4533
Sök

har min växellåda rasat? *** fixat och klart!!***

252 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#1
Satt och körde i 70Kmh i lördags på 5:ans växel, helt plötsligt så small det till någonstans i motorutrymmet och växelspaken kändes helt "lös".
Jag trodde då att växeln hade hoppat ur på något sätt, Så jag la i fyrans växel, den gick i som vanligt bara det att växelspaken gick att röra åt alla håll.
Sen kom jag till ett rödljus och blev tvungen att stanna. När det sen blev grönt så skulle jag lägga i 1:an men det gick inte alls, efterssom växelspaken var "lös" så fick jag i 3:ans växel hela tiden och det gick inte att starta, jag försökte starta på 2:an och det gick. Jag åkte hem och parkerade bilen och på väg hem kunde jag konstatera att 2:an, 3:an och 4:ans växel fungerade. När jag hade parkerat skulle jag backa lite och då kunde man inte få i backen.
Jag öppnade huven och bad en polare sitta inne i bilen och växla lite med motorn avstängd......
det lät som om man hade fyllt en plåthink med muttrar och skakade om den.
Jag har en SAAB 900 2.0T -95
Har min växellåda rasat? har hört att det är ganska vanligt på dessa bilar?
Någon som vet vad det kan kosta att byta/laga växellådan? Satt igår och läste Haynes gör det själv bok till saab och de tipsade om att även om det är dyrt så är det bättre/lättare att byta ut hela lådan än att renovera den gamla.
Senast redigerat av BERNI (19 augusti 2006)

Got vtec?

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#2
det låter som du rasat lådan . de är nästan alltid billigare med en beggad låda än att renovera .
hör med någon mindre verkstad om hur hur dom tar .märkesverk är ofta dyrare

252 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#3
hittade en växellåda på en skrot i Sthlm. De skulle ha 5000:- för den, den har suttit i en 900 -95 som har gått strax över 20000mil. Är det överpris? Har även hittat en verkstad här i Uppsala som skulle ha 3500:- för att byta växellådan.
Någon som har lämnat i bilen för växellådsbyte som har lite koll på ifall detta är normala priser?

Got vtec?

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#4
när vi bytte låda på verkstan där jag jobbade förr så tog vi ca 4000kr om allt men sen bytte vi oftast koppling\lamell så de blev oftas mer än 4000kr

4 Inlägg
14 augusti 2006
#5
Troligtsvis bara en gummikoppling mellan spak o låda som hoppat isär, ser oftast ut så här:

http://www.quasimotors.com/couplerpix_later.htm
eller
http://www.quasimotors.com/couplerpix.htm
troligen den övre....

252 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#6
BERNI skrev:
Men om den gummikopplingen hoppar ur, gör det att man inte kan få in vissa lägen?
Som jag skrev ovan här så funkar alla växlar förutom 1:an, 5:an och backen.
Sen verkar de länkarna här ovanför syfta på saab 9000, är det samma koppling mellan låda och spak?

Got vtec?

252 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#7
nu har jag köpt denna "växellänkagebussning" på saab och det ska tydligen vara den som är roten till det onda som har hänt min bil, nu behöver jag bara hjälp med tips om hur man gör det själv, har bokat en tid på måndag men skulle vilja ha det fixat i helgen......

Got vtec?


Sök