3384
Sök

Lågt oljetryck Passat 1,8t -03

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Jag köpte en Passat 1,8 t idag å på vägen hem från sthlm så börja oljelampan blinka!? lågt oljetryck enligt handboken! stanna i kungen kurva å kolla oljan å allt prova å starta å lampan lös inte mer! 3 mil innan nyköping så börjar det igen å det börjar ticka om motorn, som typ ventiltick! kan det var en igensatt oljesil eller något? å vad kommer ticket i från? ticket kommer från ventilkåpan men har svårt att tänka mig att det skulle skada ventilerna så mycket pga lågt oljetryck!? har ägt bilen i 5 tim nu så det är inte så roligt! tacksam för alla svar!

Mvh Robban:(

7 281 Inlägg
5 december 2009
Om en oljelampa börjar lysa så kör man definitivt inte motorn tills att det är åtgärdat.
Förhoppningsvis är det bara tryckarna som har skapat tickandet.
Vet att en kompis -01 fick dåligt med oljetryck förut.
Minns tyvärr inte vad det var men tror inte att det var ett så jätteovanligt fel heller.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 december 2009
1.8T motorn är känslig för sk "oil sludge" som oftast uppstår av lite väl generöst tilltagna service intervall i kombo med ogynsam körprofil. Så mitt råd är: Kör två snabba oljebyten för att "tvätta ur" ev "sludge", funkar fint med Biltema helsyntet som tvätt och brux-olja, men jag skulle nog hält korrekt Castrol olja som brux olja eftersom motorn är lite kinkig, tänker på "sludge" problemet.
Sludge är en form av "oljesörja" som uppstår pga att oljan åldrats för mycket, i extrema fall kan hela toppen var täckt av en extremt äcklig sörja, men då har man kört lååångt över det rekommenderade service intervallet (vilket borde vara ca 2000mil???). Kvarstår problemet efter 2 snabba oljebyten så bör du ta in bilen på kontroll hos en kunnig verkstad, om du inte själv kan lyfta på ventilkåpan tex...Har man riktig otur så har "sludge"-en satt igen oljesilen o kanske även oljesmörjningen till Turbon så det är nog så viktkgt att se till att åtgärda problemet, för annars väntar en ny motor runt hörnet, eller åtminstone ett nytt turboaggregat...
PS: Jag förutsätter att oljenivån är korrekt.
Senast redigerat av dawwe (5 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Administratör
2 981 Inlägg
5 december 2009
Jag skulle lämnat tillbaka bilen om jag vore du för det felet va säkert där innan. Men om jag skulle behålla bilen skulle jag montera ner tråget och byta silen till oljepumpen.....

En kopp av den svarta såsen...

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Oljenivån var helt normal till och med lite över vilket inte ska vara någon fara för motorn, å alla servicear  är gjorda som dom ska! har papper på senaste som är gjord 2009 01 30!

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
problemet är att man inte kan häva köpet så lätt när det är av privatperson jag har köpt bilen av! vi provkörde den på motorväg å småvägar å allt! tycker det borde kommit redan då om felet fanns redan innan! det kom när jag kom upp i ca 140 för att kolla så den inte lät konstigt! vilket det gjorde efter ett tag sad

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
ok då hade jag redan köpt bilen

4 474 Inlägg
5 december 2009
Robban: Även korrekt servade bilar kunde drabbas av "sludge" problemet. Orsaken var om ja inte missminner mig, dels att det är ett säljargument att bilen har långa service intervall, alltså så lägger sig de flesta tillverkare sig på gränsen för att få låga servicekostnader, sedan har jag ett svagt minne av att oljetillförseln till turbon på 1.8T innan ett visst tillverkningsdstum hade ett rör som hade en mindre intelligent dragning eller "krök" så att säga, utöver detta finns det de som påstår att även oljevolymen i motorn (ca 4 liter) är i underkant...Men du kan trösta dig med att Saab hade ännu värre sludge-problem på vissa motortyper...

Min gissning: Du har förhoppningsvis ett milt sludge-problem, två snabba oljebyten borde räcka (dvs slå i "tvätt oljan" o kör ca 30 mil o byt sedan till "brux oljan", rekommenderar den av VW föreskrivna oljan!). Byt sedan oljan oftare än vad serviceindikatorn säger, dvs 1 gång om året eller senast var 1500:e mil.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
det som oroar mig mest är tickandet som uppkom efter att oljetrycket sjunkit! det värsta jag ser kan hända är att något lager går på grund av att smörjningen inte är som den ska men vad har ventilerna med det att gör? som ställer ju inte om sig på grund av för lågt oljetryck! å det är bara i bakre delen av motorn tickandet det kommer ifrån!

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
inget roligt att ha en bil man köpt 70000:- som står på en parkering ca 12 mil från där jag bor!

4 474 Inlägg
5 december 2009
Robban: Det är hydrauliska "tryckare" på 1.8-liters motorn, är trycket för lågt så tickar de...Dessutom så kan kammen få dålig smörjning oxå...

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
har hört att den long life oljan dom heller i gör att det slaggar igen! om fallet är så, så borde vw verkstäderna stå för omkostnaderna för det som händer med bilen! hitta annat forum där dom skrivit just om den oljan å vilka problem den skapar!

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
vet du några priser på att fixa det?

4 474 Inlägg
5 december 2009
Robban: Det var ju det jag skrev från början, sk "sludge". 6 år gammal bil kan det va liite svårt att få goodwill på. En arbetskamrat har en Golf -05 med 7500 mil där motorstyrningslampan började lysa...Åtgärd från VW: Byte kamkedja samt kamsensor för ca 13"...Sen kommer det roliga: 15 mil efter rep tänds lampan igen, denna gång något med EGR...Kan tillägga att han ansökte om goodwill men fick nej. Jag bad honom argumentera bättre gentemot VW, e ju knappast normalt att man byter kamkedja efter 7500 mil, normalt håller den bilens livslängd...Vet inte hur det gick med hans goodwill överklagan...

4 474 Inlägg
5 december 2009
Robban: Att "ventilerna" tickar hänger högst troligt ihop med att den varnar för lågt oljetryck! Det finns faktiskt inget som heter "befintligt skick" längre även om man köper en bil privat. I detta fall är det ju ganska uppenbart att felet är ett sk dolt fel, så du har rätten på din sida. Kontakta säljaren o begär kompensation alternativt att han står för repkostnaden, du har lagen/rätten på din sida.

Edit: Priser? Tja 4 liter helsyntet Biltema ca 300, filter ca 100, hallhyra ca 100 dvs ca 500kr. 4 liter "märkesolja" av rätt sort ca 600-700, filter + hallhyra ca 200. Så klarar du att byta olja själv så kan du komma undan med ca 1500. Men som jag sagt: kontakta säljaren

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
jag kan en hel del om bilar då jag har ägt en bmw 525 -90 wink så länge det bara är olja att byta så är det lugnt men jag vill inte skruva för mycket med en bil för 70000:- som jag inte vet så mycket om!

4 474 Inlägg
5 december 2009
Robban: Haha big_smile. Antar att din 525 var en sk "häck", då får man skruva. Bra bilar, speciellt med M50-motorn, men de allra flesta har fått leva ganska hårt, o med detta i åtanke tycker jag att de håller utomordentligt bra, jag menar hur många Passat 1.8T ägare kommer ägna sig åt "donuts" mm lol?

Edit: Gissar på att du är tillbaka i BMW-träsket inom ett år om du har Passaten som enda bil big_smile

164 Inlägg
5 december 2009
jag skulle ta ner tråget och göra rent tråget och oljesilen

"sludgen" som dawwe pratar om brukar ligga som en kaka i motorn.. sen när den blir tillräckligt stor lossnar stora bitar under oljesilen och täpper till den.

händer på framförallt vag:s 1,8 turbo motorer med longlife men jag har även rensat silen på en audi 2,4 v6 longlife

10 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
man åker som en kung i bmw men det kommer dröja innan jag köper en ny! inget som passar min inkomst just nu wink

Sök