Montera mahle kolvar, vilken riktning, akut hjälp!

lloyd
18 juni 2009 · 15 Inlägg

Va ute i garaget igår och tröck dit nya mahle kolvar och h-profil stakar och allt gick bra. Satte kolvarna så att pilarna pekade framåt, mot remskivorna dvs och kolvbultsförsjutningen mot vänster sett framifrån. Drog runt veven och allt gick fritt. Kom hem och googlade lite och då hittar jag nått om att mahle kolvar på folka och volvo så ska pilen peka bakåt (mot svänghjul) samt att kolvbultsförsjutningen ska sitta i rotationsriktning och om jag tänker rätt så borde det bli höger sett framifrån. Inte vänster som det sitter nu.

Vore tacksam för snabba svar från folk som är säkra och inte tror så jag kan fortsätta trycka ihop besten:)

På bilden är det sett framifrån, lilländan på staken går närmare cylinderväggen på vänster sida och det är som sagt så det sitter nu. kanske lättare att förstå vad jag menar nu annars får ni säga till så ska jag se om jag kan förklara bättre och klaga inte på skissen:P


MVH Victor


https://www1.garaget.org/gallery/archive/110102/689208_xkoz97.jpg

eriico
18 juni 2009 · 130 Inlägg
Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.
Volkswagen Golf GTD "dieseltröskan" (1992)
ascona-tic
18 juni 2009 · 1 497 Inlägg

Var sitter pilen någon stans på kolven?

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
lloyd
18 juni 2009 · 15 Inlägg

ascona-tic skrev:
Var sitter pilen någon stans på kolven?

på kolvtoppen... den kan bara peka fram mot remskivorna eller bak mot svänghjulet..

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 juni 2009 · 2 252 Inlägg

ett bra följemärke när man monterar kolvar och är osäker på pilen är att Öpnningen på kolringarna skall alltid vara mot insugsidan inte rakt på men närmre insuget än avgaset iaf...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
need_4_boost
18 juni 2009 · 371 Inlägg

The_Mechanic skrev:
ett bra följemärke när man monterar kolvar och är osäker på pilen är att Öpnningen på kolringarna skall alltid vara mot insugsidan inte rakt på men närmre insuget än avgaset iaf...

Hur menar du då??? Det finns ju inget kolvringsgap som på en moppekolv om det är så du menar...
Huvudsaken måste väl ändå vara att kolvrings öppningarna är ett halvvarv ifrån varandra så att eventuella gaser får längre väg att varndra.

Mean_Farmer
3 augusti 2009 · 1 Inlägg

Hej Vars köpte du kolvarna och stakarna?

Mvh

BMW e30 320 "NEZ" (1988)
BMW 325 "M50B28 pt6266" (1988)
Mercedes 300D "Janne" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang