14 augusti 2006
Trådstartare
Satt och körde i 70Kmh i lördags på 5:ans växel, helt plötsligt så small det till någonstans i motorutrymmet och växelspaken kändes helt "lös".
Jag trodde då att växeln hade hoppat ur på något sätt, Så jag la i fyrans växel, den gick i som vanligt bara det att växelspaken gick att röra åt alla håll.
Sen kom jag till ett rödljus och blev tvungen att stanna. När det sen blev grönt så skulle jag lägga i 1:an men det gick inte alls, efterssom växelspaken var "lös" så fick jag i 3:ans växel hela tiden och det gick inte att starta, jag försökte starta på 2:an och det gick. Jag åkte hem och parkerade bilen och på väg hem kunde jag konstatera att 2:an, 3:an och 4:ans växel fungerade. När jag hade parkerat skulle jag backa lite och då kunde man inte få i backen.
Jag öppnade huven och bad en polare sitta inne i bilen och växla lite med motorn avstängd......
det lät som om man hade fyllt en plåthink med muttrar och skakade om den.
Jag har en SAAB 900 2.0T -95
Har min växellåda rasat? har hört att det är ganska vanligt på dessa bilar?
Någon som vet vad det kan kosta att byta/laga växellådan? Satt igår och läste Haynes gör det själv bok till saab och de tipsade om att även om det är dyrt så är det bättre/lättare att byta ut hela lådan än att renovera den gamla.
Senast redigerat av BERNI (19 augusti 2006)
Got vtec?