6617
Sök

Inslipning av större ventiler. B234F

Whatever :)
1 652 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jo jag har nyligen fått ventilsallad på min 16v tongue^^
Så känns att de är dags att införskaffa nya ventiler dels större.
Jo STD är ju 31.5 mm avgas, men de jag har hittat för lite vassare bruk ligger på 34 mm.
För insuget är 34.5 och den spec är 36 mm.
Frågan är, är de bara för mig att slipa in dem i toppen eller måste jag göra något annat ?`

Ventilerna finns här!

Insug
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std
Avgas
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
15 september 2009
Du åker säkert på nya säten om jag minns rätt.

Skall du överladda? Då finns det ingen anledning att gå upp i storlek på avgas. 16V toppen är felbalanserad då den flödar lika bra på avgas som insug så med en duktig uppgradering på insugssidan så är du hemma för riktigt höga effekter med turbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

933 Inlägg
15 september 2009
XeptiQ skrev:
Hejsan!
Jo STD är ju 31.5 mm avgas, men de jag har hittat för lite vassare bruk ligger på 34 mm.
Frågan är, är de bara för mig att slipa in dem i toppen eller måste jag göra något annat ?`

Till att börja med: Varför vill du byta till större ventiler?
Kommer du att byta till vassare kamaxel också?
Kommer toppen att portas efter dom större ventilerna också?
Vad ska du ha för insug?
Hur stort effektutag ska du ta ut?

Ska du byta till större ventiler så räcker det inte att bara slipa in dem. Du måste fräsa upp ventilsätena också. Det är inte ventilen i sig som gör förbättringen, utan att man kan fräsa upp ventilsätet så mycket som är möjligt, det är där stypningen sitter.
När det sitter större ventiler och vassare kam i måste du kontrollera att det inte krockar med kolvarna.

Med vassare kam och större ventiler är det brukligt att man går upp en del i komp också.
När motorn börjar få lite mer flås, SKALL också grenröret byggas om. Annars får du ingen nytta av alla fina hk som ligger och ruvar.

Att montera större insugsventiler är ingenting man rekomenderar i första hand. Det gör man först när orginal verkligen inte räcker till.

Mats

1 652 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
mats757 skrev:
XeptiQ skrev:
Hejsan!

Till att börja med: Varför vill du byta till större ventiler?
Kommer du att byta till vassare kamaxel också?
Kommer toppen att portas efter dom större ventilerna också?
Vad ska du ha för insug?
Hur stort effektutag ska du ta ut?

Ska du byta till större ventiler så räcker det inte att bara slipa in dem. Du måste fräsa upp ventilsätena också. Det är inte ventilen i sig som gör förbättringen, utan att man kan fräsa upp ventilsätet så mycket som är möjligt, det är där stypningen sitter.
När det sitter större ventiler och vassare kam i måste du kontrollera att det inte krockar med kolvarna.

Med vassare kam och större ventiler är det brukligt att man går upp en del i komp också.
När motorn börjar få lite mer flås, SKALL också grenröret byggas om. Annars får du ingen nytta av alla fina hk som ligger och ruvar.

Att montera större insugsventiler är ingenting man rekomenderar i första hand. Det gör man först när orginal verkligen inte räcker till.

Mats

Jag kamaxlarna ska slipas om, turbo är tanken att hänga på, har en CT26. ja toppen är portad och riktplanad.

1 652 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Sharky skrev:

Skall du överladda? Då finns det ingen anledning att gå upp i storlek på avgas. 16V toppen är felbalanserad då den flödar lika bra på avgas som insug så med en duktig uppgradering på insugssidan så är du hemma för riktigt höga effekter med turbo.

/Göran

okej, men då kan jag ha insugventiler på avgas sidan med då? eller är e gjorda av två olika matriel?

4 001 Inlägg
15 september 2009
XeptiQ skrev:
Sharky skrev:

/Göran

okej, men då kan jag ha insugventiler på avgas sidan med då? eller är e gjorda av två olika matriel?

Det är mer än ventilerna som bestämmer flödet i toppen.
Ska du även hänga på turbo så skulle inte jag rekommendera insugsventiler på avgassidan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 652 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
XeptiQ skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Det är mer än ventilerna som bestämmer flödet i toppen.
Ska du även hänga på turbo så skulle inte jag rekommendera insugsventiler på avgassidan.

hmm okej, har du lust att förklara lite ? För och nack delar då ?

4 001 Inlägg
15 september 2009
Insugsventiler är inte kylda på det vis som man vill ha på avgassidan på en turbo, nu vet jag om många som åker med vanliga ventiler på avgassidan på turbobilar men ska du nu lägga ut pengar på andra ventiler så tycker jag att man ska göra det riktigt.

Sharky åker ju med 16V turbo så han kan nog förklara allt bättre än vad jag kan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 652 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Insugsventiler är inte kylda på det vis som man vill ha på avgassidan på en turbo, nu vet jag om många som åker med vanliga ventiler på avgassidan på turbobilar men ska du nu lägga ut pengar på andra ventiler så tycker jag att man ska göra det riktigt.

Sharky åker ju med 16V turbo så han kan nog förklara allt bättre än vad jag kan.

ah okej. mjo tänkte lägga lite sedlar på 16 st bra nya ventiler... tycker de känns lite dumt att ha små ventiler om jag nu kan sätta dit kanske lite större till 1-2 mm i diameter. för de bör ju göra någon skillnad om jag har om slipade kammar??

men fick ett svar av en snubbe på klracing ang de ventilerna ja frågade om... han ville typ inte sälja dem, han tycker att org ventiler är bättre.. :S verkar lite konstigt...

4 001 Inlägg
16 september 2009
Det är inte omöjligt att original är bättre (eller mer prisvärda), jag har inte bra koll på 16V motorn men en sådan topp som man filar lite på insugssidan så klarar man bra höga effektuttag med standardventiler

10 287 Inlägg
16 september 2009
Jag åkte med orginal sugmotorventiler på avgas (dvs utan saltkylning) och jag frågade fyra motorbyggare och alla sa att det inte var några problem.
(Nu är jag inte dummare än att jag givetvis inser att Volvo satte dit saltkylda ventiler på sina turbomotorer av en anledning - så detta är lite av en öppen fråga för mig fortfarande).

När det gäller insug så bytte jag (eller rättare sagt han som byggde toppen) till större M3 insugsventiler för att matcha dom större kanaler jag hade och det uppsvetsade och portade insug jag åkte med. Han som byggde toppen flödesmätte den också för att kolla att han fick den balans han ville ha mellan insug och avgas.

/Göran

(Groucho Marx).

1 652 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Aha, okej så detta handlar inte bara om att få dit större ventiler, utan man msåte se till att man har ett bra lagom stort insug som passar till dessa ventiler då...
Men och jag kör med insug orginal så bör väl mitt orginal insug hänga med ett litet tag till?
Annars hade jag funderingar på 940:ins turbo ventiler... för de är ju saltkylda som kom inte på lite. ?

Sharky skrev:
Jag åkte med orginal sugmotorventiler på avgas (dvs utan saltkylning) och jag frågade fyra motorbyggare och alla sa att det inte var några problem.
(Nu är jag inte dummare än att jag givetvis inser att Volvo satte dit saltkylda ventiler på sina turbomotorer av en anledning - så detta är lite av en öppen fråga för mig fortfarande).

När det gäller insug så bytte jag (eller rättare sagt han som byggde toppen) till större M3 insugsventiler för att matcha dom större kanaler jag hade och det uppsvetsade och portade insug jag åkte med. Han som byggde toppen flödesmätte den också för att kolla att han fick den balans han ville ha mellan insug och avgas.

/Göran

1 652 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Det är inte omöjligt att original är bättre (eller mer prisvärda), jag har inte bra koll på 16V motorn men en sådan topp som man filar lite på insugssidan så klarar man bra höga effektuttag med standardventiler

mm. för de var en kille som hjälpte mig med att fila bort massa justskägg och pilla lite med den då.. så hoppas på att de blir bra nu hehe

10 287 Inlägg
16 september 2009
Vilka turboventiler?? Tänkte du knacka ner avgasventilerna från en 8V i en en 16V topp.......roll

Kör med orginal B234 topp - du klarar dig långt med den.

/Göran

XeptiQ skrev:
Annars hade jag funderingar på 940:ins turbo ventiler... för de är ju saltkylda som kom inte på lite. ?

(Groucho Marx).

1 652 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Vilka turboventiler?? Tänkte du knacka ner avgasventilerna från en 8V i en en 16V topp.......roll

/Göran

XeptiQ skrev:

nä tänkte mer på 940:ins turbo ventiler på avgas sidan.. men tycker ni att de är bättre om jag kör med orginal så blir de ju billigare för mig...

10 287 Inlägg
16 september 2009
940 Turbo är 8V (förutom några få 940 B204 Turbo).
Dvs fel längd, fel skaftdiameter och för stora.

/Göran

XeptiQ skrev:
Sharky skrev:

/Göran

XeptiQ skrev:

nä tänkte mer på 940:ins turbo ventiler på avgas sidan.. men tycker ni att de är bättre om jag kör med orginal så blir de ju billigare för mig...

(Groucho Marx).

1 652 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
940 Turbo är 8V (förutom några få 940 B204 Turbo).
Dvs fel längd, fel skaftdiameter och för stora.

/Göran

XeptiQ skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Aha, okej. men är inte de samma toppar, bara att de är en som är 2.0L och en är 2.3L ? har kollat lite efter ventiler till en sån men hittar inte.. men tråkigt att de inte är samma skaftdiameter.. hmm

Sök