740 tic 88a rycker svart / blått hjälp

turboforssen Telge Drifting Team
17 juli 2009 · 5 398 Inlägg

är du säker på att du satt rätt kontakt på startspridaren ? det ska inte sitta en blå där utan den ska sitta på tempgivaren på toppen. sitter den fel så sprutar startspridaren in massa extra soppa hela tiden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Static35
21 juli 2009 · 293 Inlägg

liten uppdatering på vad som händer min bil bil kan kanske vara till hjälp till någon annan

vi har kommit fram till att det är tändningen som inte ställer sig själv helt 100.
Vid start går den orent = tändningen hittar inte sitt rätta läge
När motorn går "halvrent" så fort man gasar så ställer tändningen sig bakåt = går tjockt

har som sagt bytt rotor / fördelare / fördelarkåpa / tändstift + kablar.
och nu är det bara givaren "varvtals + tändningsställaren" som ska bytas fungerar det då så vet man vad som varit fel från första början. om den inte är det så ska jag ha av växellådan och kolla så svänghjulet sitter rätt

kommer mer en uppdatering när allt är gjort och fixat smile

Johan164
22 juli 2009 · 15 Inlägg

Är inte boxen chippad? sådär ser mitt trimchip ut. står mod och nr. standard chippet står det ju bara en massa siffror på. Du kanske har förväxlat kallstartsspridarens kontakt med tempgivarenskontakt under insuget. Är rätt så många som brukar göra det felet vid motorbyte

Munkis
22 juli 2009 · 1 636 Inlägg

Nu har jag inte läst hela tråden men här e mina tips . ber om ursäkt ifall det redan är testat o.s.v

¤Kolla i tändboxen ifall nån ha varit där och lödit. På det visen kan man nämligen justera tändningen.
¤Prova med annan kallstarts spridare
¤Tjuvluft?


//David

Static35
22 juli 2009 · 293 Inlägg

Munkis skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men här e mina tips . ber om ursäkt ifall det redan är testat o.s.v

¤Kolla i tändboxen ifall nån ha varit där och lödit. På det visen kan man nämligen justera tändningen.
¤Prova med annan kallstarts spridare
¤Tjuvluft?


//David

har haft 2 tänd boxar gör ingen skillnad
Prova en annan kallstartspridare har jag inte gjort.
Tjuvluft är 100% att det inte är efter som slösat 2burkar startgas och ingen skillnad

vet att det är att tändningen inte ställer sig rätt = elfel  / givar fel någonstans

Static35
28 juli 2009 · 293 Inlägg

Har inte kommit så långt med min felsökning av min bil dock har jag googlat en massor och min förvirring blir bara större

har dom 2 små pinnarna någon funktion ? som är in ringade för dom har jag inte på mitt svänghjul

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55584/720939_3z0tyf.jpg
har dom 2 små pinnarna någon funktion ?

Har fått tag på hallgivaren/svänghjulsgivaren ska byta denna men undrar som sagt om dom 2små pinnarna har någon funktion som gör att min tändning blir helt fel ?

140-g
29 juli 2009 · 14 Inlägg

en kompis till mig hade en 740 turbo som gick illa och drog massa soppa då var det en temp givare det var fel på, tror det var den till kallstarten men är inte hundra

Volvo 142 "b23 turbo" (1968)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
11 augusti 2009 · 355 Inlägg

förlåt för att jag drar upp en lite gammal tråd, men menar du ärligt att du har 11,5 i komp på en turbo? :S

Nu blir ju jag självklart osäker på om detta stämmer men brukar inte kompet ligga på runt 9 i en turbomotor? har för mig vi hade det i komp på en B230ft när jag gick i skolan, men nu blir jag osäker bara för det.

men det kan väll omöjligt vara 11,5????? :S

som sagt åter igen, förlåt för att jag drar upp en gammal tråd men detta måste jag få svar på annars kan jag inte sova inatt tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 augusti 2009 · 3 180 Inlägg

_tedde88_ skrev:
förlåt för att jag drar upp en lite gammal tråd, men menar du ärligt att du har 11,5 i komp på en turbo? :S

Nu blir ju jag självklart osäker på om detta stämmer men brukar inte kompet ligga på runt 9 i en turbomotor? har för mig vi hade det i komp på en B230ft när jag gick i skolan, men nu blir jag osäker bara för det.

men det kan väll omöjligt vara 11,5????? :S

som sagt åter igen, förlåt för att jag drar upp en gammal tråd men detta måste jag få svar på annars kan jag inte sova inatt tongue

Skillnad på Kompressionstryck och Kompressionsförhållande.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
11 augusti 2009 · 355 Inlägg

NITROUS skrev:

_tedde88_ skrev:
förlåt för att jag drar upp en lite gammal tråd, men menar du ärligt att du har 11,5 i komp på en turbo? :S

Nu blir ju jag självklart osäker på om detta stämmer men brukar inte kompet ligga på runt 9 i en turbomotor? har för mig vi hade det i komp på en B230ft när jag gick i skolan, men nu blir jag osäker bara för det.

men det kan väll omöjligt vara 11,5????? :S

som sagt åter igen, förlåt för att jag drar upp en gammal tråd men detta måste jag få svar på annars kan jag inte sova inatt tongue

Skillnad på Kompressionstryck och Kompressionsförhållande.

Ibland känner man sig rätt dum. men jag visst fan är det så. men jag skyller på febern den här gången.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang