Saab 9000 CSE 2.3 Turbo Automat, Motorbyta till 2.0 Turbo !?

Fredrik-79
18 juni 2009 · 2 164 Inlägg

Matte1979 skrev:

jonTe skrev:

Matte1979 skrev:
Vad skilljer  ng900 och 9000 lådan åt ?

Om minnet är med mig har NG900 lådan inget uttag för hastighetsmätaren som på 9000 lådorna.

Är det det enda ?
Så jag kan klämma på i min ng900 manuella låda i 9000 ?
Passar fästet på lådan fån 9000 på 900 lådan ?
hur är det med medbringorna ?

Nej de går inte för motorn i 9000 är vinklad medans motorn i ng900 står rakt så de går inte.
De är därför inte DPn med resten av avgassystemet passar heller.
Packningarna är samma till den motorn du har som till 9000 motorerna från -94.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Fredrik-79
18 juni 2009 · 2 164 Inlägg

Matte1979 skrev:

HenkeTIC skrev:

Matte1979 skrev:

Moton jag har är en  2.0T med manuell låda
Moton som sitter i är en 2.3T med automatlåda

Båda boxarna är exakt likadana men med  olika program

Transmitionskåpan  menar du då för fästen för  Servopumpen eller ?
Har inte dragit fram min 2.0a och tittat så vet inte men  på denna 2.3 sitter servopumpen  mot  torpedväggen

Sumpen ? är inte dem lika ?

Svengjulet  tar jag från  2.3an i med att jag  tängte jag skulle ha kvar  automatlådan !

Lika så  tängte jag att jag skulle ha  min  turbo och  mitt JT 3" DP och avgasrör som ligger från  NG900
Turbon kommer  inte  som den gamla  turbon  då men har inget val då turbon från min 9000 är mer en KASS

Måste jag ochså  plocka över insiget från  2.3an till min 2.0a ?
Hur kommer min 2.0a att  reagera på  orginalprogrammet  för 2.3an ?

Ska programmera om boxen och mappa den om det nu behövs
men bara bilen funkar att köra med  till en början så smile

Du kan inte köra med Boxen från Ng900an i en 9000 du det skiljer på hastighetssignalen. det spelar ingen roll om dom ser likadana ut det funkar inte ändå.

Växellådorna ser verkligen inte likadana ut, har du ens kollat på dom? Dom passar inte allt utan stora modifieringar.

Pratademed en kille som chippar och mappar saab och där skulle det gå fin fint att köra i MIN chippade NG900 box med min motor i 9000 bara att boxen skulle gå på Automat programmet bara för lådan inte pallar med vridet

Den killen har inte rätt.
De är olika ut signaler från boxen så därför passar de inte.
De är olika kabel härvor med men boxarna i sig kanske är lika men de är inte i närheten ens samma.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Matte1979
19 juni 2009 · 355 Inlägg

Då får jag köra med  programmet som sitter i
och jag tycker itne moton  är  vinklad mer en va den var i min 900
DP får jag svetsa om i så fall så den passar

Ska sätta ihop monton nu med  alla delar i från 2.3an
Allt utom blocket och toppen
men allt runt om kring  ska  skrivas fast i morgon eller i helgen
har fått tag i  tätningar nu

Vet att moton kommer att gå fet med programmet som  är i  efftersom det är för en 2.3a då programmet tror att min 2.0a är 0.3 L störren
Men får  mappa om den till 2.0
Sen ska det i manuel låda senare


Jag hoppas inte jag har  giort allt nu förgäves ?

Alla verkar bara så negativa  mot  det jag gör !
så  frågan är om  min 2,0a ens kommer att passa ?
Kommer den överhuvudtaget att ens starta ?

Poängen med att jag skaffade mig denna 9000 Turbo var att jag har en motor då den  som sat i  9000 är rasad på något vis mer en lager ras är det för den gick  tungt som fan  att dra runt utan  tendstifft och tände bara på 1 cyl när jag testade att starta den när jag fick hem den men gnista på alla 4 tendstifft ! och dålig komp på 3 cyl....  Turbon var mer en generalrasad oljan  pumpades rakt ut i  tryckröret

2.3 = Mög !

Matte1979
19 juni 2009 · 355 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Matte1979 skrev:

jonTe skrev:

Om minnet är med mig har NG900 lådan inget uttag för hastighetsmätaren som på 9000 lådorna.

Är det det enda ?
Så jag kan klämma på i min ng900 manuella låda i 9000 ?
Passar fästet på lådan fån 9000 på 900 lådan ?
hur är det med medbringorna ?

Nej de går inte för motorn i 9000 är vinklad medans motorn i ng900 står rakt så de går inte.
De är därför inte DPn med resten av avgassystemet passar heller.
Packningarna är samma till den motorn du har som till 9000 motorerna från -94.

MVH

Såg  på bilder jag  har att moton  är lite lutad men det  gör dinget för jag har dubbla flexrör på min DP som  är effter varandra  just under sumpen för att inte röret ska ligga i mot  sumpen och  skava !
Så det var ju inga  problem smile

men restan då ?
Om du nu är så  imot mig 
Förklara då hur du hade giort i min sits !?
Med de prylar som finns !

Matte1979
21 juni 2009 · 355 Inlägg

Har nu fått ihop moton och  sat i hop motor och låda !
Ska  nu bara  effterdra alla bultar o skruvar och  lyffta i det i bilen i morgon !
Men har ett litet dilemma och det är rämspennaren !
Hur får jag i hop den ?

Kan ju ta den i skruvstädet och  najtråd men då vet jag ju inte hur mycket jag ska trycka så man får i bulten som ska sitta igenom den  i transmitionskåpan !

Tips ?

toast
21 juni 2009 · 2 Inlägg

tjenare ,angående remspännaren så kan du dra ihop den med en eller flera slangklämmor,då kan du justera
höden på den medans du monterar ,passa dock så att inte nån vass kant punkterar spännare ,,,,vilket jag naturligtvis lyckades med på 1 av mina saabar,,, att en av bultarna är vänstergängad känner du kanske till va?.......lycka till

Matte1979
21 juni 2009 · 355 Inlägg

Ja det är ju ett tips ! smile
Japp känner till det så man kan  lägga på och av rämmen när  väl  spännaren är på plats smile
Ska kolla va som finns i verkstan ! smile

Matte1979
21 juni 2009 · 355 Inlägg

Okej Nu vill jag höra  av er som säger att INTE Turbo och  3" Downpipe från  Saab 900 Turbo inte passar till Saab 9000 Turbo ?  Var någonstans på bilen passar den inte ?

Har nu  lyfft i moton i bilen och är snart klar  men har lite kvar  att göra !

Bara väntar på att få höra av er  varför inte  900 DP 3" inte passar på 9000 så jag kan  skära  bort  orginalen och turbo !

Matte1979
22 juni 2009 · 355 Inlägg

WOW !!!
Har hellt för mig att någon  sade: Boxen passar INTE på min Saab 9000 Turbo !
Talarens Namn: Fredrik-79

Förlåt mig Fredrik-79, Men du har  grymmt fel i den frågan om  boxen passar eller inte !
Om den nu inte passar så skulle ju inte moton starta överhuvudtaget !

Men jag kopplade i min box från min NG900 och i med batteriet och och  kör på startmoton och  moton startar och  det mullrar så gött från mitt NG900 3" avgasystem !!! smile)

Så slutligen kan jag  säga:
Turbo från min NG900 Passar som handen i hansken !
Downpipe NG900 Passar  utan problem

Enda som jag  nu får göra  är att bygga ett eget  rör mellan turbon och  IC
och göra om  kylfläkten lite

Sen är den klar för att  köra in på bes ! smile)


Mvh

HenkeTIC
23 juni 2009 · 888 Inlägg

Så du har inte kört bilen? Det är olika hastighetssignaler så bilen kommer gå på grundladdtryck, boxarna är i sig samma men trionic 5.5 i ng900 får sin hastighetsignal från abs givaren vänster fram och mätarhuset får sin signal från abs givaren vänster bak. På 9000 får T5,5 och mätarhuset sin signal från givaren i växellådan.

jonTe
23 juni 2009 · 5 710 Inlägg

Matte1979 skrev:
Bara väntar på att få höra av er  varför inte  900 DP 3" inte passar på 9000 så jag kan  skära  bort  orginalen och turbo !

