3775
Sök

Audi 100 - Hitta och byta kylvattentempgivare

11 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Mätaren ger inget utslag på vattentemperaturen och jag får felkod från OBD;n om att kylvattentemperaturgivaren är sönder. Hur hittar jag nu denna? Har kollat lite och det verkar finnas två sensorer på ett rör som går framför kylaren. Någon av dem? Hur kollar jag vilken som är sönder? Eller sitter den någon annan stans? Har en 2.2t avant. Tacksam för svar:)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 augusti 2009
Den sitter i toppens anslutning till kylarslangen, den övre kylarslangen. Bör vara den flerpoliga som sitter nedanför.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (7 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

11 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
ok tack. Ska kolla upp det i morgon då. Går det att mäta om denna är trasig eller måste man skaffa en ny och testa?
Senast redigerat av sifon (7 augusti 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Drog ur kontakten till givaren och såg att skiten var helt igenärgad. Hela sockerbiten var i princip fylld. Så jag tänkte att det nog var enklast att rycka loss kablarna och sätta nya skor och tillbaka igen. Men till mitt förtret så gick dom gamla skorna inte att få ut och gick av innan hela lossnat. Lyckades dessutom fläcka bort en eller två siffror från artikelnumret och det går nu bara att se: ..971974. Nån som vet vad som ska stå framför? Var hittar jag en ny sån här kontakt? Något som jag tyckte var konstigt är att det bara finns tre pinnar på givaren men kontakten har fyra sladdar. Hur funkar det?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 augusti 2009
sifon skrev:
Drog ur kontakten till givaren och såg att skiten var helt igenärgad. Hela sockerbiten var i princip fylld. Så jag tänkte att det nog var enklast att rycka loss kablarna och sätta nya skor och tillbaka igen. Men till mitt förtret så gick dom gamla skorna inte att få ut och gick av innan hela lossnat. Lyckades dessutom fläcka bort en eller två siffror från artikelnumret och det går nu bara att se: ..971974. Nån som vet vad som ska stå framför? Var hittar jag en ny sån här kontakt? Något som jag tyckte var konstigt är att det bara finns tre pinnar på givaren men kontakten har fyra sladdar. Hur funkar det?

Själva kontakten kan bli svår att få tag i, tror inte det säljs som reservdel tyvärr. Men jag kan kolla nr i min idag eller imorgon ifall det är samma.

Jag har för mig att de 4poliga tempgivarna ersattes av 3 poliga som skulle vara mer hållbara (?) Inget jag är säker på men har för mig detta.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

11 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Tack. Du får jätte gärna kolla vilka färger kablarna har och hur dom sitter. Jag skrev upp hur dom satt innan jag ryckte loss dom men jag får det inte riktigt att gå ihop när jag sätter tillbaka. Jag drar en kabelsko rakt på stiften, det måste ju funka lika bra. Men är lite osäker på vilken som är ström och som jag därmed inte ska sätta på.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 augusti 2009
Hur menar du? Har du kvar kontakten? Den går bara att sätta på ett sätt då  den har ett "jack" eller vad man ska kalla det som ska passa in i en motsvarande ficka i tempgivaren.

Jag har min bil ståendes en bit bort så jag har inte kunnat kolla färgerna ännu.

Mvh Tommy

11 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Nä asså jag skippar kontakten och sätter kablarna rätt på pinnarna med kabelskor.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 augusti 2009
sifon skrev:
Nä asså jag skippar kontakten och sätter kablarna rätt på pinnarna med kabelskor.

Aha ok, men då kan du ju se från den gamla kontakten hur det ska sitta. Den går som sagt inte att få fel.

Mvh Tommy

11 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
jo men när jag satte tillbaka så som jag skrev upp att dom satt i den gamla kontakten så funkade det inte. Undrar om jag kanske skrev fel när jag tog av dom. Behöver egentligen bara veta vilken av kablarna som går in i kontakten men som sen inte ansluts till givaren. Tre pinnar, fyra sladdar. En kan jag alltså strunta i men vilken?

PÅ audi200.se står det;

brun/svart (T)     Signal till kylvätsketemperaturmätare
blå/gul (R)     Signal till ECUer för motor och ECC (sluter vid 119 grader) Stoppar laddtrycksregleringen på MC-motorn samt stänger av AC-kompressorn.
svart/blå             Strömförsörjning (säkring nr 12)
vit/svart (C)     Till Autocheck, sammankopplad med kylvätskenivågivare. (sluter vid 118 C)

Men mina kablar har andra färger.
Senast redigerat av sifon (8 augusti 2009)

Sök