2835
Sök

BMW 318 går segt

1 482 Inlägg
2 oktober 2009
BMW-318 skrev:
Dåså, nu så har jag bytt tändstift och det går lite bättre . Men känns ftf slö, Ska byta hela avgassystemet också.

Om jag går till original BMW Service så kommer det någ att kosta mig dyrt va?

Det lär kosta redigt med flis att byta avgasystem hos bmw. Modell märkes kattar kostar ju sjukt mycket. Om det nu är den som är pajj.

BLT Service
Theracords Music Label

320 Inlägg
2 oktober 2009
micke-opel skrev:
Frrla skrev:
micke-opel skrev:

Okej, det är ju inget avgasläckage men tänkte mer om någon av kattarna har gått åt skogen, för bilen svarar inte riktigt så bra som den ska på gasen. Annars kanske luftmassemätaren är en teori?

hmm.. när och hur hände detta då?

om de hänt plötsligt borde det inte vara kattarna, då de blir sämre och sämre under en längre tid.

testa koppla ur luftmassamätaren och köra. märker du ingen skillnad så har du svaret då smile och är så fallet kolla så de inte är ärgat eller dålig kontakt bara.

de enklaste sättet att kolla om något är fel eller inte fungerar är helt enkelt att koppla bort det och prova.

Inte min bil så vet ej när det har börjat osv, jo men vi kopplade ur LMM och avgasvärdena sjunk från mycket dåliga till mindre bra så antar att det har sin roll i det hela.

okej. så du menar att värdena blev bättre? har bilen stått länge? gick den bättre utan lmm?

Bmw Ownz

320 Inlägg
2 oktober 2009
Noxxer skrev:
BMW-318 skrev:
Dåså, nu så har jag bytt tändstift och det går lite bättre . Men känns ftf slö, Ska byta hela avgassystemet också.

Om jag går till original BMW Service så kommer det någ att kosta mig dyrt va?

Det lär kosta redigt med flis att byta avgasystem hos bmw. Modell märkes kattar kostar ju sjukt mycket. Om det nu är den som är pajj.

biltema rör och så svetsar du en universalkatt själv så blir de billigt och bra om man är lite händig.

annars finns det gott om billigare eftermarknadsprylar som fungerar utmärkt.

Bmw Ownz

562 Inlägg
2 oktober 2009
Frrla skrev:
micke-opel skrev:
Frrla skrev:

hmm.. när och hur hände detta då?

om de hänt plötsligt borde det inte vara kattarna, då de blir sämre och sämre under en längre tid.

testa koppla ur luftmassamätaren och köra. märker du ingen skillnad så har du svaret då smile och är så fallet kolla så de inte är ärgat eller dålig kontakt bara.

de enklaste sättet att kolla om något är fel eller inte fungerar är helt enkelt att koppla bort det och prova.

Inte min bil så vet ej när det har börjat osv, jo men vi kopplade ur LMM och avgasvärdena sjunk från mycket dåliga till mindre bra så antar att det har sin roll i det hela.

okej. så du menar att värdena blev bättre? har bilen stått länge? gick den bättre utan lmm?

Ingen aning om den stått länge, men man kan väl säga att den gick bättre med LMM urkopplad eftersom att värdena sjönk till en mer "human" nivå (forfarande för höga dock). Men om du kopplar ur LMM så går ju bilen på vad motorn "bör" suga i sig för luft, men frågan är om den då sätter lambdaregleringen åt sidan då?

9-5 Aero Sedan -05

320 Inlägg
3 oktober 2009
micke-opel skrev:
Frrla skrev:
micke-opel skrev:

Ingen aning om den stått länge, men man kan väl säga att den gick bättre med LMM urkopplad eftersom att värdena sjönk till en mer "human" nivå (forfarande för höga dock). Men om du kopplar ur LMM så går ju bilen på vad motorn "bör" suga i sig för luft, men frågan är om den då sätter lambdaregleringen åt sidan då?

jaha.. om lamdorna fortfarande läser och skickar signaler när den är urkopplad vet jag inte.
prova ta ur alla spridare och kör på starten. de ska komma ett dimm-måln från dem. om någon sprutar stråle borde den vara boven till dramat. då gäller inlämning för att få dem rena eller köpa ny.
just avgasvärden för dålig förbränning och slöheten borde ju kunna vara flera dåliga spridare isf. glöm inte att olja in packningar innan du sätter tillbaka om du ska kolla dem.

Bmw Ownz

562 Inlägg
3 oktober 2009
Okej , jo fast ett första steg kan ju vara att få tag på en LMM att prova med. Vi får se hur det blir, men tack för tipset!

9-5 Aero Sedan -05

320 Inlägg
3 oktober 2009
ja jo. tänkte mest på att de kan ta ett tag innan man får tag på rätt lmm. sen är de inte så billiga vad jag förstår. men hoppas de löser sig!!

Bmw Ownz

562 Inlägg
3 oktober 2009
Jo det känns ju inge bra att betala för en LMM om det inte är det som är felet, men kan ju vara bra att kika på det först innan man börjar riva ner och kika på spridare.

9-5 Aero Sedan -05

Four rings to rule them all
227 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
om jag har gjort det?
Ja det har jag och det ståg något om tändstift och dem har jag bytt ut.

Four rings to rule them all
227 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Tack för alla svar, fixat det nu. Bytte katalysator och även alla tändstift nu går den som en klocka igen big_smile!

Sök