Kam rems ras på Volvo 16v!

XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

Tja, hade en satans otur i dag, kamremmen gick på bilen.
Fråga är hur stor risk är de att ventiler är krökta ? För jag stängde av bilen direkt när remmen gick och jag starta den INTE !

utan blev bogserad hem...

Finns de något jag kan göra för att se så ventiler är okej utan att lyfta toppen ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Karl-Bertil
13 september 2009 · 518 Inlägg

det är troligen sallad ja.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
NissanMotorsport
13 september 2009 ·

Säkert ventilsallad.. tror inte det finns nå annat sätt än att lyfta toppen.. går ju rätt så snabbt att lyfta av den..

Mr_EmCom Med.lem
13 september 2009 · 3 759 Inlägg

XeptiQ skrev:
Tja, hade en satans otur i dag, kamremmen gick på bilen.
Fråga är hur stor risk är de att ventiler är krökta ? För jag stängde av bilen direkt när remmen gick och jag starta den INTE !

utan blev bogserad hem...

Finns de något jag kan göra för att se så ventiler är okej utan att lyfta toppen ?

En kamrem, eller kam rem som du säger, är inte så tunga ventilerna och det är de nog ingen fara med, men det är inte bra att remmen går runt på bilen, lacken kan ta skada!

roll

Senast redigerat av Mr_EmCom (13 september 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Karl-Bertil
13 september 2009 · 518 Inlägg

det var ju jättekul. sök som stå upp'are på AF.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Remiss
13 september 2009 · 1 339 Inlägg

Tyvär är det så att chansen att en ventil eller troligtvis flera ventiler är krökta är i princip 100 %, om du hade stått på tomgång så KANSKE du hade kunnat klara dig med extrem tur.


Du måste lyfta toppen för att se. Bara att sätta igång hmm . Jag hade börjat leta efter en ny topp och allt som tillhör (toppackning osv) + ny dyr kamremsats.

Blir lite förvirrad när du skriver att du stängde av bilen direkt efter att remmen gick av, stod någon och kollade på remmen när den gick av? För går kamremmen av stänger nog motorn av sig själv. Dvs du hinner inte stänga av motorn innan den självdör.

Hur långt tid och hur många mil hade remmen gått? (mest för att jag är nyfiken) Ser att du har ett klistermärke på kamremskåpan.

Senast redigerat av Volvo740an (13 september 2009)

Mr_EmCom Med.lem
13 september 2009 · 3 759 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
det var ju jättekul. sök som stå upp'are på AF.

Jag var bara tvungen, jag skrev likadant i början, och jag blev hackad och sågad för de.
Men jag har lärt mig smile

Och för att tillföra någon till tråden:
Bästa du kan göra att börja leta på blocket efter en ny topp, är billigast så. Kanske köpa en reservdelsbil.
Dock står ju b234 motorerna ganska högt i pris.

MVH

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

Volvo740an skrev:
Tyvär är det så att chansen att en ventil eller troligtvis flera ventiler är krökta är i princip 100 %, om du hade stått på tomgång så KANSKE du hade kunnat klara dig med extrem tur.


Du måste lyfta toppen för att se. Bara att sätta igång hmm . Jag hade börjat leta efter en ny topp och allt som tillhör (toppackning osv) + ny dyr kamremsats.

Blir lite förvirrad när du skriver att du stängde av bilen direkt efter att remmen gick av, stod någon och kollade på remmen när den gick av? För går kamremmen av stänger nog motorn av sig själv. Dvs du hinner inte stänga av motorn innan den självdör.

Hur långt tid och hur många mil hade remmen gått? (mest för att jag är nyfiken) Ser att du har ett klistermärke på kamremskåpan.

jo detta är andra gången jag har varit med om detta. körde i 60 km/h ^^ och sen känndes de typ som att motorn bromsade bilen, de var då jag stängde av den och sen kom smatter bandet i motorn.. lyfte huven och plast kåpan var lite pajj ^^ och remmen lång ett par 100 meter ifrån mig.., Hmm enligt ägaren innan mig så var den ny bytt. har bara haft bilen sen maj förra året.. men troligen så spände han inte remmen tillräckligt..  eller så kan de varit ett " måndags exemplar " vet inte..

Senast redigerat av XeptiQ (13 september 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Karl-Bertil skrev:
det var ju jättekul. sök som stå upp'are på AF.

Jag var bara tvungen, jag skrev likadant i början, och jag blev hackad och sågad för de.
Men jag har lärt mig smile

Och för att tillföra någon till tråden:
Bästa du kan göra att börja leta på blocket efter en ny topp, är billigast så. Kanske köpa en reservdelsbil.
Dock står ju b234 motorerna ganska högt i pris.

MVH

hehe den biten är redan löst... har en match portad 16v topp men de fattas bara ventiler och slipade kammar hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Freddy_Fish
13 september 2009 · 268 Inlägg

100 % att ventilerna är kass, går docka att köpa nya från scantech (ad-center) kostar runt 100 kr styck om jag inte minns helt fel.  plocka loss toppen och kolla hur många ventiler som är kass (behöver inte vara så många)  sen får du köpa nya packningar och ny kamrem.  sen går den nog igen smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

Freddy_Fish skrev:
100 % att ventilerna är kass, går docka att köpa nya från scantech (ad-center) kostar runt 100 kr styck om jag inte minns helt fel.  plocka loss toppen och kolla hur många ventiler som är kass (behöver inte vara så många)  sen får du köpa nya packningar och ny kamrem.  sen går den nog igen smile

hmm okej låter nice.. får kolla detta big_smile men hoppas på att de inte är sallad av de...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo_Mannen Volvoskadad
13 september 2009 · 6 017 Inlägg

Fan vad jag är glad att jag har bytt rem och rullar på min 16v vinterbil

Jonas
Freddy_Fish
13 september 2009 · 268 Inlägg

XeptiQ skrev:

Freddy_Fish skrev:
100 % att ventilerna är kass, går docka att köpa nya från scantech (ad-center) kostar runt 100 kr styck om jag inte minns helt fel.  plocka loss toppen och kolla hur många ventiler som är kass (behöver inte vara så många)  sen får du köpa nya packningar och ny kamrem.  sen går den nog igen smile

hmm okej låter nice.. får kolla detta big_smile men hoppas på att de inte är sallad av de...

gör så, har fixat en 16v med ventilras, kolvar och allt klarade sej, men alla ventiler utom 2 var kass :S så det blev att köpa 16st nya tongue  sen var det bara att slipa in dom och slänga ihop det igen, sen gick den igen wink

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
vw___tompa Avstängd
13 september 2009 · 386 Inlägg

8v klarar sig men 16v då har du sallad.

JockeSL
13 september 2009 · 4 Inlägg

Du behöver inte lyfta toppen, endast ventilkåpan. Sen är det bara att kolla
ventilspelen, de krökta ventilerna har flera mm i spel.

Jocke

XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

JockeSL skrev:
Du behöver inte lyfta toppen, endast ventilkåpan. Sen är det bara att kolla
ventilspelen, de krökta ventilerna har flera mm i spel.

Jocke

jo polaren sa de nyss i tele.. han sa tt jag skulle ta bort ventilkåpan och sen se så att ventilerna hänger med när jag vrider på axlarna... gör dem de så är de ok med de.. så får bli till helgen ... sad fan måste man åka kollektivt en månad sad haha

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Remiss
13 september 2009 · 1 339 Inlägg

XeptiQ skrev:

Volvo740an skrev:
Tyvär är det så att chansen att en ventil eller troligtvis flera ventiler är krökta är i princip 100 %, om du hade stått på tomgång så KANSKE du hade kunnat klara dig med extrem tur.


Du måste lyfta toppen för att se. Bara att sätta igång hmm . Jag hade börjat leta efter en ny topp och allt som tillhör (toppackning osv) + ny dyr kamremsats.

Blir lite förvirrad när du skriver att du stängde av bilen direkt efter att remmen gick av, stod någon och kollade på remmen när den gick av? För går kamremmen av stänger nog motorn av sig själv. Dvs du hinner inte stänga av motorn innan den självdör.

