5243
Sök

Svårstartad varmbil!

Stabil som fan
304 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Tjenare smile min 945a har blivit lite krabbig att starta ibland, Kanske 1 av 10 gånger, Men det är väligt störande, Det verkar uppkomma när det är varmt ute och när man kört en bit, När bilen fått stå ett tag igen så funkar den kanon!

När den inte startar så hör man att startmotorn går, Det "viner" Om den och motorn vill inte gå runt.

fick nys om att det skulle kunna vara solenoiden, 

Någon som vet vad problemet annars kan vara ?

21 761 Inlägg
25 juni 2009
Det verkar som att inte startdrevet slår in i svänghjulets startkrans ordentligt, jag håller med om att det bla kan bero på solenoiden. Ibland kan solenoiden krångla ifall kontaktytorna inuti är brända/oxiderade, då får man ta isär och putsa bort oxiden eller försiktigt slipa bort det brända med ett finkornig smärgelduk.

Fast eftersom det bara händer vid värme så kan det kanske helt enkelt behövas en ny startmotor. Andra får väl ge mer råd. smile

Det kan också behövas en ordentlig rengörning av mekaniken som skjuter in drevet.
Senast redigerat av Drönirettab (25 juni 2009)

Stabil som fan
304 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Jag glömde tillägga att bilen är en aut. om det spelar någon roll tongue men det är skummt att det händer vid värmen ju, det borde ju vara så när bilen är kall med :S

908 Inlägg
25 juni 2009
exakt så va det med morsans 745'a.. Då va de luftmassamätaren som spökade..

inga fel med startmotorn eller något sånt.. den bara inte starta när den va varm/de va varmt ute..
Senast redigerat av Beckstroem (25 juni 2009)

Stabil som fan
304 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Ja det var ju inte det första jag hade funderat på kanske tongue Fick hon byta lmm då eller ? smile

908 Inlägg
25 juni 2009
Tinjection skrev:
Ja det var ju inte det första jag hade funderat på kanske tongue Fick hon byta lmm då eller ? smile

aa den bytte hon och efter det krånglade den endast en gång.. har aldrig haft nåra mer såna problem efter det, och nu har det gått 6 år så tongue

21 761 Inlägg
25 juni 2009
Men nu skrev ju faktiskt trådskaparen att motorn inte snurrade runt när startmotorn hade det där vinande ljudet, då har ju knappast LMM:en något med saken att göra. smile

1 228 Inlägg
25 juni 2009
Kanske ett longshoot. Men har du kollat över tänddelarna, kondensator och liknande. En sliten kondensator kan göra bilen svårstartad när den är varm?

439 Inlägg
25 juni 2009
Drönirettab skrev:
Det verkar som att inte startdrevet slår in i svänghjulets startkrans ordentligt, jag håller med om att det bla kan bero på solenoiden. Ibland kan solenoiden krångla ifall kontaktytorna inuti är brända/oxiderade, då får man ta isär och putsa bort oxiden eller försiktigt slipa bort det brända med ett finkornig smärgelduk.

Fast eftersom det bara händer vid värme så kan det kanske helt enkelt behövas en ny startmotor. Andra får väl ge mer råd. smile

Det kan också behövas en ordentlig rengörning av mekaniken som skjuter in drevet.

enda killen med rätt svar!!!

kul att det finns dem som läser vad problemet är innan dem ger tips ,typ byt kamaxel när det är punktering.

old,low and slow....

Stabil som fan
304 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Men varför händer det bara när bilen är varm? Eller har det bara varit oflyt att det hänt just då? yikes För starmotorn borde ju inte bli sämmre när motorn är varm ?

21 761 Inlägg
26 juni 2009
Det finns delar i startmotorn som kan expandera vid värme och orsaka att det börjar kärva, tex jänkare kan ha såna problem med de "vanliga" startmotorerna eftersom värmen från grenrören påverkar. Då krävs ibland att en värmesköld monteras.

Nu borde det inte vara precis ett sånt problem med din startmotor, vad jag vet så har inte äldre Volvomodeller dessa problem, men värmen kan ändå påverka ifall startmotorn börjar vara sliten. smile

439 Inlägg
26 juni 2009
köp en beggad o byt,sen har du garanterat fixat problemet,dem kan som sagt bli sådana av slitage,ev kan startkransen vara sliten.

old,low and slow....

Stabil som fan
304 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Ska prova å byta startmotor nån dag, startkransen brukar ju hålla i allevighet på volvobilarna tycker jag, jag har nog aldrig varit med om att en sådan har gett sig. smile

Tack för alla svar! smile

Stabil som fan
304 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
jo, tänkte påpeka att det inte varit något problem med bilen sen jag skrev första gången smile

Stabil som fan
304 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
OM det finns intresse att veta, så löstes problemet med en ny startmotor när problemet återkom smile Tack alla för svar!

Sök