3460
Sök

Svetsa i grenrör?

52 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Tjena, underar om man kan svetsa i ett grenrör? Grenröret sitter på en audi 100-87. tacksam för svar

Svetsare
3 150 Inlägg
30 augusti 2009
Vad för svets hade du tänkt använda samt hur mycket ska du svetsa?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

3 295 Inlägg
30 augusti 2009
antar att det är ett gjutjärn grenrör? det går om man har är riktigt duktig och gör på rätt sätt, andvänder en pinnsvets med mkt kraft i.

Supraman
2 300 Inlägg
30 augusti 2009
Ska man göra det rätt så värmer man upp grenröret ordentligt innan man svetsar och sen rätt tråd så blir de bra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

52 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Har en mig-svets. ska byta bilen. är en spricka i grenröret.
ZonaX skrev:

267 Inlägg
30 augusti 2009
hade du bott närmre så skulle jag kunnat hjälpa dig (svetsar med Castolin Eutalloy = pulversvets)

Svetsare
3 150 Inlägg
30 augusti 2009
Karninger90 skrev:
Har en mig-svets. ska byta bilen. är en spricka i grenröret.
ZonaX skrev:

Ok, kan bli lite kämpigt med MIG, och eftersom det är en -87a så är inte röret helt rostfritt heller va?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

En gång till nu
760 Inlägg
30 augusti 2009
Stefan Varberg skrev:
Ska man göra det rätt så värmer man upp grenröret ordentligt innan man svetsar och sen rätt tråd så blir de bra.

Word.
Och anledningen till att du måste värma gjutjärnet redigt innan är att de har väldigt lätt för att få spänningar i materialet, som i sin tur leder till att de bara kommer mer sprickor.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

34 Inlägg
30 augusti 2009
Svetsa med pinne!

Slipa bort skit i sprickan och gör en v-fog.
Värm upp grenröret med tex gas eller vad du nu kan ha till hands, det finns speciella elektroder för gjutjärn men om du inte har det så går det även med rostfria pinnar.

Svetsa sen korta strängar, runt 1cm åt gången, sen tar du en tryckluftsdriven slagghacka och slår på svetsen för att ta bort spänningar i svetsen.
Repetera tills allt är färdigsvetsat.

Sen är det ingen dum grejj att få grenröret att svalna så sakta som möjligt, en ugn är bra att ha, men jag har för mig att folk brukar täcka grejjer som ska svalna rikligt med sand för att låta det svalna sakta.

Men frågan är om det är värt allt jobb då ett bättre beggat grenrör inte kan kosta många hundringar.

Mvh

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

Sök