5228
Sök

Felindikering oljenivåsensor. Golf 4 1,6 03

1 639 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Har frågat aukt. verkstad om detta och de hade inte en susning så kanske nån här vet mer...

Efter det att jag fyllde på olja till maxnivån så började varningslampan för oljenivå blinka gult 5 sek vid påslag av tändning. Enligt instr.bok så betyder detta att det är FEL på nivåsensorn.
Nu när jag kör ett par hundra mil och nivån sjunkit någon m.m på sticka så blinkar den bara ibland.
Enligt verkstaden så känner sensorn endast av om nivån är för låg, och INTE om den är för hög...
Konstigt då att den började indikera när jag fyllde på från mitten av sticka till maxnivån.
Och om det är FEL på sensorn så ska även en ljudsignal höras, samt att en felkod ska lagras, men nån felkod fans inte när de läste av....
De stog som frågetecken, och detta var en auktoriserad STOR VAG verkstad. De rekomendera att byta sensorn för ca 1000 spänn... (om nivån är för låg lyser lampan gul konstant tills man öppnar och stänger huven, för det sitter en brytare där)

Någon som VERKLIGEN vet hur sensorn funkar ? Kan de även varna för för HÖG nivå ?

Mvh/ Danne

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Sök