BROMSBELÄGGSBYTE mazda 626 v6 -92

Lindh
4 september 2006 · 1 064 Inlägg

Tjenare.
Jag har precis införskaffat en Mazda 626 V6 -92
Tänkte att jag skulle ta o byta beläggen fram på den nu i dagarna, för det gnisslar rätt så illa, och dom ser rätt så slitna ut..
Är det lätt? någon som kanske kan beskriva i lätta drag hur man går tillväga..?

Ska även byta skivorna bak på den vid ett annat tillfälle, någon som kanske även har koll på detta?!

Verkar inte heller finnas någon Heynes bok till dessa bilar?..har sökt en sådan, men tror faktiskt inte att det gjorts någon sådan tyvärr..



Detta kanske är en dum fråga, men jag har alltid haft Opel tidigare och har aldrig hållt på med någon mazda..

Tacksam för snabba svar!

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
stilren personbilstekniker
5 september 2006 · 147 Inlägg

Att serva bromsarna på en mazda är inte svårare än andra bilar.  Börja med att låssa på oket. Det finns fyra skruvar man kan pilla på, jag tror du bara behöver låssa på en, den längst fram och längst upp i färdriktning sett (svårt att förklara) Jag tror du förstår vilken skruv jag menar när du ser det, tanken är att tippa upp oket för att låssa belägen. Var oxå noga med att kontrollera om oket glider som det ska å rengör anligningsytor mm och pensla gärna på lite koppar pasta på belägkropparnas kanter.l

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang