Tjenare min 945a har blivit lite krabbig att starta ibland, Kanske 1 av 10 gånger, Men det är väligt störande, Det verkar uppkomma när det är varmt ute och när man kört en bit, När bilen fått stå ett tag igen så funkar den kanon!
När den inte startar så hör man att startmotorn går, Det "viner" Om den och motorn vill inte gå runt.
Det verkar som att inte startdrevet slår in i svänghjulets startkrans ordentligt, jag håller med om att det bla kan bero på solenoiden. Ibland kan solenoiden krångla ifall kontaktytorna inuti är brända/oxiderade, då får man ta isär och putsa bort oxiden eller försiktigt slipa bort det brända med ett finkornig smärgelduk.
Fast eftersom det bara händer vid värme så kan det kanske helt enkelt behövas en ny startmotor. Andra får väl ge mer råd.
Det kan också behövas en ordentlig rengörning av mekaniken som skjuter in drevet.
Jag glömde tillägga att bilen är en aut. om det spelar någon roll men det är skummt att det händer vid värmen ju, det borde ju vara så när bilen är kall med :S
Men nu skrev ju faktiskt trådskaparen att motorn inte snurrade runt när startmotorn hade det där vinande ljudet, då har ju knappast LMM:en något med saken att göra.
Det verkar som att inte startdrevet slår in i svänghjulets startkrans ordentligt, jag håller med om att det bla kan bero på solenoiden. Ibland kan solenoiden krångla ifall kontaktytorna inuti är brända/oxiderade, då får man ta isär och putsa bort oxiden eller försiktigt slipa bort det brända med ett finkornig smärgelduk.
Fast eftersom det bara händer vid värme så kan det kanske helt enkelt behövas en ny startmotor. Andra får väl ge mer råd.
Det kan också behövas en ordentlig rengörning av mekaniken som skjuter in drevet.
enda killen med rätt svar!!!
kul att det finns dem som läser vad problemet är innan dem ger tips ,typ byt kamaxel när det är punktering.
Men varför händer det bara när bilen är varm? Eller har det bara varit oflyt att det hänt just då? För starmotorn borde ju inte bli sämmre när motorn är varm ?
Det finns delar i startmotorn som kan expandera vid värme och orsaka att det börjar kärva, tex jänkare kan ha såna problem med de "vanliga" startmotorerna eftersom värmen från grenrören påverkar. Då krävs ibland att en värmesköld monteras.
Nu borde det inte vara precis ett sånt problem med din startmotor, vad jag vet så har inte äldre Volvomodeller dessa problem, men värmen kan ändå påverka ifall startmotorn börjar vara sliten.
Ska prova å byta startmotor nån dag, startkransen brukar ju hålla i allevighet på volvobilarna tycker jag, jag har nog aldrig varit med om att en sådan har gett sig.