6605
Sök

Motorbyte Volvo 240 -84 Till b230ft Frågor

4 670 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Har sökt o läst en massa om detta men tänkte kolla om någon som gjort eller vet hur mycke det är för o få detta o funka tillsammans.

Kommer skaffa mig en 240 inom snart framtid och en ft ska ner,

Det ska bli en banbil, dvs ej besiktas!
Mina frågor wink

Hur mycke jobb blir det med all el o få allt o funka
Passar motor och växellåda rakt ner eller vad behövs byggas om?
Hur håller bakaxeln/Drivaxlar på dessa?

Några andra saker som man behöver veta om vid ett sådant bygge?
Senast redigerat av mickius (11 september 2009)

Pan
11 september 2009
Vad ska du köra med för låda då? smile Köp en omsvetsad getrag är inte så dyra ändå kostar inte mkt mer än en m90 på skroten. Motorn passar rakt i kanske måste byta till dom motorfästena som sitter på motorn org i 240n. Sen ska det inte vara några problem att besikta med b230ft/fk. Bakaxlarna vet jag inte hur dom håller men org öppen diff är ju helt värdelös.

10 287 Inlägg
11 september 2009
Elen är inga problem. Skaffa insprutningshärva från 91-93 240 med LH2.4 så är du hemma.

Berätta vilken låda du har tänkt dig.

Bakaxel och drivaxlar håller bra så länge du inte har tänkt köra med camber på bakaxeln.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

265 Inlägg
11 september 2009
det beror lite på vad sitter det för motor nu i 240 du ska köpa det bestämmer lite  hur mycke det behövs byggas om råd jag kan ge dig är att köpa en 240 med F motor då blir elen inte lika gormig dock . vilken årsmodell o bil hade du tänkt ta motorn från ? men själva motor o låda passar i 240 förutom om du ska ha m90h låda för du bygga om kardan och kopplingen å så alla volvos lådor har ju olika kardan typ Överväxel lådan har kortare för där e lådan "längre" direkt 5 m47 har längre kardan o.s.v men m46 o m47 lådan passar rakt ner utan modifikationer med FT motor
Senast redigerat av rossboss (11 september 2009)

4 670 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Elen är inga problem. Skaffa insprutningshärva från 91-93 240 med LH2.4 så är du hemma.

Berätta vilken låda du har tänkt dig.

Bakaxel och drivaxlar håller bra så länge du inte har tänkt köra med camber på bakaxeln.

/Göran

Har en getrag låda liggandes som ev tänkt o bygga om eller köra med en m90. Hittat några vettiga m90 som inte ligger för farligt i pris.

Beror på om en m90 passar bra utan att bygga om en massa så kör ja hellre på det, men innebär de lika mycke jobb som en getrag så kör ja på den smile

Okej Inte svårare än så med elen wink
Nej det ska bara lekas med bilen så kommer inte lägga ner allt för stor kärlek på bakaxeln mer än rätt mycke svets, Men bra o veta att de håller!

4 670 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
rossboss skrev:
det beror lite på vad sitter det för motor nu i 240 du ska köpa det bestämmer lite  hur mycke det behövs byggas om råd jag kan ge dig är att köpa en 240 med F motor då blir elen inte lika gormig dock . vilken årsmodell o bil hade du tänkt ta motorn från ?

Vet inte vilken motor som sitter i den, inte hunnit fått reda på de då ja inte bryr mig spec om de eftersom den åker ut lika snabbt som bilen kommer hem!
Men får kika upp det!

Inte bestämt vart ja kommer ta motorn ifrån heller ännu, Beror på vad som dyker upp och pris/ miltal på motorn

Men m46/m47 är enbast skitlådor har ja hört så är väl ingen idè o ens tänka på o använda en sådan låda,

Men om man kör m90 måste kardan byggas om då eller finns de kardaner som passar?

4 670 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Pan skrev:
Vad ska du köra med för låda då? smile Köp en omsvetsad getrag är inte så dyra ändå kostar inte mkt mer än en m90 på skroten. Motorn passar rakt i kanske måste byta till dom motorfästena som sitter på motorn org i 240n. Sen ska det inte vara några problem att besikta med b230ft/fk. Bakaxlarna vet jag inte hur dom håller men org öppen diff är ju helt värdelös.

Som sagt beror helt på antingen m90 eller getrag låda,
Jo men motorfästena kan ja tänka mig att de kan ev behövas andra men mest om de passar rakt ner i karossen.

Besikning är inget ja kommer göra om de inte blir så illa tvunget då den är till för o leka av sig på banan med wink

10 287 Inlägg
11 september 2009
Jag har för mig att växellådstunneln är lite för trång för M90 men det vet nog dom som har bytt förut. Det torde vara ganska lätt att hitta info om just det.

Jag skulle iofs försöka hitta en annan låda än M90 till bana. Dels så är synkringarna välkänt halvusla och dels så vill du måhända ha en CR låda ( Close Ratio). Själv så skulle nog jaga reda på en BMW Getrag låda i ditt läge med tex 1:1 på femman.
Att få dit en BMW låda på en Volvomotor är "inga problem" så länge man har tillgång till verkstad och inte har tummen mitt i handen.

Du behöver nog slakta en del i bilens plåt ändå för jag antar att du vill ha motorn så långt bak det går i motorutrymmet.

/Göran

(Groucho Marx).

4 670 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag har för mig att växellådstunneln är lite för trång för M90 men det vet nog dom som har bytt förut. Det torde vara ganska lätt att hitta info om just det.

Jag skulle iofs försöka hitta en annan låda än M90 till bana. Dels så är synkringarna välkänt halvusla och dels så vill du måhända ha en CR låda ( Close Ratio). Själv så skulle nog jaga reda på en BMW Getrag låda i ditt läge med tex 1:1 på femman.
Att få dit en BMW låda på en Volvomotor är "inga problem" så länge man har tillgång till verkstad och inte har tummen mitt i handen.

Du behöver nog slakta en del i bilens plåt ändå för jag antar att du vill ha motorn så långt bak det går i motorutrymmet.

/Göran

Har ju en getrag låda liggandes ifrån m20b25 tror den heter 260 så kanske skulle satsa på o ha dit den istället?

Men vad behövs för o få den o passa på ft motorn?

Tanken är att om de passar ner i karossens motorfästen så kommer motorn hamna där o innebär de o riva lite plåt så kommer de inte göra nått spec då den ska lättas så pass mycke som de bara går smile

265 Inlägg
11 september 2009
okey m90h lådan är ju en stark låda dock tror jag deras 3de synkring brukar fara
vad är det för GETRAG du har ? fördel att det att köpa adaptrar idag till istort sett vilka motor/låd alternativ som helst angående bakaxel så kan jag bara säga enligt mitt tycke lamelldiff eller detroit locker dom håller en hel del tillbaka till m90 ska du skaffa en sådan tycker jag den ska vara komplett med vxllåds balk det underlättar . sen får du som sagt förstora 240ins kardan tunnel dom är lite för trång smile
och göra kopplingen hydralisk . o en 240i med F motor i då blir det mycke mindre jobb med elen som sagt
Senast redigerat av rossboss (11 september 2009)

4 670 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
rossboss skrev:
okey m90h lådan är ju en stark låda dock tror jag deras 3de synkring brukar fara
vad är det för GETRAG du har ? fördel att det att köpa adaptrar idag till istort sett vilka motor/låd alternativ som helst angående bakaxel så kan jag bara säga enligt mitt tycke lamelldiff eller detroit locker dom håller en hel del tillbaka till m90 ska du skaffa en sådan tycker jag den ska vara komplett med vxllåds balk det underlättar . sen får du som sagt förstora 240ins kardan tunnel dom är lite för trång smile
och göra kopplingen hydralisk . o en 240i med F motor i då blir det mycke mindre jobb med elen som sagt

Den ska heta getrag 260 om ja inte minns helt galet.

Jo det kommer bli en lamell inom sin tid men tanken är att svetsen ska beprövas först o se hur mycke de håller, då den ska användas till o leka på banan smile

HUr mycke jobb är de o bygga om till hydralisk koppling? Lär vara första gången ja testar o bygga om nått sådant big_smile

10 287 Inlägg
11 september 2009
260 Getrag: http://forums.bimmerforums.com/forum/ar … 41954.html

Man behöver Tigersåg. kunna svetsa aluminium, använda skjutmått och ha lite fantasi för att få dit en BMW Getrag (om man inte köper adapterplatta)

Bygga om till hydraulisk koppling är "lätt". Alla grejor finns ju att hitta på andra Volvobilar.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök