3633
Sök

Hur mycket effekt klarar motorn och lådan av i en saab 9-3?

493 Inlägg
11 december 2009
#21
Aerocombi skrev:
TurbOla skrev:
Pontaaa skrev:
Det som behövs bytas för att åka säkert med mer effekt är ju kolvarna, och sen behövs det mer bränsle såklart...

Är kolvarna verkligen så känsliga?

Tyvärr sad
300 hk/475Nm
http://www1.garaget.org/gallery/archive/57189/817191_h18yzc.jpg

jaa ni ser ju själva! tragist=(( det där vill man inte vara med om...

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

177 Inlägg
11 december 2009
#22
Har kört min 9-3a bra länge nu med ett program som ger ca 280hk & 420nm med original låda och koppling.
Har inga tendenser till kopplingsslir än iaf. Om det nu inte sitter en viggenkoppling i redan.


159 Inlägg
11 december 2009
#23
hållbarheten beror ju helt och hållet på hur du brukar bilen.. Jag skulle vilja påstå att både org motor,låda och koppling går att döda med orginal setup.. min diff gav upp då jag hade 270 hk, körde dock som en vilde. Lycka till med allt


2 021 Inlägg
Xenoholic
2 559 Inlägg
12 december 2009
#25
VonPluring skrev:
Har kört min 9-3a bra länge nu med ett program som ger ca 280hk & 420nm med original låda och koppling.
Har inga tendenser till kopplingsslir än iaf. Om det nu inte sitter en viggenkoppling i redan.

Ganska fantastiskt att org koppling skulle hålla för 420 Nm hmm När Viggekopplinge rekomenderas till 420 - 450 Nm beroeende på vem man frågar hmm
Får man fråga vad det är för program som ger 230 hk o 360Nm med bensin o 280 hk o 420 Mn med E85?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

493 Inlägg
12 december 2009
#26
Rille0 skrev:
byt till t5 kolvar så är det lugnt.

nu fick du det att låta lite för enkelt...tongue

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 december 2009
#27
Aerocombi skrev:
VonPluring skrev:
Har kört min 9-3a bra länge nu med ett program som ger ca 280hk & 420nm med original låda och koppling.
Har inga tendenser till kopplingsslir än iaf. Om det nu inte sitter en viggenkoppling i redan.

Ganska fantastiskt att org koppling skulle hålla för 420 Nm hmm När Viggekopplinge rekomenderas till 420 - 450 Nm beroeende på vem man frågar hmm
Får man fråga vad det är för program som ger 230 hk o 360Nm med bensin o 280 hk o 420 Mn med E85?

Tvärtom menar du väll? smile

gissar på att det är storleken på spridarna som är boven roll
Senast redigerat av kwansa (12 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 december 2009
#28
kwansa skrev:
Aerocombi skrev:
VonPluring skrev:
Har kört min 9-3a bra länge nu med ett program som ger ca 280hk & 420nm med original låda och koppling.
Har inga tendenser till kopplingsslir än iaf. Om det nu inte sitter en viggenkoppling i redan.

Ganska fantastiskt att org koppling skulle hålla för 420 Nm hmm När Viggekopplinge rekomenderas till 420 - 450 Nm beroeende på vem man frågar hmm
Får man fråga vad det är för program som ger 230 hk o 360Nm med bensin o 280 hk o 420 Mn med E85?

Tvärtom menar du väll? smile

gissar på att det är storleken på spridarna som är boven roll

Nä varför skulle det ge mer med bensin än med E85, men det var lite väl stor skillnad tyckte jag.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

177 Inlägg
14 december 2009
#29
Aerocombi skrev:
kwansa skrev:
Aerocombi skrev:
Ganska fantastiskt att org koppling skulle hålla för 420 Nm hmm När Viggekopplinge rekomenderas till 420 - 450 Nm beroeende på vem man frågar hmm
Får man fråga vad det är för program som ger 230 hk o 360Nm med bensin o 280 hk o 420 Mn med E85?

Tvärtom menar du väll? smile

gissar på att det är storleken på spridarna som är boven roll

Nä varför skulle det ge mer med bensin än med E85, men det var lite väl stor skillnad tyckte jag.

Spridarna är för små för att plocka mer effekt på e85.
Därför dör den rätt tvärt när jag varvar över ca 4200rpm med bara e85 i tanken.
Med större spridare kan jag plocka mer effekt på e85 än på bf98.

Programmet är ett hemgjort program och inget som finns att köpa av nån firma.
Senast redigerat av VonPluring (14 december 2009)


Xenoholic
2 559 Inlägg
14 december 2009
#30
VonPluring skrev:
Aerocombi skrev:
kwansa skrev:

Tvärtom menar du väll? smile

gissar på att det är storleken på spridarna som är boven roll

Nä varför skulle det ge mer med bensin än med E85, men det var lite väl stor skillnad tyckte jag.

Spridarna är för små för att plocka mer effekt på e85.
Därför dör den rätt tvärt när jag varvar över ca 4200rpm med bara e85 i tanken.
Med större spridare kan jag plocka mer effekt på e85 än på bf98.

Programmet är ett hemgjort program och inget som finns att köpa av nån firma.

OK.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

655 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#31
Pontaaa skrev:
wetese skrev:
ohfan, visste inte att kopplingen gav upp så lätt, aja nu är den trimmad med steg 4 iaf, får väl kolla efter ny koppling , det är diffen som är annorlunda väl? va kostar en sån tro?

blev det trolls eller? får man fråga vad du fick ge för programvaran???smile)
och angående koppling så är det ju tryckplatta och lamell du byter, eller vad var dina tankar med diffen? roll

Japp, blev trollspeed, gav 5900 för programvaran:) tänkte på växellådan också.


493 Inlägg
17 december 2009
#32
wetese skrev:
Pontaaa skrev:
wetese skrev:
ohfan, visste inte att kopplingen gav upp så lätt, aja nu är den trimmad med steg 4 iaf, får väl kolla efter ny koppling , det är diffen som är annorlunda väl? va kostar en sån tro?

blev det trolls eller? får man fråga vad du fick ge för programvaran???smile)
och angående koppling så är det ju tryckplatta och lamell du byter, eller vad var dina tankar med diffen? roll

Japp, blev trollspeed, gav 5900 för programvaran:) tänkte på växellådan också.

se till att byta kopplingen du när den börjar slira och ha sig, "viggenkoppling" är nog att rekomendera:) använd de du har innan för pannbenet när du kör så behöver du nog inte oroa dig för växellådan:)
Mvh

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se


Sök