2561
Sök

Saab 9-5 (00-) problem under färd (tjuter, går illa, ryker)

8 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Hej.

Jag körde upp med min faders bil till Nolia mässan idag och bilen gick hur bra som helst och när vi far hem igen så stannar vi på en vägkrog i Nordmaling och bilen gick hur bra som helst.
När vi far vidare från Nordmaling så blir det ett konstigt ljud(nästa tjutande) från motorn när man varvar upp motorn. Men vi fortsätter köra och efter en stund så slutar bilen nästan att dra när man skulle göra en omkörning eller i backarna uppåt, ljudet försvann. Bilen börjar även hacka(som att den inte tände),men den gjorde det bara någon gång då och då. När jag kom till Övik så motorbromsade jag ner hastigheten vid rödljuset och gasade på igen då blev det värdens vit moln. När jag stannade på gården så tycket jag det luktade lite bränt(det var inte samma doft som när man har slirat på kopplingen).

Någon som har något tips om vad det kan vara. (Själv så står jag och funderar om det kan vara turbon men tänkte höra vad ni tror det kan vara.)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 augusti 2009
Det låter ju iaf som att du har en oljeläcka eftersom det luktade bränt när du kom hem, olja har antagligen kommit på antingen turbon eller avgasröret och bränts upp vilket orsakat lukten.

Så kolla efter olja på grejorna ovanför avgaset och turbon.

I värsta fall så har ju antingen turbon eller oljeledningarna till den börjat läcka.

Vinandet däremot vet jag inte vad det kan bero på.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Det låter ju iaf som att du har en oljeläcka eftersom det luktade bränt när du kom hem, olja har antagligen kommit på antingen turbon eller avgasröret och bränts upp vilket orsakat lukten.

Så kolla efter olja på grejorna ovanför avgaset och turbon.

I värsta fall så har ju antingen turbon eller oljeledningarna till den börjat läcka.

Vinandet däremot vet jag inte vad det kan bero på.

Du tror inte det kan vara turbon som har gått sönder och oljan läcker i turbon så det luktar bränt. För det är från avgassystemet det luktar bränt.
Senast redigerat av Johak (8 augusti 2009)

Medlem 34530
908 Inlägg
8 augusti 2009
Ryker det vitt så beror det på att vatten kommer in i motorn och det är inte bra. Troligtvis så behöver du byta topplockspackning. Men det är alltid svårt att säga vad det är utan att ha sett eller hört på motorn.

Kolla oljan, så den inte är grå. Kolla hur det ser ut med kylatvätska.

Jag skulle vara försiktig med att köra bilen tills det är konstaterat vad det är för fel. Har du möjlighet att göra kompprov så gör det eller om du kan få hjälp med det.

//Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 augusti 2009
vad är det för bil? är det en 9-5a så har du blåst turbon.. starta den inte mer för då kör du vevlagren i den med

2slow

8 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
VictorW skrev:
Ryker det vitt så beror det på att vatten kommer in i motorn och det är inte bra. Troligtvis så behöver du byta topplockspackning. Men det är alltid svårt att säga vad det är utan att ha sett eller hört på motorn.

Kolla oljan, så den inte är grå. Kolla hur det ser ut med kylatvätska.

Jag skulle vara försiktig med att köra bilen tills det är konstaterat vad det är för fel. Har du möjlighet att göra kompprov så gör det eller om du kan få hjälp med det.

//Victor

Oljan är svart så jag tror inte det har kommit in vatten i oljan och kylarvätskan ser fin ut. (ingen missfärgning eller nivå skillnad).

Ska se om jag inte kan göra ett kompprov.

Men låter den här helt fel: Att turbon har gått sönder (dåligt drag). Det läker olja i avgassystemet(luktar bränt) Det blev ett tjutande ljud (turbon).  Men sen varför den rycker vitt vet jag inte, men det ska vara att topplockspackingen är sönder den med. Men den rök bara vitt när jag motorbromsade.

2 668 Inlägg
8 augusti 2009
kommer det ut enormt mycke olja i avgasröret blir röken vit och väldigt tjok

2slow

8 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
azid skrev:
vad är det för bil? är det en 9-5a så har du blåst turbon.. starta den inte mer för då kör du vevlagren i den med

Jo det är en 9-5a.

Den går att starta. Men du tror det är turbon då?

8 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
azid skrev:
kommer det ut enormt mycke olja i avgasröret blir röken vit och väldigt tjok

Jag ser ingen olja som kommer ut men nu körde jag bara cirka 250m till efter den började ryka.

2 668 Inlägg
8 augusti 2009
japp 99% säker på det då jag själv har fått 2 turboras.

plockalös kobran och känn på turbinen om det är total glapp
Senast redigerat av azid (8 augusti 2009)

2slow

8 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Jag ska göra det när jag får tid. Är för tillfället bara hemma lördag och halva söndagar.

Hör av mig när jag har gjort det så får ni veta svaret.

Sök