Ställa in dumpventil TurboXS (enkeltratt) på 9-3 2,0T -99

UsEd
24 juli 2009 · 12 Inlägg

Hejsan!

Jag har inhandlat en Turbo-XS-style dump med en tratt -> http://klracing.se/?subpage=vara&vara=43

Har läst massor på hur man ska ställa in den men får ingen klarhet samt att en del säger olika.
För det första, när man säger att man ställer dumpen hårdare, menas då att man lägger in fler brickor så fjädern blir mer spänd?
Och i vilket fall bör man kapa fjädern?

Just nu har jag 9st brickor i och bilen kvittrar från luftfiltret på låga laddtryck och dumpar riktigt när jag laddar ca över 0,7 bar.

Vad jag har förstått är att det inte ska kvittra från luftfiltret utan dumpen ska släppa ut luften istället men hur får jag den att göra det?
Hur ska jag ställa in dumpen? Fler brickor? Mindre brickor? Kapa fjädern och mer brickor? Kapa fjädern och mindre brickor?

Har läst att vissa säger att dumpen ska vara stängd på tomgång men andra skriver att den ska vara öppen och stängas så fort man gasar. Hur ska det vara?

Bilen i fråga är en 9-3 -99 Steg 1 Speedparts. Laddar runt 1 bar.

All hjälp uppskattas!

Tack
Erik

Janneutanb
24 juli 2009 · 7 272 Inlägg

Ju mindre brickor ju enklare öppnar den.
Mätningsvis så är det skitsamma om dumpen är stängd eller öppen på tomgången för din/våran del.
DOCK kan du få in skit genom dumpen eftersom den suger in luften därifrån.

Du ställer in den så att den öppnar så tidigt som möjligt.
Börja med att ta ut brickor, 1 åt gången, tills dess att den öppnar hela tiden även vid lägre tryck.
Räcker inte det så får du kapa fjädern lite grann.

Brickor ökar fjäderns tryck = krävs mer för att öppna.
Så att kapa fjädern är samma sak som att ta bort brickor.

Se även till att vakumslangen till dumpen är fräsch och inte har sprickor eller hål i sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang