2934
Sök

Volvo 745 GLT 16v - Dubbla Avgaskamaxlar

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare, kunde inte hitta något vettigt här på forumet om mina funderar, så skapade en ny tråd.

Såhär är det: Jag har hört historier om att man kan ta en avgaskam och använda som insugskam på dessa motorer (B234F) då det är 2 kamaxlar, varav avgaskammen sägs ska vara lite vassare än insugskammen.

Funderingar och tankar kring det här är, hur mycket vassare är den lite mer exakt? Gör det stor skillnad om man kör med 2 avgaskammar?

Antagligen får man ju modifiera den lite då fördelaren sitter på insugskammen, men det känner jag en del hemma-mekare som klarar av att fixa, om man inte kan lämna in kamaxlarna på nån trim-firma som kan fixa det för en peng smile

Tanken med det här måste ju vara att insugsventilerna öppnar sig någon 10dels mm extra? Borde man inte köra på något större spridare isåfall? Minns inte vad original spridarna ligger på för cc på rak arm.

Vad skulle man kunna tänkas tjäna på effektväg? Förmodligen inte så mycket, förstår jag ju, men skulle vara kul att testa en sånhär grej för att se om skrönan faktiskt är sann, och bli kvitt den! big_smile

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh Wesa
Senast redigerat av SuLiMaN (3 augusti 2009)

Live long and prosper

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 augusti 2009
Tja, jo har hört samma sak men här är två nr till två bra gubbar som har pillat en hel del med 16v toppar och dess innehåll

0141-57898

090-124486

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 augusti 2009
Frågade samma sak för en tid sedan (en del matnyttigt finns att läsa i tråden):

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=110536

Tyvärr fick jag aldrig reda på den egentliga anledningen till att man väljer att slipa om en avgaskam istället för en insugskam, men ja antar nockvinklarna skiljer en del som nån skrev där.

Hur mkt du tjänar i effekt beror på hur mkt du slipar om kammen. De kommer hur som helst att innebära att du måste byta till längre ventiler eller skaffa lashcaps också, så du är införstådd med det.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 augusti 2009
Hehe såg att jag var delaktig i den tråden med.. men gör så att du ringer att av nummren jag posta å fråga dem om detta.

090-124486 a.k.a Proffessorn.. som de säger och han den andra är bra på de med.. 0141-57898
hinner jag ringa så skriver jag ner det de har sagt om inte så skriv ner ni om ni hinner,..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Ok smile  schysst, läst igenom lite i det forumet som patrik postade, snällt av dig!

fick lite bättre uppfattning omkring det iallafall! smile men som det stog där så förstog jag inte riktigt vad den egentliga skillnaden är på U1 och U ?

Tack XeptiQ också för numrena, ska ringa dem snarast jag har tid (och tillgång till telefon, nämligen trasig haha)

Får ni fler idéer eller kommer på mer så skriv gärna! Det här är info som jag kommer att använda mig av inom en månad iallafall då jag ska riva ner hela motorn (igen) snart smile

Live long and prosper

Sök