2812
Sök

volvo 940 byte av kamaxel

1 062 Inlägg
29 november 2008
den vassaste som volvo hade heter gt6 den satt aldrig org endast för tävlingsbruk

mvh

Team Björkeryd

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
7 januari 2009
är även jag sugen att byta kam i min 940 (B230FK)
så den får lite mera ork, sen om den låter lite vassare skadar inte heller=)

vad tror ni om denna från kg trimning:

KG2T - TURBO kamaxel för turbobruk Ökar dragvilligheten på låga varv - vilket märks framförallt vid stadskörning. Ger även bättre dragvillighet på mellanregistret. Går att varva längre.

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
28 juli 2009
väcker denna tråd igen då kambyte fortfarande e intressant för mig.

vill som sagt ha lite starkare motor med mera bottendrag och effekt genom hela registret, är de VX3 som gäller eller finns de någon annan jag kan ta som ger bättre bottendrag i en annars orginal motor?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Pan
28 juli 2009
Du tappar botten drag med VX3 men den drar mer uppåt i registret smile Ska snart smakka på min 531 med VX3. Finns säkert bättre kam men jag kör på denna så länge. Är ju så jävla tråkigt register org 530 med T kam? drar ju inget i toppen tongue

Supraman
2 300 Inlägg
28 juli 2009
börjar köra med 531 topp och a-kam, lär bli gott bottendrag med den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 808 Inlägg
28 juli 2009
som sagt ja kör med KGs turbokam, å väldigt nöjd med den. drar genom hela registret smile blien vart starkare å roligare å köra. i hk väg vet ja itne va den gav, men nått gav den iaf.

Mvh gronwalls

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

402 Inlägg
28 juli 2009
Topper skrev:
Man har bara problem med tomgång i en riktig varvar kamaxel. Pga öppningstiderna.
Man brukar ju inte sätta en sådan i en T motor?

Jag har satt i en specialslipad turbokam i min 940 ltt o 531 topp nu i helgen som va, o den ruskar o går lite ojämnt på tomgång. Men helvete säger jag bara 4500 till varvstoppet så drar den nått så grymt, väldigt förvånad hur mycke en kam kunde göra.
Men den går nog troligtvis inte igenom besiktningen med denna kammen. HEHE  tongue

273 Inlägg
28 juli 2009
jag ska snart (läs, "om 2 veckor") smacka dit min 531-topp med vx3-kam, rapporterar hurdant det blev, kan ju omöjligt bli sämre än 530 med t-kam smile

Supraman
2 300 Inlägg
28 juli 2009
finns den någon med bromspapper på vad ett toppbyte till 531 och vad kammarna ger och hur kurvorna ser ut egentligen???

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

854 Inlägg
29 juli 2009
Har inte bromspapper men jag kan säga att byte från 531 till 530 gjorde min bil skittråkig. Från att vara rolig att köra till att uppleva hela karaktären som seg och tråkig. Dock märktes det inte mycket skillnad på en vanlig chippad motor utan ska man ha nytta av 531 så bör det nog finns mer pulver än så. Detta testat med V och VX3 kamaxlar.

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
29 juli 2009
så kort och gott, vill man ha en bra axel som drar från botten genom hela registret och längre än orginal, som inte kostar ALLT för mycket, så är de KG's turbo kam som gäller?

1 808 Inlägg
29 juli 2009
Andy_88 skrev:
så kort och gott, vill man ha en bra axel som drar från botten genom hela registret och längre än orginal, som inte kostar ALLT för mycket, så är de KG's turbo kam som gäller?

jag gillar den, inte för ja har prövat så många andra kammar än. men gillar den starkt å rekomenderar den. du kommer inte bli missnöjd

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Supraman
2 300 Inlägg
29 juli 2009
Andy_88 skrev:

det billigaste är att hitta en beg volvo kam.

tycker att vi kan skriva en lista som finns där man kan sammanfatta egenskaperna hos dom olika kammarna och i vilken motor dom kan sitta i,

T,ex

A Bra botterdrag planar ut på toppen, passar bra i turbo
VX bra på toppen dödare på botten

osv så någon kunnig för gärna göra detta
Senast redigerat av Stefan Varberg (29 juli 2009)

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
29 juli 2009
Stefan Varberg skrev:
Andy_88 skrev:

tycker att vi kan skriva en lista som finns där man kan sammanfatta egenskaperna hos dom olika kammarna och i vilken motor dom kan sitta i,

T,ex

strålande ide, då slipper folk göra sånna här fråge trådar, admin flr servern kan ju gärna få göra en s.k FAQ tråd där bl.a info, i lekmanna termer, för kammar och allt annat man kan undra över

Supraman
2 300 Inlägg
29 juli 2009
Andy_88 skrev:
Stefan Varberg skrev:
Andy_88 skrev:

T,ex

strålande ide, då slipper folk göra sånna här fråge trådar, admin flr servern kan ju gärna få göra en s.k FAQ tråd där bl.a info, i lekmanna termer, för kammar och allt annat man kan undra över

Finns det någon som har kunskapen och kan göra en lista?

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
29 juli 2009
Ok ganska enkelt. Alla volvos orginalkammar till 23:a och 230 är bottendrags kammar.
Det är bara bättre & sämre bottendragskammar.
De har inte gjort någon varvar kam som de hade till B20 som då typ R eller S.
Och ni som säger annat har aldrig åkt med en riktig kam som varvar upp rikigt till 8-9000v/m

Det går alltid att varva skitkammar upp högt men där finns ingen effekt
Senast redigerat av Topper (29 juli 2009)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Supraman
2 300 Inlägg
29 juli 2009
Topper skrev:
Ok ganska enkelt. Alla volvos orginalkammar till 23:a och 230 är bottendrags kammar.
Det är bara bättre & sämre bottendragskammar.
De har inte gjort någon varvar kam som de hade till B20 som då typ R eller S.
Och ni som säger annat har aldrig åkt med en riktig kam som varvar upp rikigt till 8-9000v/m

Det går alltid att varva skitkammar upp högt men där finns ingen effekt

nä så enkelt är det inte, det beror helt på om den sitter på en sug eller turbomotor.

Nu handlar det inte om värstingkammar som ingen kan sätta utan att riva halva motorn för att det ska hålla att varva järnet.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
31 juli 2009
Elmersson skrev:
vad e det för skillnad på vx och vx3 kammen?

Mvh

VX3 kammen har en 3 graders förskjutning gämnfört med bara VX
Senast redigerat av Xoff (31 juli 2009)

Sök