2421
Sök

Bygga Avgasystem (Saab 9000 2,3ltt)

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Tja sitter o funderar lite poå att bygga avgasystem till bilen, vill att det ska ryta som bara F*N och har för mej att man inte ska kräma på med för stort rör? e det bara nått jag fått för mej elle kan det stämma?
Ska jag slänga på ett 3" downpipe och sedan slita bort katten och inga dämpare?
Eller hur ska jag göra vill att det ska väcka varenda person som sover på en halv mils radie xD skulle vilja ha lite tipps big_smile tack alla big_smile

106 Inlägg
3 december 2009
en turbobil behöver lite motsånd så d är juh att rekomendera att allafall ha en dämpare kvar,de mullrar rätt gott ändå..

5 710 Inlägg
3 december 2009
Grova rör och ingen dämpning kommer att uppfylla ditt mål.....MEN
• Att köra kat-löst är både skadligt för miljön, olagligt samt att du inte kommer igenom SBP.
• Ljudnivån kommer att bli j****** hög.....inte heller det gillas av SBP.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Men ska jag köra med 3" elle 2,5" för bästa efekt med tanke på att jag inte kommer köra med kat elle ljuddämpare, skiter i om det är olagligt tongue

394 Inlägg
3 december 2009
3" dp ink 3" efterkatt med 1/2 dämpare kommer låta gott, och köp dig en metallisk racekatt sedan...

vem fan är maptun?

34 Inlägg
3 december 2009
tror nog att de räcker om du bara tar av ljuddämparna tongue

3 466 Inlägg
3 december 2009
Skaffa ett JT 3" helsystem med singeldämpare och sportkisse. Det låter sjukligt vackert!
Dock måste bilen mappas om du byter Downpipe.
Senast redigerat av M_icke_ (3 december 2009)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 december 2009
3" med sport/racekisse och en ljuddämpare med hyffsat fritt flöde borde ge ett ganska dovt muller

Rock'n Roll

Vem uppfann biltema? :@
61 Inlägg
3 december 2009
om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl inget trafikbrott att köra utan kat utan ett miljöbrott.

Har läst någonstans om en snubbe som fick runt 20000 i böter för det. yikes

Okejbratja
255 Inlägg
3 december 2009
Så som de låter på "saab_tompa" så kan du ju lika gärna rycka grenrör å sätta på en LGF skylt där bak så har du din lilla traktor.....

3 466 Inlägg
3 december 2009
SoNic- skrev:
Så som de låter på "saab_tompa" så kan du ju lika gärna rycka grenrör å sätta på en LGF skylt där bak så har du din lilla traktor.....

Blir de en traktor för att de låter mycke?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Okejbratja
255 Inlägg
3 december 2009
M_icke_ skrev:
SoNic- skrev:

Blir de en traktor för att de låter mycke?

Den kommer både låta och gå lika fort ja!

Okejbratja
255 Inlägg
3 december 2009
motstånd i avgassystem är av ondo
raka rör ger mest effekt men då inom ett begränsat register

ska försöka förklara dehär
först "extraktor" grenrör
motorn släpper ifrån sig avgaserna i korta tryckpulser från varje cylinder i ljudetshastighet och när en tryckpuls färdats i grenröret och ska beblanda sig med de andra pulserna i avgassystemet så kan det hända att en puls redan vart förbi och då "drar" vakumet som är bakom den med sig den nästkommande tryckpuls och man får då bättre tömmning av avgaserna i den cylindern (extraktor grenrör som det så fint heter) därför dessa grenrör bara fungerar inom vissa varvtal och längden på primär och sekundär rören bestämmer vars tömmningen kommer fungera som bäst har man nu ny duration på avgassidan så kommer avstämmningen inte att bli "rätt" eftersom man öppnar eller stänger avgasventilen tidigare eller senare

nu avgassystemet har man nu större avgassystem så ändrar man motorns avstämning eftersom tömmningen av cylindern kommer att bli dålig på låga varv och kanske först vid 8000-9000rpm (om man har tur) att motorn kommer gå som den ska
eftersom en motor är dynamisk så kommer då man då ha HÖGRE mottryck med stort avgassystem och har man då otur så kommer avgaserna t.om att färdas in i insuget eftersom man har överlapp på ventilerna och då kan ni gissa hur bra motorn går

106 Inlägg
3 december 2009
M_icke_ skrev:
Skaffa ett JT 3" helsystem med singeldämpare och sportkisse. Det låter sjukligt vackert!
Dock måste bilen mappas om du byter Downpipe.

ha..ha..mappas för man byter dp,va är de för djävla einsteins härinne egentligen:rolleyes:

5 710 Inlägg
3 december 2009
saab_tompa skrev:
Men ska jag köra med 3" elle 2,5" för bästa efekt

Spelar ingen roll om du väljer 3" eller 2½.
saab_tompa skrev:
med tanke på att jag inte kommer köra med kat elle ljuddämpare, skiter i om det är olagligt tongue

Varför demontera du bara inte hela avgassystemet då ?

MVH Jonas
..............

Okejbratja
255 Inlägg
4 december 2009
Hela idén känns helt tragisk, Du kan lika gärna springa runt med en bongotrumma kl 4 på natten. Folk lär bli lika glada för de.

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
haha nu va det ju inte så att jag planerat köra runt o väcka folk mitt i natten, men det va mer ätt utryck för att ni skulle förstå hur högt det ska vrööla big_smile

1 497 Inlägg
4 december 2009
saab_tompa skrev:
haha nu va det ju inte så att jag planerat köra runt o väcka folk mitt i natten, men det va mer ätt utryck för att ni skulle förstå hur högt det ska vrööla big_smile

Vrööla?

Bööla skulle jag vilja säga.
Kör med raka rör med skippa inte katalysatorn.

3 Inlägg
4 december 2009
Spara katten och kör rakt rör sen på slutet så slänger du på en sportljuddämpare, hade så på mi volvo och de låter underbart!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 december 2009
Varför överarbeta allt? Kapa din DP efter första böjen och dra ut den framför framhjulet med någon fån 90-graders böj bara! Monterar du dit förstora spridare kan man skjuta lågor på de som går på gångbanan om någon nu skulle missat om du kommer! tongue

Sök