3900
Sök

Escort -96 Högt Co och högt Hc

4 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en Escort 1.6 med Zetec Sefi-motor, med värdena co:1,3(0,5) hc:850(100) co2500:0,3(0,3) och lambda 1,01(0,95-1,09).

Jag har bytt luftmassemätare, tändkablar, tändstift, olja och filter, kört med insprutarrengöring, rengjort tomgångsmotor samt letat efter vaccumläckor med startgas, utan resultat.

Vid start håller motorn igång i ca 10 sek innan den dör, om man inte gasar.
När man kör, och kommer fram till ett stopp, så dör motorn i de flesta fall om man inte gasar.
Ljudet från avgasröret vid tomgång påminner mer om en gammal fiskebåt än en bil...

Har tidigare kört på 10/40W-olja, om det skulle kunna tänkas påverka?
Bytte till 5/30W så fort jag fick reda på att det var fel olja.

För övrigt är motorn pigg och svarar direkt på gaspådrag, utan misständning eller liknande(vad jag har märkt).
Dock riskerar man att den dör om man håller kopplingen nere för länge.

Någon som har något tips på vad man kan kolla själv, för att eventuellt kunna åtgärda problemet?

Tack på förhand

198 Inlägg
22 juni 2009
#2
när jag hade förhöjt hc värde tomgång va det min lambdasond som va paj= motorn vandrade på tomgång och drog mycket bensin, nått värt att kolla upp?

4 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#3
Klart värt att kolla...
Frågan är bara om det går att mäta på något vis?

Fick hjälp med att kolla värdena igen, och då låg lambda på 0,971.
Lägsta värde skulle enl. honom vara 0,977.

263 Inlägg
22 juni 2009
#4
det är klart värt att kolla gasspjället

Bjuuuu han!!

4 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#5
Okej?
Hur gör jag det??
Tyvärr matchar inte kunskaperna viljan..men jag hoppas lära mig.

4 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#6
Uppdatering.

Har nu, efter mycket om och men, fått kollat vilken signal som skickas från lambdan, och värdet pendlar mellan 0,17 och 0,9 volt.
Efter vad jag förstått så är det helt ok?
Skulle det kunna vara så att det är katten som är kaputt?


Sök