Ok......din fråga löd:

Matte1979 skrev:
Lika så  tängte jag att jag skulle ha min  turbo och  mitt JT 3" DP och avgasrör som ligger från  NG900
Turbon kommer  inte  som den gamla  turbon  då men har inget val då turbon från min 9000 är mer en KASS

....och jag svarade:

jonTe skrev:
Avgassystemet kan du glömma, det är inte ens i närheten likt.

Har jag fel?
DP:n kanske passar men inte hela systemet.
Sedan är det svårt för oss att veta att du är en "micklare".
Med micklare menar jag en sådan som kan svetsa, vrida, vända skruva och tåla alternativa lösningar.

För en "svensson" i ett radhusgarage med en verktygssats från Biltema är det jobbet du gör nu inte möjligt och sakerna passar inte.
För en micklare är det en annan sak wink

Lycka till!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Matte1979
23 juni 2009 · 355 Inlägg

Japp men ajg behövde inte göra så mycket mer en  hitta upp bilen med stora  donkraften 80cm högt !
Trä på  DP med racing katt Trä på de andra  2 delarna som  böjen där  9000 har sin  ljudämpare och  kröken över axeln till  ljudämparen  det var nästan bara att trycka  i hop rören och  hänga upp dem

Visserligen är det inte samma i bak på 900 o 9000
Men i princip !

så allt sitter där nuoch var och tog en repa med den smile

Matte1979
5 juli 2009 · 355 Inlägg

Någon som vet  hur man kommer åt  bensinpumpen på en  NG900 ?
Måste man släppa ner hela tanken ?
Jag haitade inte någon luka i skuffen och inte under baksätet !

Är det samma anslutningar som man  drar  up från pumpen som på  9000 ?

Hade upp min pump på min 9000 för jag trodde det var massa skit i den då jag  tankade 5L men kom  3 km
Så när jag  skulle  ta bort anslutningarna så gick dem båda av

Såg sen i tanken att tanken  tiltar framåt så pumpen fick inte tag i  bensinen  !
Fick ut ca 13 liter ur tanken  Jävla  konstruktion de har på  tankarna på  9000 !

Så får jag bara  bort allt på  min NG900 så kanjag ta dem på den  om det är samma ?

Matte1979
5 juli 2009 · 355 Inlägg

My god ! smile
Ja  min  900 är ju bara att lägga på  sidan Hoppas bara på att det är  långa slangar och kablar så att INTE munstykerna ryker av på denna med  ! För det är dem jag ska ha + pump och givare

För när man ska ha ner tanken så måste ju  allt med ner och inte vara kort För annars är det kärt för  munstykena är av  hårdplast och  går av om du bara tittar  lite  för arggt på dem utan att hunnit ta i dem !

Hur är det med tankaerna ? är dem  samma  NG900 och 9000 ?

HenkeTIC
6 juli 2009 · 888 Inlägg

Inte samma tank.

Matte1979
8 juli 2009 · 355 Inlägg

Okej Var sitter DIAG "OBD" på min Saab 9000 CSE -95 ?
Någon sa att det skulle sitta under förarsätet ! Men har kollat  under både  förar och pasagerarsätet och finner inget OBD eller liknande diagnostikutag. Alla anslutningar som finns under sätet är  redan kopplade och det som  inte är kopplat under har endast 3 breda flatstift !

Sitter ine något  underhuven heller som på de äldre 9000

Det enda jag vet om  är kablen som är vid boxen i akvariet
men den kopplar man ju inte in sig på för  Diagnåstic för  läsa felkåder ?

Matte1979
9 juli 2009 · 355 Inlägg

Så då ska jag påbörja Konvertering  från Automat till Manuell på min Saab 9000 CSE -95
Passar en  låda från en  Saab 9000 -94a på min -95 ?

Det jag ska byta är  Pidalstell Vexelspaken vexellenkaget och  plocka kopplingssylindern o det

Något mer jag ska  ta och tänka på nu ?
Medbringorna passar dem från min automatlåda till denna 94a om den nu  passar ?

Lite info skulle vara  bra då jag har en donatorbil  från 94a på G

mvh

Frager TurboBiten
1 augusti 2009 · 76 Inlägg

verkar vara ett jäkla onödigt micklande ... varför inte köpa en 9000 ?! :S

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang