Volvo B20:S värsting kamaxel, 2-kamen, tips till förgasare och topp ?

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
24 juli 2009 · 173 Inlägg

Tjenare har kommit över en av volvos värsting kammar 2-kam (?!) ( aldrig hört talas om själv men ska tydligen vara en värsting kam .. ) som jag förmodligen ska införskaffa. men nu till allt det grundläggande i det hela . går ju inte att sätta i en sådan kam i en orginal motor direkt tongue så nu till det jag vill ha hjälp med, till att få just den kamaxeln att fungera bra.  vilka förgasare ska man ha att gå till väga med? . hur mycket
ska man porta toppen ? plana toppen ?
vill ha så hemskt mycket information det bara går.
MEN !!! soppa förbrukningen ska inte ligga på några 1.5-2 liter så några 45-48 förgasare vill jag helst inte slänga på.
men ja det spelar ingen roll om ni tipsar med just dom förgasarna heller. ge mig tips till att få motorn att snurra som den ska.

För övrigt ska motorn sitta i en hederlig Volvo 142 -73 DL om det är någon som undrar smile
har heller inte råd att kasta ut så mycket pengar heller då man är student.( suck)

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
945TurboMS
25 juli 2009 · 261 Inlägg

Någon 2-kam finns inte från volvo..  Däremot skulle 2an kunna förväxlas med ett S
Är det nu så att det är en S-kamm så kräver den rätt så mycket, både av topp och bränslesystem! Minst dubbla 45or och helst större om kammen ska komma till sin rätt.
Topplocket lär du lämna iväg hos en motortrimmare tongue (dyrt) Det är lätt å göra hål ut i vattenkanalen när man ska porta.. Samt att större ventiler nästintill är ett måste.

bear_volvo
25 juli 2009 · 283 Inlägg

Tycker du ska försöka skaffa en k-kam istället och sedan få tag i ett par dubbla su, toppen räcker det om du putsar till i insug och avgas så det blir lent och sedan plana toppen 2mm. Detta är en billig variant men du kommer märka bra skillnad i drag.

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
25 juli 2009 · 173 Inlägg

ja jag tvivlade nästan på att det var en " 2 " -kam ... fick i samma stund då jag skrev första inlägget som jag sedan såg att det var ett S och inte någon 2:a . men jag ska nog stoppa i den och köra med dubbla stormbergare(har nämligen ett X antal hemma på hyllan) eller ett par SU om man får tag i dom, och lite lätt  donad topp tills man fått tag i lite bättre grejor .. portningen och det fixar farsan på jobbet där han har svarv å hela fadderuttan . får väl se vart det bär av med det hela .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
26 juli 2009 · 173 Inlägg

jag vill få be om att låsa denna tråd .

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Topper Gillar stora förgasare
26 juli 2009 · 342 Inlägg

En S-kam är helt värdelös att köra med på vägen. Den är så högt uppställd på varv. Fungerar knappt under 3500 varv. Sedan dricker inte en bil mer bränsle för att du har 45:or eller 48:or. Det gäller som allt annat att ställa in de rätt. Din bil behöver precis lika mycket bränsle och luft för att gå riktigt med oavsett vilka förgasare eller sprut so mdu sätter på.

Satsa hellre på en K eller R kam.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang