4604
Sök

El-fel Saab 9000 cde -95

DeeKaht
17 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare

Min saab har börjat krångla.
Först så slutade elljusen att funka så man var tvungen att hålla in spaken för att dom skulle va tända, sen så började färd datorn att glappa den kunde funka när man starta sen körde man lite så la den av och sen kom igån igen, men det konstigate av allt är att Ljus reglaget på vänster sida av ratten har totalt fått flipet, den man väljer mellan parkerings ljus o halv ljus och så. för när man reglerade den så fan s det tre hack man kunde välja nu är det mer som det inte fins några hack och så fort jag rör den så läger ljuset av. så nu måste jag göra en inveklad proses när jag startar och stänger av bilen.

vad kan va felet??

tack på förhand

739 Inlägg
17 augusti 2009
helljus problemet är vanligt på 9000 har haft det ja med en gång ..har för mig att det var ett relä som glappade eller om det brunnit minns ej till hundra% du har en säkrings(relä) box i motor utrymmet "jukkla lite" där så komer du hitta felet

1 364 Inlägg
17 augusti 2009
Hade problem med min gammla 9000 också alla lampor bara slocknade iblan grymt farligt körde på mörk landsväg med när jag märkte det tongue
iallafal så åkte jag till en självplock skrot köpta alla ljusreglage + relän och bytade ut sen funkade det prima big_smile

2 164 Inlägg
17 augusti 2009
De stora oranga eller röda relät är de som är problemet.
Sen när de gäller ljuset är de mycket vanligt att de är ljord fel.
Kolla där om de är dålig ljord och sen kollar ni även hur de är med kontakterna om de är okej och vid reglagen på venster sidan så dom inte glappar.
De är också ett vanligt problem.
Heljuset är relät i motor rumet och resten är kontakt svårigheter bara.
Kan va möjligt du får byta ut vissa saker men de märker du.

MVH

1 019 Inlägg
18 augusti 2009
DeeKaht skrev:
men det konstigate av allt är att Ljus reglaget på vänster sida av ratten har totalt fått flipet, den man väljer mellan parkerings ljus o halv ljus och så. för när man reglerade den så fan s det tre hack man kunde välja nu är det mer som det inte fins några hack och så fort jag rör den så läger ljuset av.

På din beskrivning låter det som den gått sönder mekaniskt. Jag hade börjat med att byta den och sett vilka problem som försvann. Inte helt omöjligt att ditt helljusproblem försvinner samtidigt.

Sök