740 tic 88a rycker svart / blått hjälp

Static35
9 juli 2009 · 293 Inlägg

Tja
det är så att jag köpte en 740 tic som någon hade pillat i väl för mycket
740 Turbo 1988a motronic zf automatlåda

Första jag gjorde var att montera ett nytt 940 turbo block
sedan satte 531 topp där av byta sotningssats oljefilter m.m

bilen starta och jag var glad över detta.

Men saken är den ryker svart och blått ibland "eller rätt så ofta"

tanka den full, körde 6mil fick tanka 15-16l igen "går tjockt eller vad"

Har läckt sökt. bytt dump. nya tändstift. tändsystemet är nytt också.

http://www.youtube.com/watch?v=tUb39M_cV1c&
Filma lite hur den låter och går när man startat den då har motorn ändå gott varm i 10min innan sen stängde jag den och starta direkt

ge mig några tips på vad jag kan kolla

Pinnenpabacken
9 juli 2009 · 402 Inlägg

Verkar som lambdasonden sagt upp sej, då går dom ju otroligt fett, och 3-4 liter/mil
är inget ovanligt om så är fallet. Sonden är ju ganska ömtålig mot stötar, du kanske
har råkat stöta mot den när du mekat?hmm

edis_87
9 juli 2009 · 279 Inlägg

börja med att kolla felkoderna. kan ju vara en givare som är trasig.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Static35
9 juli 2009 · 293 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Verkar som lambdasonden sagt upp sej, då går dom ju otroligt fett, och 3-4 liter/mil
är inget ovanligt om så är fallet. Sonden är ju ganska ömtålig mot stötar, du kanske
har råkat stöta mot den när du mekat?hmm

har inga lambdasond till min 88a finns ingen avgasrening på den bilen . eller jo egr ändast

Static35
9 juli 2009 · 293 Inlägg

edis_87 skrev:
börja med att kolla felkoderna. kan ju vara en givare som är trasig.

har testat men lampan blinkar inget allts =/

snaba850 Avstängd
9 juli 2009 · 13 Inlägg

kan vara  turbon!?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
9 juli 2009 · 3 180 Inlägg

Gick den bra innan du bytte blocket? flyttade du över alla givare från gamla motorn till nya? kopplat alla kablar rätt?

gissar på att nån kontakt sitter fel, gjorde samma fel på min när jag hade renoverat motorn och skulle i med den igen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Static35
9 juli 2009 · 293 Inlägg

NITROUS skrev:
Gick den bra innan du bytte blocket? flyttade du över alla givare från gamla motorn till nya? kopplat alla kablar rätt?

gissar på att nån kontakt sitter fel, gjorde samma fel på min när jag hade renoverat motorn och skulle i med den igen.

när jag köpte den så spika det och hade sig. på vägen hem typ 3min så börja det rycka blått så in i helvete "trodde det va turbon" men det laddar och och fungerar så tror ej det e turbon som nån skrev.
det gamla blocket smälte jag en kolv :p "då det va spikar i motorn" finns ingen spik sensor i min bil

alla givare är från gamla motorn
vi tycker att alla kablar är rätt har testat och flytta några men hjälper inget

ska försöka leta rätt några andra spridare då jag inte tror det är original på + kolla om man kan låna en lmm av en polare som också har 740 turbo

MOTORFREAK
9 juli 2009 · 16 Inlägg

Static35 skrev:

NITROUS skrev:
Gick den bra innan du bytte blocket? flyttade du över alla givare från gamla motorn till nya? kopplat alla kablar rätt?

gissar på att nån kontakt sitter fel, gjorde samma fel på min när jag hade renoverat motorn och skulle i med den igen.

när jag köpte den så spika det och hade sig. på vägen hem typ 3min så börja det rycka blått så in i helvete "trodde det va turbon" men det laddar och och fungerar så tror ej det e turbon som nån skrev.
det gamla blocket smälte jag en kolv :p "då det va spikar i motorn" finns ingen spik sensor i min bil

alla givare är från gamla motorn
vi tycker att alla kablar är rätt har testat och flytta några men hjälper inget

ska försöka leta rätt några andra spridare då jag inte tror det är original på + kolla om man kan låna en lmm av en polare som också har 740 turbo

tycker du ska kolla lmm......kan vara turbon också ibland när turbon är slut så kan den till och med gå bättre tills den rasar....brukar ju ryka satan då också.

Senast redigerat av MOTORFREAK (9 juli 2009)

Volvo S40 T4 "SUPER40" (1998)
Static35
9 juli 2009 · 293 Inlägg

kan den spöka med tomgången med då tomgången rusar upp till 1000-1500 varv hmm ?

ska kolla serie nr på mina spridare + lmm
om inte det är det så byta turbo =/

Static35
13 juli 2009 · 293 Inlägg

Static35 skrev:
kan den spöka med tomgången med då tomgången rusar upp till 1000-1500 varv hmm ?

ska kolla serie nr på mina spridare + lmm
om inte det är det så byta turbo =/

kollade lite precis ute i bilen då jag har haft tid ifrån jobb

spridarna var 0 280 150 357 = 940 turbo spridare turkos"färgade"
Lmm var 0 280 202 035 = som jag kommit fram är 740 turbo 88a "så den är rät men tror den är skruvad med då plomberingen va öppnad"

databox/styrenhet 0 261 200 026
Där står 740 turbo 86a på och den har varit öppnat ill 100% då en skruva var rundad + något inristat som om nån har chipat den.


vad ska man börja med ? fixa på original spridare ?
eller leta efter box ?

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
13 juli 2009 · 355 Inlägg

allt för ofta när turbon är slut så ryker dem vitt och inte svart.

dem spridarna du kör med är inte för stora för din bil. jag körde med såna och det vart inga problem alls.

finns en del som brukar vara på BTRn och fixa för att få högre soppatryck, och då brukar det resultera i extrem soppaförbrukning.

men visst försök få tag på så mycket orginalgrejer du kan och prova med. typ orginal spridare, styrbox, LMM, ställ ner laddtrycket om det är påställt. det bästa vore nog att få tag påå allt orginal och köra med det samtidigt och sedan byter du tillbaka en sak i taget och kollar när han börjar gå dåligt igen. om det nu skulle hjälpa med orginalgrejer

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Static35
13 juli 2009 · 293 Inlägg

_tedde88_ skrev:
allt för ofta när turbon är slut så ryker dem vitt och inte svart.

dem spridarna du kör med är inte för stora för din bil. jag körde med såna och det vart inga problem alls.

finns en del som brukar vara på BTRn och fixa för att få högre soppatryck, och då brukar det resultera i extrem soppaförbrukning.

men visst försök få tag på så mycket orginalgrejer du kan och prova med. typ orginal spridare, styrbox, LMM, ställ ner laddtrycket om det är påställt. det bästa vore nog att få tag påå allt orginal och köra med det samtidigt och sedan byter du tillbaka en sak i taget och kollar när han börjar gå dåligt igen. om det nu skulle hjälpa med orginalgrejer

okej då behöver jag inte leta spridare..

dock tror jag lmm hade varit en ide och bytat då man ser att dom skruvat på den "den ändrar ju bränsleblandningen"

BTRn? vad är det big_smile

ska se om man får tag på en turbo byta denna se om det hjälper

bilen är väldigt mysko högtomgång "har kollat efter tjuvluft inget"
sen gassar man på utan att använda kickdown så spikar motorn =/ men kör man normalt eller står still går den tjockt :S

folio
13 juli 2009 · 44 Inlägg

vad laddar turbon? om den laddar mer än original borde du ju byta chip, så den får rätt mängd soppa. Men i detta läge verkar det som om det redan är bytat, men till fel. Jag skulle kolla upp det.
Lycka till!

Volvo 940 2,3 SE LTT "CAPET" (1997)
Static35
13 juli 2009 · 293 Inlägg

folio skrev:
vad laddar turbon? om den laddar mer än original borde du ju byta chip, så den får rätt mängd soppa. Men i detta läge verkar det som om det redan är bytat, men till fel. Jag skulle kolla upp det.
Lycka till!

den laddar ca 0.9 - 1 och den börjar spika redan vid 0.7 - 0.8 ca

försöker hitta en o chippad eller så blir det och ta ur chippet..

är det nått som är fast löddat och skit eller bara plug and play chip ?

folio
13 juli 2009 · 44 Inlägg

Static35 skrev:

folio skrev:
vad laddar turbon? om den laddar mer än original borde du ju byta chip, så den får rätt mängd soppa. Men i detta läge verkar det som om det redan är bytat, men till fel. Jag skulle kolla upp det.
Lycka till!

den laddar ca 0.9 - 1 och den börjar spika redan vid 0.7 - 0.8 ca

försöker hitta en o chippad eller så blir det och ta ur chippet..

är det nått som är fast löddat och skit eller bara plug and play chip ?

Vet inte hur det är på din. Det kan vara fast lödat om inte någon annan har varit där och ändrat, annars är det bara plug and play, men ta det lugnt nät du tar loss det. Bryt inte vid den understa plast biten. då förstör du kretskortet. Utan se till att det är sjävla chippet som du bryter loss. En tabbe som många gör. Sen får du kolla så du sätter i det på rätt håll igen. Det är en liten markering i ena änden, kolla så du sätter den åt rätt håll igen.

Volvo 940 2,3 SE LTT "CAPET" (1997)
folio
13 juli 2009 · 44 Inlägg

Du har inte kollat luftmängds mätaren? Det är mycket möjligt att det är den som krånglar...

Volvo 940 2,3 SE LTT "CAPET" (1997)
Static35
13 juli 2009 · 293 Inlägg

folio skrev:
Du har inte kollat luftmängds mätaren? Det är mycket möjligt att det är den som krånglar...

har tänkte låna en polares han har samma serie som mig se om det hjälper

"isåfall får jag sno den av honom haha sätta dit min smile"

folio
13 juli 2009 · 44 Inlägg

Static35 skrev:

folio skrev:
Du har inte kollat luftmängds mätaren? Det är mycket möjligt att det är den som krånglar...

har tänkte låna en polares han har samma serie som mig se om det hjälper

"isåfall får jag sno den av honom haha sätta dit min smile"

Okej bra:) hoppas allt löser sig! Lycka till!cool

Volvo 940 2,3 SE LTT "CAPET" (1997)
Static35
13 juli 2009 · 293 Inlägg

folio skrev:

Static35 skrev:

folio skrev:
Du har inte kollat luftmängds mätaren? Det är mycket möjligt att det är den som krånglar...

har tänkte låna en polares han har samma serie som mig se om det hjälper

"isåfall får jag sno den av honom haha sätta dit min smile"

Okej bra:) hoppas allt löser sig! Lycka till!cool

tack för du hjälper mig lite :big_smile

öppna boxen såg inga chip som va något speciellt stog som om det vore original


https://www1.garaget.org/gallery/archive/55584/707816_bp42yw.jpg
boxen i 740n

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55584/707817_8m69yc.jpg
i boxen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55584/707820_o65kyw.jpg
motorn som den ser ut idag.. "ska tvätta och dra allt bättre big_smile"

åter står bara testa lmm
om det inte hjälper
testa byta turbo big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang