Kam rems ras på Volvo 16v!

Remiss
13 september 2009 · 1 339 Inlägg

XeptiQ skrev:

Volvo740an skrev:

XeptiQ skrev:

jo detta är andra gången jag har varit med om detta. körde i 60 km/h ^^ och sen känndes de typ som att motorn bromsade bilen, de var då jag stängde av den och sen kom smatter bandet i motorn.. lyfte huven och plast kåpan var lite pajj ^^ och remmen lång ett par 100 meter ifrån mig.., Hmm enligt ägaren innan mig så var den ny bytt. har bara haft bilen sen maj förra året.. men troligen så spände han inte remmen tillräckligt..  eller så kan de varit ett " måndags exemplar " vet inte..

Ajfan, såpass, dom brukar kunna gå hur långt som helst innan dom går av. Fan blir lite rädd av sånt här hmm . Stod det inte på klistermärket på kamremskåpan? Kolla även var remmen kom ifrån o köp inte därifrån det stället igen lol . Bara för jag sa de så e den säkert från Volvo.

hehe var snabbt ut och kollade, finns ingen klisterlapp på kåpan hmm så kan inte se, rota även igenom handsfacket i boken, fanns inget kvitto heller.. men i morgon när jag tar ut remmen så får vi se om de står Volvo på den ^^ men FAN om de står biltem sad ( såg en liten bit kvar av remmen i båtten )

Men kan detta bero på att jag klippte remmen till balansaxlarna för 3 månaders sen? blev lite fundersam nu ...

Att du klipper remmen till balansaxlarna påverkar inte din kamrem på något sätt, det enda det gör är att "öka" vibrationerna, minkar risken för kamremsbrott tack vare att den inte finns där och du "får bättre gasrespons" typ.

Aha åfan, för grejen är att jag kollade på den här bilden

http://www.garaget.org/?car=161634&image=1527116

Där är ett klistermärke väldigt klart och tydligt :p . Trillat av kanske.

Remiss
13 september 2009 · 1 339 Inlägg

Detta jag menar så det inte blir några missförstånd


http://forumbilder.se/thumbs/ef32009100040406d.jpg

Senast redigerat av Volvo740an (13 september 2009)

XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

Volvo740an skrev:
Detta jag menar så det inte blir några missförstånd


http://forumbilder.se/thumbs/ef32009100040406d.jpg

ja men de står att den var bytt 02 på lappen så de stämmer inte enligt förra ägaren.. men vem vet.. kanske de gör..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Remiss
13 september 2009 · 1 339 Inlägg

Jag tror förra ägaren bytade REMMEN, men han glömde nog rullar och spännare ^^

XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

ja de kan må hända att han gjorde.. ny remm men inte spännare hmm lol amatörer ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
engolf
14 september 2009 · 3 235 Inlägg

Remmen kan ha varit för hårt spänd, då går de som regel av efter ett tag.
Hör med förra ägren om vem som bytte den, var det en verkstad har du garanti på det. Gjorde han det själv landar alla kostnader på dig:(

Remiss
14 september 2009 · 1 339 Inlägg

Eftersom där inte är något uppdaterat klistermärke så är det troligtvis inte seriöst gjort
(om det nu är gjort överhuvudtaget), det är vad jag tror.

Senast redigerat av Volvo740an (14 september 2009)

twin_cam Smålänning
14 september 2009 · 7 877 Inlägg

Om remmen byttes -02 så kan den torkat... Ska ju bytas vid 6000 mil/6 år eller vad de är...

Sen är det väldigt vanligt har jag märkt att man bara byter remmen... Särskilt på Volvo...

På en åttaventilare är det inte så noga med rullen, men 16 ventilaren har två rullar...
Sen ska den aldrig spännas hårdare än fjäderns egen kraft, och ska efterspännas efter ca 100 mil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Remiss
14 september 2009 · 1 339 Inlägg

twin_cam skrev:
Om remmen byttes -02 så kan den torkat... Ska ju bytas vid 6000 mil/6 år eller vad de är...

Sen är det väldigt vanligt har jag märkt att man bara byter remmen... Särskilt på Volvo...

På en åttaventilare är det inte så noga med rullen, men 16 ventilaren har två rullar...
Sen ska den aldrig spännas hårdare än fjäderns egen kraft, och ska efterspännas efter ca 100 mil.

Hur är det med autospännare? Har aldrig bytt på en sådan

Freddy_Fish
14 september 2009 · 268 Inlägg

jag föreslår att du plockar bort kamremskåpor och liknande och kollar vad som har gått sönder?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
XeptiQ Whatever :)
14 september 2009 · 1 652 Inlägg

Freddy_Fish skrev:
jag föreslår att du plockar bort kamremskåpor och liknande och kollar vad som har gått sönder?

okej, de med verkstads garanti finns inte, förra ägaren bytte en själv. Men då bytte han bara ( Enbart ) remmen sad

haha ringde volvo i dag för skojjs skull och frågade om ventiler och kamremssats + sot satsen.. haha
fick detta pris och då gör de inte jobbet big_smile = 12785 kr ^^ fy fan asså smile men jag har ju redan ventiler och behöver bara kolla över kammarna sen är de remmen som saknas big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Freddy_Fish
15 september 2009 · 268 Inlägg

XeptiQ skrev:

Freddy_Fish skrev:
jag föreslår att du plockar bort kamremskåpor och liknande och kollar vad som har gått sönder?

okej, de med verkstads garanti finns inte, förra ägaren bytte en själv. Men då bytte han bara ( Enbart ) remmen sad

haha ringde volvo i dag för skojjs skull och frågade om ventiler och kamremssats + sot satsen.. haha
fick detta pris och då gör de inte jobbet big_smile = 12785 kr ^^ fy fan asså smile men jag har ju redan ventiler och behöver bara kolla över kammarna sen är de remmen som saknas big_smile

asså du har köpt ventiler nu?  för det är det som är det dyra, resten är inget farligt smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
OphanWitehall
15 september 2009 · 1 335 Inlägg

Jag har en 16v-topp liggandes från en 740 GLT 90a om du är intresserad... Den funkade när jag skruva ur den för nästan ett år sedan.

NissanMotorsport
15 september 2009 ·

XeptiQ skrev:

Freddy_Fish skrev:
jag föreslår att du plockar bort kamremskåpor och liknande och kollar vad som har gått sönder?

okej, de med verkstads garanti finns inte, förra ägaren bytte en själv. Men då bytte han bara ( Enbart ) remmen sad

haha ringde volvo i dag för skojjs skull och frågade om ventiler och kamremssats + sot satsen.. haha
fick detta pris och då gör de inte jobbet big_smile = 12785 kr ^^ fy fan asså smile men jag har ju redan ventiler och behöver bara kolla över kammarna sen är de remmen som saknas big_smile

12000? bara för jobbet eller ink matrial? tongue  har min 850 inne nu hos en kille, som byter topppackning/hela sotningssatsen.. slipar in alla 20 ventiler.. monterar ett nytt insug, byter kamrem + spännare och övre bussningen.. för ca 3000.. tongue inte ink matrial då.. så försök leta upp en som gör de svart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang