Svetsad bakaxel = livsfarligt?

xtimmyx Miata-förare
13 augusti 2006 · 130 Inlägg

Funderar på om jag vågar svetsa bakaxeln på min vinter-starlet. Men kommer ju även att använda den som bruksbil och pendla 6 mil mellan min lägenhet och morsan nästan varje helg bland annat. Så mina frågor är:

1. Är det totalt livsfarligt att köra med svetsad bakaxel (iom att i bästa fall har ett däck fäste i kurvor) eller märker man inte av det vid "normal" körning?

2. Och gör det tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt besväret/den eventuella risken?

Någon moralpredikning behövs inte, jag vet vad somliga av er tycker om "buskörning" men jag planerar inte att ligga på bredställ i 70kmh förbi dagis eller kurvor med skymd sikt osv...

precision
13 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jag har haft en volvo 740 som jag svetsade på . den gick att andvända som vanligt ,, lite tungt o styra samt lite mer däckslitage annas var de inga problem

Karlzzon The One Evolution
13 augusti 2006 · 1 627 Inlägg

xtimmyx skrev:
Funderar på om jag vågar svetsa bakaxeln på min vinter-starlet. Men kommer ju även att använda den som bruksbil och pendla 6 mil mellan min lägenhet och morsan nästan varje helg bland annat. Så mina frågor är:

1. Är det totalt livsfarligt att köra med svetsad bakaxel (iom att i bästa fall har ett däck fäste i kurvor) eller märker man inte av det vid "normal" körning?

2. Och gör det tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt besväret/den eventuella risken?

Någon moralpredikning behövs inte, jag vet vad somliga av er tycker om "buskörning" men jag planerar inte att ligga på bredställ i 70kmh förbi dagis eller kurvor med skymd sikt osv...

Låter som du gör de bättre att hoppa över och svettsdiffa den

Fäll ner pungen och landa
xtimmyx Miata-förare
14 augusti 2006 · 130 Inlägg

Karlzzon The One skrev:
Låter som du gör de bättre att hoppa över och svettsdiffa den

Du tror inte du skulle kunna precisera dig lite mer?

precision
14 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

blir en mkt roligare bil spec på vinter\snö

Germax
14 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

Jag kör mer på häng än rakt fram på vintern så jag kommer svetsdiffa min bil i vinter. Det är ju i stan som de känns att de inte är diffat, jag tycker du ska svetsa! smile

xtimmyx Miata-förare
14 augusti 2006 · 130 Inlägg

JapMax skrev:
Jag kör mer på häng än rakt fram på vintern så jag kommer svetsdiffa min bil i vinter. Det är ju i stan som de känns att de inte är diffat, jag tycker du ska svetsa! smile

Det låter ju lovande, jag är bara lite orolig för hur det blir i landsvägs-kurvor. Kurvor man tar i typ 60-80kmh. Iom att ett hjul inte har fäste, och med lite otur inget av dom. Men det kanske inte är någon fara eller någonting som märks?

precision
14 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

xtimmyx skrev:

JapMax skrev:
Jag kör mer på häng än rakt fram på vintern så jag kommer svetsdiffa min bil i vinter. Det är ju i stan som de känns att de inte är diffat, jag tycker du ska svetsa! smile

Det låter ju lovande, jag är bara lite orolig för hur det blir i landsvägs-kurvor. Kurvor man tar i typ 60-80kmh. Iom att ett hjul inte har fäste, och med lite otur inget av dom. Men det kanske inte är någon fara eller någonting som märks?

vet inte hur de blir på din starlet men min gammla 740 märkte jag ingen skillnad när jag åkte över 40-50 km\h
förutom att han käka en uppsättning däck i veckan smile

xtimmyx Miata-förare
14 augusti 2006 · 130 Inlägg

bmw_z skrev:
vet inte hur de blir på din starlet men min gammla 740 märkte jag ingen skillnad när jag åkte över 40-50 km\h
förutom att han käka en uppsättning däck i veckan smile

Hmm däckkonsumtionen låter ju lite avskräckande iofs, men bensinkostnaden lär ju inte vara nådig heller i vinter så det får väl gå ändå smile.

Daniel
15 augusti 2006 · 671 Inlägg

Blir det inte fruktansvärt understyrt in i kurvorn och överstyrt ut?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang