11 december 2009
Trådstartare
Tjena!
Har en Renault Mégane I från 98 med en 1,6 liters motor som nu har fått ett problem som jag hoppas går att lösa inom ramen för en fattig students plånbok. Problemet uppstod när jag (dum som jag är) glömmer kolla till kylarvätskan i tid. Jag hinner köra från mig och efter ca 4 mil märker jag att temperatur mätaren sticker iväg. Precis innan jag hittar en bensinmack så ser jag hur det börjar ryka under motorhuven och när jag äntligen kommer fram till macken är temperaturmätaren nästan på max. Väl där så kommer en taxichaufför fram då han uppmärksammat mitt missöde. Vi öppnar motorhuven och ser att expansionskärlet är helt tomt, vilket jag själv misstänkte. Drar direkt in och köper glykol, häller i hela 1,5 litersflaskan och fyller på sedan med vatten tills det är lite över max. Det gick ungefär en kvart från att jag rullade in på macken tills vi hällde i vätskan.
När vi fyllt på me vätska så råder chauffören mig att låta motorn va igång ett tag så vätskan hinner genom alla rör osv. Temperaturen går tillbaks till normal och jag börjar åka hemåt igen. Ungefär 3 Km från där jag bor så börjar temperaturmätaren sticka iväg igen, men jävligt fort den här gången, hinner inte ens av motorvägen innan mätaren nästan är på max. Turligt nog så bor jag rätt nära avfarten så jag kör hem och precis när jag kör in börjar varningslampan blinka. När jag stannar till och kliver ur bilen så ser jag hur de forsar ut en gräddsåsfärgad vätska underifrån bilen, jag öppnar motorhuvet och expansionskärlet kokar och ryker. När det är tillräckligt svalt så öppnar jag expansionskärlet och ser att de inte längre är tal om nån kylarvätska utan snarare en gräddsåsfärgad tjock sörja där inuti.
Mina motorkunskaper är ganska begränsade, jag bor själv, jag pluggar på universitet så man känner sig lagom hjälplös i denna situation. För er som orkat läsa klart så blir jag väldigt tacksam för råd och tips. Vid eventuella reparationer vad kommer priset hamna på ungefär?