Gör detta som ett typiskt skolexempel nu när ja har chansen

• Bilmodell
Volvo 744 GL B230F, M47. Bosch LH 2.4 Jetronic sprut, EZ116K tändning.
• Årsmodell
1990, reggad 1989-12-01
• Miltal
ca 45400 mil
• Modifikationer på bilen
100% original i maskin.
• Hur yttrar sig felet?
Genom hög bränsleförbrukning och ibland segstartad. Lysande motorlampa.
Inget övrigt, typ nämnvärd prestandsförsämring.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet är permanent när det kommer, och det finns inget mönster att följa.
Nollas felkoder kan bilen gå 1 meter eller 100 mil innan felet uppstår igen.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Felkoder genom blinkkoder.
Felkoder:
212 - Fel på signal från lamdasond
232 - Lamdaregleringen fel tomgång
231 - Lamdaregleringen fel dellast
Bytta delar:
Lamdasond (Original BOSCH universalsond 0 258 986 504)
främre rör (bosal 753-197) med pacning
Tempgivare*
LMM**
Vevaxelgivare**
*= bytt då tändningen gav 241 och sprut 123 - temperaturmätare signal felaktig.
**= Bytt tidigare p.g.a tidigare fel.
Har mätt upp kablar och sond som har kontakt och är okej.
Har kollat så den inte drar tjyvluft
Lamdasonden är denna:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1![http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Bosch_6/F0258986502.jpg]()
Ska enligt Bosch vara fullgod ersättning för originalsond 0 258 003
034*
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1*källa: Fickdata personbilar 700, 850, 900 Volvo Personvagnar AB 1993.
Samt MECA katalogen
Är det fel sond tror ni? eller är det min vanliga otur att ALLTID få ett exemplar av den % som är feltillverkade? Börjar snart luta åt att jag köper en 034 om jag inte får rätt på detta...
Drygt att jobbpendla 14 mil om dagen med över en liter milen i förbrukning.
Tilläggas ska att bilen tidigare, med samma sond dragit 0,85 och gått perfekt,
till en vecka innan besiktning

Har bara en vecka kvar att köra dessutom...