2815
Sök

Ryker från expansionskärlet, läcker "gräddsås-färgad" vätska underifrån.

6 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Tjena!

Har en Renault Mégane I från 98 med en 1,6 liters motor som nu har fått ett problem som jag hoppas går att lösa inom ramen för en fattig students plånbok. Problemet uppstod när jag (dum som jag är) glömmer kolla till kylarvätskan i tid. Jag hinner köra från mig och efter ca 4 mil märker jag att temperatur mätaren sticker iväg. Precis innan jag hittar en bensinmack så ser jag hur det börjar ryka under motorhuven och när jag äntligen kommer fram till macken är temperaturmätaren nästan på max. Väl där så kommer en taxichaufför fram då han uppmärksammat mitt missöde. Vi öppnar motorhuven och ser att expansionskärlet är helt tomt, vilket jag själv misstänkte. Drar direkt in och köper glykol, häller i hela 1,5 litersflaskan och fyller på sedan med vatten tills det är lite över max. Det gick ungefär en kvart från att jag rullade in på macken tills vi hällde i vätskan.

När vi fyllt på me vätska så råder chauffören mig att låta motorn va igång ett tag så vätskan hinner genom alla rör osv. Temperaturen går tillbaks till normal och jag börjar åka hemåt igen. Ungefär 3 Km från där jag bor så börjar temperaturmätaren sticka iväg igen, men jävligt fort den här gången, hinner inte ens av motorvägen innan mätaren nästan är på max. Turligt nog så bor jag rätt nära avfarten så jag kör hem och precis när jag kör in börjar varningslampan blinka. När jag stannar till och kliver ur bilen så ser jag hur de forsar ut en gräddsåsfärgad vätska underifrån bilen, jag öppnar motorhuvet och expansionskärlet kokar och ryker. När det är tillräckligt svalt så öppnar jag expansionskärlet och ser att de inte längre är tal om nån kylarvätska utan snarare en gräddsåsfärgad tjock sörja där inuti.

Mina motorkunskaper är ganska begränsade, jag bor själv, jag pluggar på universitet så man känner sig lagom hjälplös i denna situation. För er som orkat läsa klart så blir jag väldigt tacksam för råd och tips. Vid eventuella reparationer vad kommer priset hamna på ungefär?

214 Inlägg
11 december 2009
Du fyllde bara på vätska i expansionskärlet? Inte i kylaren direkt?

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 december 2009
Hm...Sorry. Men det låter som om din toppackning har kastat in handduken...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
blixtn skrev:
Du fyllde bara på vätska i expansionskärlet? Inte i kylaren direkt?

Precis, det gjorde jag tyvär inte.

214 Inlägg
11 december 2009
Prova att fylla på glykol och vatten i kylaren direkt. Det ska täcka cellerna i kylaren. Håll koll på vatten nivån, försvinner det vatten utan att du ser vart det tar vägen så är det risk för att det är som dawwe säger.
EDIT: Alltså kör med bilen en bit och kolla vatten nivån
OBS! Ta inte av kylarlocket om bilen är varm, vänta då ett tag annars får du en varmvattenfontän ur kylaren om du har otur
Senast redigerat av blixtn (11 december 2009)

6 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:

har läst om liknande problem där dom nämnde att det kan va så, har du nån aning om hur mycket det kan kosta mig at få det reparerat?

6 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
blixtn skrev:
Prova att fylla på glykol och vatten i kylaren direkt. Det ska täcka cellerna i kylaren. Håll koll på vatten nivån, försvinner det vatten utan att du ser vart det tar vägen så är det risk för att det är som dawwe säger.
OBS! Ta inte av kylarlocket om bilen är varm, vänta då ett tag annars får du en varmvattenfontän ur kylaren om du har otur

Okej tack, jag ska testa göra så om ett tag. Om ingenting händer med vätskenivån där så är de grönt alltså? eller iaf ett mindre problem än de som dawwe skrev?

214 Inlägg
11 december 2009
Zlayor skrev:
blixtn skrev:

Okej tack, jag ska testa göra så om ett tag. Om ingenting händer med vätskenivån där så är de grönt alltså? eller iaf ett mindre problem än de som dawwe skrev?

Ja, troligtvis så har du klarat dig då. Men håll koll på vatten nivån ett tag framöver. Ha alltid med dig en reservdunk med vatten/glykol blanding utifall.

NissanMotorsport
11 december 2009
Zlayor skrev:
dawwe skrev:

har läst om liknande problem där dom nämnde att det kan va så, har du nån aning om hur mycket det kan kosta mig at få det reparerat?

Tänkt lämna in den på en verkstad? då blir det nog dyrt..räkna iaf med en 8000 kr + kanske även mycke dyrare..beroende på vart du lämnar in den..

6 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
blixtn skrev:
Zlayor skrev:
blixtn skrev:

Ja, troligtvis så har du klarat dig då. Men håll koll på vatten nivån ett tag framöver. Ha alltid med dig en reservdunk med vatten/glykol blanding utifall.

Okej grymt får hoppas på de bästa sen då, men kommer den ljusbruna sörjan försvinna av sig själv till slut eller måste man rensa skiten på nått sätt?

6 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
Zlayor skrev:
dawwe skrev:

Tänkt lämna in den på en verkstad? då blir det nog dyrt..räkna iaf med en 8000 kr + kanske även mycke dyrare..beroende på vart du lämnar in den..

haha de ungefär lika mycke som jag pröjsade för bilen. Saken är den att jag kan få bilen fixad till ett betydligt billigare pris än 8000 men då får ja vänta i ungefär 1 och en halv månad tills personen som kan fixa det här kommer hem igen. Så jag hoppades få de här fixat från nån verkstad om de inte var allt för dyrt, men om de är så pass dyrt så får jag helt enkelt vänta.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 december 2009
vill inte va negativ, men är vätskan sås liknande har olja o vatten blivit blandat, då ser inte jag någon annan utväg att packningen har gått, men ja kan ha fel.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

214 Inlägg
11 december 2009
Vad jag fattade som från TS första inlägg så var färgen "gräddsås" färgad.
Kan ju vara så att kylvätskan är brunaktig pga av rost. Om man inte bytt kylvätska på några år så kan den se väldigt... ofräsh ut. Men om konsistensen är gräddsås aktig så är det nog inte bara kylvatten i den.

1 207 Inlägg
11 december 2009
Topplockspackningen lägger jag min röst på.
Angående pris så betalade jag 1800kr vitt på min audi 80 och 4700kr svart på saaben för att få det bytt.
Saaben var jag tvungen att plana toppen så det blev dyrare.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 december 2009
blixtn skrev:
Kan ju vara så att kylvätskan är brunaktig pga av rost. Om man inte bytt kylvätska på några år så kan den se väldigt... ofräsh ut. Men om konsistensen är gräddsås aktig så är det nog inte bara kylvatten i den.

Jo de har du ju helt rätt, rostvatten tänkte ja inte på:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

NissanMotorsport
11 december 2009
blixtn skrev:

men vattnet var ju tjockt.. om vattnet är brunt pågrund av rost är det ju fortfarande lösaktigt.. så tjock + brun smörja = olja i vattnet är ju de mest troliga.. sen om man går tillbaka hur bilen betedde sig så lutar det ju mot topppackningen..

Old School Ford
600 Inlägg
11 december 2009
Skolboks exempel av vatten i olja och troligtvis 90% topplackning om de inte är olje/vattenkylare.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Sök