Installering av el-fönsterhissar fram på 740?

Nicco5 TIG-svetsare
5 maj 2008 · 226 Inlägg

Hallå alla glada.. 

tänkte flytta över elhissarna från min ena 740 till den andra och undrar om det är någon som gjort det innan?
Vad man bör tänka på osv..
elhissarna är efter monterade av någon av förra ägarna. kan det bli problem pga det osv?
och måste jag använda el-sidospegel skitet med?  det sitter ju ihopa verkar det som :S

Tack på förhand!
/Niklas

Drive it like you stole it ;)
Adde666
5 maj 2008 ·

Elhiss Schema

Jag utgår från att du inte ska ha relä och hela den biten i bilen då jag inte kopplade in detta. Ska du ha det så kanske vi kan ta det senare.

*Börja med att dra en kabel från Blå/Gul kabel i tändningslåset till Säkring 8 i centralen. Ska in på stift 1.

*Från stift 2 ska en kabel gå till vänster framdörr och kopplas in i härvan på Gul/Röd kabel.

*Från stift 3 ska en kabel gå till höger framdörr och kopplas in i härvan på Gul/Röd kabel.

*Från jord punkt (Gamla modellen sitter den på höger sida om fram passagerarens fötter bakom plastpanelerna) (På min -90 sitter den på vänstra sidan om förarens fötter bakom plast panelerna) ska det gå en svart kabel som ska kopplas in i vänster framdörrs härva på svart kabel.

*Från Gul kabel i vänster framdörr ska en kabel till Röd kabel i höger bakdörr

*Från Brun kabel i vänster framdörr ska en kabel till Brun kabel i höger bakdörr

*Från Grå kabel i förardörren ska en kabel till Röd kabel i vänster bakdörr

*Från Grön kabel i förardörren ska en kabel till Brun kabel i vänster bakdörr

*Från Rosa kabel i förardörren ska en kabel till varje bakdörr och kopplas in på Rosa kabel

*Från Blå kabel i förardörren ska en kabel till Blå kabel i höger framdörr

*Från Grå/Röd kabel i förardörren ska en kabel till Grå/Röd kabel i höger framdörr


Copyright Thörnis

kopierat från http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=38570

Nicco5 TIG-svetsare
5 maj 2008 · 226 Inlägg

Adde666 skrev:
Elhiss Schema

Jag utgår från att du inte ska ha relä och hela den biten i bilen då jag inte kopplade in detta. Ska du ha det så kanske vi kan ta det senare.

*Börja med att dra en kabel från Blå/Gul kabel i tändningslåset till Säkring 8 i centralen. Ska in på stift 1.

*Från stift 2 ska en kabel gå till vänster framdörr och kopplas in i härvan på Gul/Röd kabel.

*Från stift 3 ska en kabel gå till höger framdörr och kopplas in i härvan på Gul/Röd kabel.

*Från jord punkt (Gamla modellen sitter den på höger sida om fram passagerarens fötter bakom plastpanelerna) (På min -90 sitter den på vänstra sidan om förarens fötter bakom plast panelerna) ska det gå en svart kabel som ska kopplas in i vänster framdörrs härva på svart kabel.

*Från Gul kabel i vänster framdörr ska en kabel till Röd kabel i höger bakdörr

*Från Brun kabel i vänster framdörr ska en kabel till Brun kabel i höger bakdörr

*Från Grå kabel i förardörren ska en kabel till Röd kabel i vänster bakdörr

*Från Grön kabel i förardörren ska en kabel till Brun kabel i vänster bakdörr

*Från Rosa kabel i förardörren ska en kabel till varje bakdörr och kopplas in på Rosa kabel

*Från Blå kabel i förardörren ska en kabel till Blå kabel i höger framdörr

*Från Grå/Röd kabel i förardörren ska en kabel till Grå/Röd kabel i höger framdörr


Copyright Thörnis

kopierat från http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=38570

hehe tackar tongue  en liten bit på vägen aif big_smile

men jag ska bara ha i fram dörrarna, är det bara att strunta i att dra dom kablarna då?

Drive it like you stole it ;)
IX ____________________________________
18 augusti 2009 · 1 340 Inlägg

Reläet var ju inget svårt att koppla in minns jag, det är samma relä som till stolvärmarna, då drog men bara en från säkringen till relät, sen vidare där ifrån till framdörrarna, eller drog man från säkringenn...hmm (minns inte exakt hur det var, men det var bara två decimeter extra kabel som behöver dras, så lätt värt när man ändå pillar där! smile bara kolla kopplingsshcema, eller titta på någon bil med hissar)

Senast redigerat av RightFront (18 augusti 2009)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
7 september 2009 · 695 Inlägg

hur ska det kopplas om det enbart ska dras elhiss å elspeglar fram??

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
7 september 2009 · 695 Inlägg

ps allt är färdigt det är bara elen jag undrar om

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
11 september 2009 · 695 Inlägg

Moderator kan kassera denna tråden i å:a

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
IX ____________________________________
16 september 2009 · 1 340 Inlägg

volvo740mannen skrev:
hur ska det kopplas om det enbart ska dras elhiss å elspeglar fram??

Strunta helt enkelt i alla kablar som går till bakdörrarna

Och vad som gäller speglarna är det bara titta på kabel härvorna på båda sidorna och koppla t.ex. gul från styrenheten till gul på höger spegel, och sen får du nog en plus och en minus-kabel över (går att lista ut vilken som är vilken) och sen kopplar du bara så minus är jordat och plus går till den säkring som används till speglarna (står på säkringsschemat på plast locket vilken säkring som är till speglarna)

Detta är bara spekulationer från min sida, men så jag skulle testa mig fram, var försiktig bara smile och lycka till

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang