MEGA Tändningsproblem

jd_222
7 juli 2009 · 6 Inlägg

Har nyligen satt ihop min b230 med en ordentligt trimmad 531 topp och en vass kam har även monterat  dubbla weber 45:or.
Har nollat in veven samt mellanhjul och kam men bilen går inte om jag inte har 30-40 graders förtäning på tomgång vilket inte går att ha....har haft runt 15 personer som tittat på det och fått gråa hår och åkt hem...kan någon hjälpa mig?????

norpan1
7 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Hur mycket har varit nedplockat, har du haft svänghjulet borta?
Om det har varit borta och du har brytarlöst tändsystem med givare vid svänghjujlet så måste det sitta på rätt plats på vevaxeln.

kolvas
7 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Vassa kammar kräver ofta en hög tändning, jag lägger mig aldrig under 22 grader vid 1200rpm (brukar lägga tomgången på 1200-1400 rpm) och ca 36-39 grader vid 3500rpm (fördelaren fullt utslagen).

Har du kollat så noll-markeringen är noll-läget?
Sitter fördelaren rätt mot mellanaxeln?
Vad har du för kompförhållande?
Vad menar du med ordentligt trimmad 531?
Vad är en vass kam?
Vad har du för bestyckning i förgasarna? (F-rör, halsringar osv.)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jd_222
7 juli 2009 · 6 Inlägg

jag har bytt till ett "vanligt" brytarlöst system som inte går på svänghjulet.
har även provat med brytare men hur jag än gör så blir det samma fel...

kolvas
7 juli 2009 · 4 001 Inlägg

ifall du gjort som många andra gjort och slängt på en topp utan att ha koll på nånting så kanske du har 8,5:1 i kompförhållande och då kommer du aldrig att få någon effekt av grejorna du hängt dit och det krävs extrem tändning för att den ska gå någonting.

Svara på mina frågor innan så kanske jag/vi kan hjälpa dig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jd_222
7 juli 2009 · 6 Inlägg

komp förhållandena är 12:1 och är byggd efter min underdel

jd_222
7 juli 2009 · 6 Inlägg

allt vad det gäller nollmarkeringarna är rätt och dubbelkollat....har även haft indikatorklocka och mätt in kammen ......toppen är max portad upptgna förbräningsrum samt planad , mirafräst , 40-46 ventiler , hydraliska lyftare...Månen-kam, Volvo 8

Senast redigerat av jd_222 (7 juli 2009)

kolvas
7 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Hydraliska lyftare? det har jag aldrig sett i en 531-topp, det brukar man plocka bort när man åker med en vass kam.

12:1 ska vara helt ok.

Efter det du skriver här så ska det inte vara några problem med att ställa tändningen, hmm... har du dubbelkollat tändinställningslampan? (vi hade en som fick spelet & visade ca 40 grader fel)

Vad är det för kam? hur är den inställd?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jd_222
7 juli 2009 · 6 Inlägg

Månen-kam, Volvo 8.....han som byggt toppen gjorde en "ny" nolla efter kammen så det är oxå kollat
....jag har bytt tändinställningslampan med

MazLer
9 juli 2009 · 169 Inlägg

duhar inte satt vevaxel hjulet fel??  när ettans kolv är uppe å skavända så är motorn i noll läge. kolla det med en skruv-mäjsel

Full Gas Spar Tid:P
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
jd_222
11 juli 2009 · 6 Inlägg

har haft några begåvade mekare o kollat på kärran men det funkar inte........det finns några tusen o tjäna till den som knäcker felet.....

kolvas
12 juli 2009 · 4 001 Inlägg

vart finns du?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Stefan Varberg Supraman
12 juli 2009 · 2 300 Inlägg

Ring och kolla med ingvar gunnarsson motorsport.
dom håller på med dessa motorer jämnt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
air_denka Volvo turbo trimmare
12 juli 2009 · 195 Inlägg

Från vilken b230/b23 använder du fördelaren? Antar bara att du har blockmonterad? Vilka stift kör du på?  Var i landet finns du? Men det låter helt klart som tändningsfel. För om du har "nollat" veven kammen tändningen rätt så är det bara att det finns tändningsfel..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang