Vevhusventilation, vakum?

Forge
29 juni 2009 · 17 Inlägg

har en fundering på vad som händer om man istället gör så att man får vakum i vevhuset då man accelererar, vad händer med vevhusgaserna?

för tillfället upptäckte jag att det var som övertryck i vevhus^^ bubblar ut olja vid ventilkåpspackningar m.m. då jag provtryckte bilen från "turbon's utlopp ---> insugsplenum" (där det då normalt är överladd då bilen accelererar)

kompet i cyl. är bra

anledningen till detta är ej fungerande backventil vid gas-spjäll så överladdet cirkulerar runt i tryckrör, vevhus, för att sedan sugas/tryckas ut igen vid turbo'ns inlopp via vevhusvent innan turbo där det också kommer en hel del olja då, känner stark doft av bränd olja samt att det ryker vid stopp ibland (beroende på hur man kört)

nämnvärt är att effekten också avtagit avsevärt i samband med olje läkaget m.m.

ev. enbart teori på vad som skulle hända om man pluggade slangen vid gas spjäll för vevhusvent och låter det gå via turbo istället och få ett lätt undertryck istället^^

vad händer då?


Bilen i fråga är en Toyota Supra MkIII 3.0i Turbo -89

Mvh //Frank

Senast redigerat av Forge (29 juni 2009)

//Fraede
johnny blade
27 juli 2009 · 269 Inlägg

Det är lag på att gaserna ska sugas ur vevhuset och förbrännas igen, så undertryck ska det vara.Är det så att man inte vill ha in skiten i turbon så monterar man en catchtank på slangen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang