ANvända Orginal styrsystem på Kompressor konverterad bmw<?

silvermclojd
11 november 2009 · 16 Inlägg

Hej!
Jag ska Kompressor konvertera min bmw 540 e34. Jag undrar om man kan använda orginalboxen eller om det är ett nytt stysystem som gäller? Effekten kommer att ligga runt 400hk.
Vilket är bäst med tanke på kostnad?

volvoxc90t6
11 november 2009 · 28 Inlägg

även jag hoppas på svar då jag funderar på att kompressor mata min 344 cab smile

Zak Proud Member of Kööken Racing!
11 november 2009 · 1 056 Inlägg

Kompisens 540 med rotrexkompressor har bara ökat bränsletrycket annars så är det standard.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
silvermclojd
12 november 2009 · 16 Inlägg

zakademus skrev:
Kompisens 540 med rotrexkompressor har bara ökat bränsletrycket annars så är det standard.

Okej!" Det låter ju smidigt! Någon mer som har provat någót annat?

Attenator
12 november 2009 · 404 Inlägg

Byt spridare till större modell, du säger 400hk vilket ger en ökning av ca 40% mot original. Ta helt enkelt lös spridarna och kolla hur mycket de flödar, sen skaffar du en uppsättning som är 40% större, vill du vara på säkra sidan tar du 50% större.

Finns massor av 300cc spridare som borde räcka till 400hk i en v8a om du surfar in på turboperformanceclub. (Beror förstås helt på hur stora spridarna är original men bmw brukar inte överdimensionera spridarstorleken original enligt egen erfarenhet)

Öka bränsletrycket är ett otroligt bristfälligt sätt att kompensera för 40% mer effekt, du kan aldrig få spridarna att flöda så mkt mer genom ökat tryck!

Senast redigerat av Attenator (12 november 2009)

BMW 2002 (1972)
Alecci
12 november 2009 · 2 014 Inlägg

De flesta kompressorsatser som finns till BMW's V8:or kör med ommappat original styrsystem såvitt jag vet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
silvermclojd
12 november 2009 · 16 Inlägg

Tack för bra svar.
Det verkar ju lovande att det går bra att köra med orginal box!
Större spridare är redan planerat- Men om man byter spridare "måste" man inte mappa om då? Och kan typ alla "mapp firmor" göra det eller är det någon bmw speciallist man får fråga då?

Senast redigerat av silvermclojd (12 november 2009)

Attenator
12 november 2009 · 404 Inlägg

Om du helt enkelt byter till 40% större spridare och laddar 0,4 med kompressorn så behöver du inte röra någonting då styrsystemet skickar samma signaler till spridarna men genom att de är större levererar de mer bensin till motorn.

Detta ger självklart inte en perfekt anpassad bränsleblandning och en mappning på det ger mkt vinster i både ekonomi och effekt för att inte nämna driftsäkerhet men som en grunduppgradering fungerar det fint utan mappning. Har byggt och kört flera konverterade sugbilar med den layouten och orörda originalsystem utom att man spänt lmm lite och det fungerar utmärkt.

BMW 2002 (1972)
oskar_j
12 november 2009 · 93 Inlägg

Har svårt att tänka mig att original tändkurva lämpar sig särskilt bra till kompressormatning, finns nog en stor risk att motorn knackar, speciellt med kompressor som ger rejäla laddtryck på låga varvtal. Nu har jag ingen koll på hur sprutet fungerar på just den här motorn, men är det möjligt så är mappning alltid bäst.

BMW 325 (1993)
Nitzer
12 november 2009 · 127 Inlägg

Attenator skrev:
Om du helt enkelt byter till 40% större spridare och laddar 0,4 med kompressorn så behöver du inte röra någonting då styrsystemet skickar samma signaler till spridarna men genom att de är större levererar de mer bensin till motorn.

Detta ger självklart inte en perfekt anpassad bränsleblandning och en mappning på det ger mkt vinster i både ekonomi och effekt för att inte nämna driftsäkerhet men som en grunduppgradering fungerar det fint utan mappning. Har byggt och kört flera konverterade sugbilar med den layouten och orörda originalsystem utom att man spänt lmm lite och det fungerar utmärkt.

Kommer inte bilen få för mycket bränsle på tomgång och dellast om styrsystemet inte mappas om?

Mvh
Ola

oskar_j
12 november 2009 · 93 Inlägg

Nitzer skrev:

Attenator skrev:
Om du helt enkelt byter till 40% större spridare och laddar 0,4 med kompressorn så behöver du inte röra någonting då styrsystemet skickar samma signaler till spridarna men genom att de är större levererar de mer bensin till motorn.

Detta ger självklart inte en perfekt anpassad bränsleblandning och en mappning på det ger mkt vinster i både ekonomi och effekt för att inte nämna driftsäkerhet men som en grunduppgradering fungerar det fint utan mappning. Har byggt och kört flera konverterade sugbilar med den layouten och orörda originalsystem utom att man spänt lmm lite och det fungerar utmärkt.

Kommer inte bilen få för mycket bränsle på tomgång och dellast om styrsystemet inte mappas om?

Mvh
Ola

Jo, höjer man bränsletrycket eller sätter dit större spridare kommer bilen gå fetare över hela registret. På modernare styrsystem kan lambdasondregleringen ställa ner spridartiderna till viss del (för att kompensera för den feta blandningen spridarna ger) innan systemet ger en felkod och går in i limp home. Detta går väl att kompensera med en progresiv bränsletrycksregulator, men hur bra det blir låter jag va osagt.

BMW 325 (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang