går men vilken modell som passar överstiger min förmåga att lista ut.

Verktyg:
18mm lednyckel. Till dom övre bultarna går det bra med hylsnyckelsatsen men till dom nedre är det ont om plats och det enda som funkar riktigt bra är en ledhylsa.
10mm hylsa elelr ringnyckel att lossa ABS-sensorn (var rädd om den).
Tung hammare och en kraftig drivdorn
+ det du vanligtvis behöver för att dra av bromstrumman. (det jobbet kan variera i svårighetsgrad i det oändliga beroende på bromstrummans skick...)
Det kan tänkas att det i vissa fall behövs delar av monteringssatsen för belägg. Jag har tidigare råkat ut för att pinnen som håller beläggen på plats drar igenom brickan om beläggen fastnar i slitna trummor.

Tips: passa på att kolla över bromsar och trumma när du ändå gör jobbet.
Kopparpasta brukar uppskattas av näste man...
Bultarna som håller fast navet sticker ut 1,5cm i bromstrumman vilket medför en massa skti i gängorna, jag sprutade på lite 5.56 dagen innan, på några bultar kom jag åt med en liten stålborste för borrmaskin, det sparade en hel del armkraft att borsta lite på den del som sticker ut i bromstrumman.

Bortsett från att det tar emot att riva bromstrumman för ett lager så är det ett lätt jobb och eftersom att alla lager är fabriksmonterade/täta så finns inte samma risk för smuts och att man monterar lagren fel.

Se kritiskt på mina råd för det är inte givet att jag vet hur man gör bara för att jag fick till det denna gång big_smile

/H

bumpe Lastbilsmekaniker
28 juli 2006 · 3 878 Inlägg

hej, bra initiativ att lägga upp den slutliga lösningen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang