2148
Sök

B234 Vs B230

13 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Har stora planer med ett B234F block som ja nyss införskaffat. Plockade bort oljetråget och byggde om oljeröret till pumpen för att kunna montera ett tråg från B20(eftersom jag tänkt rakställa blocket), såg då att det satt ett stabilisator stag i blocket, ovanför mittersta ramlageröverfallet.. måste man ha detta när man plockat bort balans axlarna? Det sitter ju inget i B21/B23/B230... Är lite orolig så man inte gör bort sig om man kör utan detta... Är det många som bygger på dessa block? Tanken är runt 600hk givetvis med turbo!

Tacksam för svar

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
Ha kvar stabiliseringsstaget om du kan. Det sitter där av en anledning och inte för att Volvo´s konstruktörer hade tråkigt.

Blocket är sannolikt det mest hållbara "rödblocket". Jag har dock hört rykten om att det finns två gjutningar.
600Hkr är dock plättlätt med en överladdad B234 om man har pengarna....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

13 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Ha kvar stabiliseringsstaget om du kan. Det sitter där av en anledning och inte för att Volvo´s konstruktörer hade tråkigt.

Blocket är sannolikt det mest hållbara "rödblocket". Jag har dock hört rykten om att det finns två gjutningar.
600Hkr är dock plättlätt med en överladdad B234 om man har pengarna....

/Göran

Problemet är att jag inte kan ha det kvar.. Tråget från B20n är rätt platt just där oljeröret blev tvungen till att gå... Tänkte att det kanske inte behövs iom att det inte finns i volvos andra rödblockare... hmm

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
Jag skulle kunna gissa på att staget sitter där pga ökade sidolaster från balansaxlarna men det är en gissning av en korkad elektronikingenjör...

Är det omöjligt att modda tråget? (Skall man bygga för 600Hkr får man vara beredd på att fixa och dona en hel del).

/Göran

(Groucho Marx).

13 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag skulle kunna gissa på att staget sitter där pga ökade sidolaster från balansaxlarna men det är en gissning av en korkad elektronikingenjör...

Är det omöjligt att modda tråget? (Skall man bygga för 600Hkr får man vara beredd på att fixa och dona en hel del).

/Göran

Så tänkte jag oxå, och eftersom balansaxlarna är bortplockade så tänkte jag att det inte hade någon större betydelse om jag plockade bort staget oxå... Klart det går att bygga om tråget, men då måste jag även göra om i framvagnsbalken på min 142:a... vilket ja tänkte jag skulle slippa om jag rakställde motorn...

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
Vad skall du köra för vev?
Räknar du med att varva 8000 så börjar nog orginal gjutna vev att protestera.

/Göran

(Groucho Marx).

13 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Vad skall du köra för vev?
Räknar du med att varva 8000 så börjar nog orginal gjutna vev att protestera.

/Göran

Kör med orginal vev, ska inte behöva varva så mycket, på sin höjd 7000rpm... motorn ja har nu kör ja varvstopp redan vid 6400rpm...
Men vad tror du? ska man satsa på ett annan block?

10 287 Inlägg
24 augusti 2009
Det finns tre anledningar att köra med B234 block:
- Den håller sannolikt bättre om man skall bromsa fyrsiffrigt
- Den har rätt högflödesoljepump för hydrauliska tryckare
- Kamdrivningen passar toppen direkt.

Skall du - bara - bromsa 600Hkr så faller argument nr 1, ett B230FK/FT block håller också. Skall du köra med solida tryckare, vilket du bör göra, så faller argument nr 2.
Då återstår argument nr 3 - kamdrivningen. och där finns det lösningar som fungerar för 8V block.

Beslutet är helt och hållet ditt men detta är som jag ser det. Du får helt enkelt väga för och nackdelar.

/Göran

(Groucho Marx).

7 Inlägg
3 oktober 2009
Du har gjort mig nyfiken nu Tobbe.
Hör av dig om du vill ha hjälp med motor eller bygge så ska jag ställa upp i mån av tid.
B234 är en bra botten å börja med men om jag känner dig rätt så lär du väll inte nöja dig med 6400RPM eller :p
Skulle vara trevligt att hjälpa till å jag kan kanske ha några kontakter du skulle kunna ha nytta av vid detta bygge.
Vore grymt med en sug motor på 400+ HK i ställe baserad på 16V tekniken ^^

/Anders.

Sök