850 Glt, klonkande ljud i framvagnen

KiWmasTer
26 september 2009 · 149 Inlägg

hej har en 850 glt, för några dagar sedan så började jag höra ett klonkande ljud i framvagnen, tänkte inte så mycket på det , men så märkte jag i dag att klonkandet lät mer o mer när det var ojämnheter i vägen så som gupp o hålor,

när jag kom hem så lyfte jag upp bilen, ryckte lite på däcket mot mig , o märkte att det var något som var löst, så min stora fråga är: vet ni vad som kan va fel, kollade bakom hjulet men allt ser helt ut ? drivknut ?
tacksam för svar / kiwmaster

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Bagarn
26 september 2009 · 689 Inlägg

Styrled, spindelled, länkarmsbussningar eller hjullager!

Senast redigerat av Bagarn (26 september 2009)

KiWmasTer
26 september 2009 · 149 Inlägg

ser ut som att hela paketet rör sig när du rycker i däcket så måste ju vara något som,

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Jokk3
26 september 2009 · 377 Inlägg

höll du i däcket 8 och 2? isåfall är det styrled, yttre eller inre styrstag bara att rucka så och hålla emot (hålla ner) först ute vid styrleden upphör glappet är det i den yttre styrleden felet sitter, eller tvärt om till den inre.

höll du däcket 1 och 7 är det troligtvis hjullager, går att känna även det.
snurra hjulet fort med bilen upphissad och känn om vibrationer finns i fjädern finns det så är det dåligt.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
jocke_k_89
26 september 2009 · 224 Inlägg

tror det är spindelleden... är ett mycket vanligt fel på volvo

Volvo s70 T5 "Autotech" (1997)
Volkswagen beach buggy "Oldride" (1965)
KiWmasTer
26 september 2009 · 149 Inlägg

höll däcket 12 och 6, o då vippade hjulet om du förstår? i övre kant kunde jag trycka det innåt eller utåt men ska testa med det du sa i morgon, tackar big_smile

Volvo V70 "Bsr" (2000)
KiWmasTer
26 september 2009 · 149 Inlägg

jocke_k_89 skrev:
tror det är spindelleden... är ett mycket vanligt fel på volvo

ok lättaste e la att skicka in den på verkstad men lite surt iför sig för ska flytta på torsdag så man blir så sur på det :S

Volvo V70 "Bsr" (2000)
jocke_k_89
26 september 2009 · 224 Inlägg

pova bytta spindelleden.. det är inga problem att bytta+ att den kostar typ inget

Volvo s70 T5 "Autotech" (1997)
Volkswagen beach buggy "Oldride" (1965)
KiWmasTer
27 september 2009 · 149 Inlägg

jag hittade felet, verkstan som gjorde hjulinställningen när jag sänkte bilen har inte dragit skruvarna tillräckligt hårt på fjäderbenet så dom hade nästan lossnat på den sidan som det klonkade, rev av på andra sidan o mycket riktigt så var dom påväg dom med, vad kan jag göra? känns lite surt o lägga ut pengar på hjulinställning där en verkstad har varit o pillat senast ? en vän sa till mig att man skulle anmäla till almäna reklamations nämnden men det e ju så svårt o bevisa att dom har gjort fel:P tacksam för svar

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Rand
27 september 2009 · 1 024 Inlägg

KiWmasTer skrev:
jag hittade felet, verkstan som gjorde hjulinställningen när jag sänkte bilen har inte dragit skruvarna tillräckligt hårt på fjäderbenet så dom hade nästan lossnat på den sidan som det klonkade, rev av på andra sidan o mycket riktigt så var dom påväg dom med, vad kan jag göra? känns lite surt o lägga ut pengar på hjulinställning där en verkstad har varit o pillat senast ? en vän sa till mig att man skulle anmäla till almäna reklamations nämnden men det e ju så svårt o bevisa att dom har gjort fel:P tacksam för svar

därför gör jag allt själv, finns ingen bilfirma som gör nåt riktigt längre!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
henke_99 Offroad Racing
27 september 2009 · 3 122 Inlägg

KiWmasTer skrev:
jag hittade felet, verkstan som gjorde hjulinställningen när jag sänkte bilen har inte dragit skruvarna tillräckligt hårt på fjäderbenet så dom hade nästan lossnat på den sidan som det klonkade, rev av på andra sidan o mycket riktigt så var dom påväg dom med, vad kan jag göra? känns lite surt o lägga ut pengar på hjulinställning där en verkstad har varit o pillat senast ? en vän sa till mig att man skulle anmäla till almäna reklamations nämnden men det e ju så svårt o bevisa att dom har gjort fel:P tacksam för svar

Åk till verkstan som gjorde detta o påpeka vad du precis upptäckt. Förhoppningsvis är dom tillmötesgående o utför en ny hjulinställning utan kostnad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
KiWmasTer
27 september 2009 · 149 Inlägg

ja annars kan man hota med att det var sista gången jag gjorde något där , får ringa i morgon o se vad dom säger.

Volvo V70 "Bsr" (2000)
KiWmasTer
28 september 2009 · 149 Inlägg

ja ringde i dag o kollade med verkstan, dom menade att det inte behövdes en framvagns inställning, för det var bara dom muttrarna som drogs åt på fjäderbenet , men liksom jag kunde ju vicka på däcket, så det måste la göra något på hjulen? är rädd att dom kommer slita snett annars efter ett bra tag, vad tror ni ?

Senast redigerat av KiWmasTer (28 september 2009)

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang