Tjenare, kunde inte hitta något vettigt här på forumet om mina funderar, så skapade en ny tråd.
Såhär är det: Jag har hört historier om att man kan ta en avgaskam och använda som insugskam på dessa motorer (B234F) då det är 2 kamaxlar, varav avgaskammen sägs ska vara lite vassare än insugskammen.
Funderingar och tankar kring det här är, hur mycket vassare är den lite mer exakt? Gör det stor skillnad om man kör med 2 avgaskammar?
Antagligen får man ju modifiera den lite då fördelaren sitter på insugskammen, men det känner jag en del hemma-mekare som klarar av att fixa, om man inte kan lämna in kamaxlarna på nån trim-firma som kan fixa det för en peng

Tanken med det här måste ju vara att insugsventilerna öppnar sig någon 10dels mm extra? Borde man inte köra på något större spridare isåfall? Minns inte vad original spridarna ligger på för cc på rak arm.
Vad skulle man kunna tänkas tjäna på effektväg? Förmodligen inte så mycket, förstår jag ju, men skulle vara kul att testa en sånhär grej för att se om skrönan faktiskt är sann, och bli kvitt den!

Tacksam för alla svar jag kan få!
Mvh Wesa