Hur långt tid och hur många mil hade remmen gått? (mest för att jag är nyfiken) Ser att du har ett klistermärke på kamremskåpan.

jo detta är andra gången jag har varit med om detta. körde i 60 km/h ^^ och sen känndes de typ som att motorn bromsade bilen, de var då jag stängde av den och sen kom smatter bandet i motorn.. lyfte huven och plast kåpan var lite pajj ^^ och remmen lång ett par 100 meter ifrån mig.., Hmm enligt ägaren innan mig så var den ny bytt. har bara haft bilen sen maj förra året.. men troligen så spände han inte remmen tillräckligt..  eller så kan de varit ett " måndags exemplar " vet inte..

Ajfan, såpass, dom brukar kunna gå hur långt som helst innan dom går av. Fan blir lite rädd av sånt här hmm . Stod det inte på klistermärket på kamremskåpan? Kolla även var remmen kom ifrån o köp inte därifrån det stället igen lol . Bara för jag sa de så e den säkert från Volvo.

Sen, det va inte balansaxelremmen trasslade in sig i kamremmen? Eller den kanske redan va borta?

Senast redigerat av Volvo740an (13 september 2009)

XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

Volvo740an skrev:

XeptiQ skrev:

Volvo740an skrev:
Tyvär är det så att chansen att en ventil eller troligtvis flera ventiler är krökta är i princip 100 %, om du hade stått på tomgång så KANSKE du hade kunnat klara dig med extrem tur.


Du måste lyfta toppen för att se. Bara att sätta igång hmm . Jag hade börjat leta efter en ny topp och allt som tillhör (toppackning osv) + ny dyr kamremsats.

Blir lite förvirrad när du skriver att du stängde av bilen direkt efter att remmen gick av, stod någon och kollade på remmen när den gick av? För går kamremmen av stänger nog motorn av sig själv. Dvs du hinner inte stänga av motorn innan den självdör.

Hur långt tid och hur många mil hade remmen gått? (mest för att jag är nyfiken) Ser att du har ett klistermärke på kamremskåpan.

jo detta är andra gången jag har varit med om detta. körde i 60 km/h ^^ och sen känndes de typ som att motorn bromsade bilen, de var då jag stängde av den och sen kom smatter bandet i motorn.. lyfte huven och plast kåpan var lite pajj ^^ och remmen lång ett par 100 meter ifrån mig.., Hmm enligt ägaren innan mig så var den ny bytt. har bara haft bilen sen maj förra året.. men troligen så spände han inte remmen tillräckligt..  eller så kan de varit ett " måndags exemplar " vet inte..

Ajfan, såpass, dom brukar kunna gå hur långt som helst innan dom går av. Fan blir lite rädd av sånt här hmm . Stod det inte på klistermärket på kamremskåpan? Kolla även var remmen kom ifrån o köp inte därifrån det stället igen lol . Bara för jag sa de så e den säkert från Volvo.

hehe var snabbt ut och kollade, finns ingen klisterlapp på kåpan hmm så kan inte se, rota även igenom handsfacket i boken, fanns inget kvitto heller.. men i morgon när jag tar ut remmen så får vi se om de står Volvo på den ^^ men FAN om de står biltem sad ( såg en liten bit kvar av remmen i båtten )

Men kan detta bero på att jag klippte remmen till balansaxlarna för 3 månaders sen? blev lite fundersam nu ...

Senast redigerat av XeptiQ (13 september 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Xoff Volvo tönt... =)
13 september 2009 · 2 344 Inlägg

remmen va säkert nybytt, men dock så hade han nog inte bytt balansremmen, det är där de allra flesta gör bort sig...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
XeptiQ Whatever :)
13 september 2009 · 1 652 Inlägg

Xoff skrev:
remmen va säkert nybytt, men dock så hade han nog inte bytt balansremmen, det är där de allra flesta gör bort sig...

hmm mjo men jag tog ju bort balansremmen för ca 3 månader sen..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang