3653
Sök

Nissan 200 s13 knackar,tickar

120 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#1
först så tickade den bara lite mest vid 2000 varv sen så när jag körde den hem så blev de bara värre och värre..  ifilmen under här så är den en kallstart så den är helt kall motorn så kan de va vevlagerna? eller lytarna?  har också hört att den där "klumpen" på avgas kamen kan börja föra oväsen.

bilen drar också igenom olja ut i avgaserna. dock är de ej turbon då den är bytt.



http://www.garaget.org/video/zxrqxu6ietkb

4 670 Inlägg
18 december 2009
#2
Det där lät inte alls bra! Tror starkt på vevlagrena!

Börja den förbränna olja i samband med detta?

Är nog bara riva ner motorn och kika in allt
Senast redigerat av mickius (18 december 2009)


Titel
15 Inlägg
18 december 2009
#3
oh.. låter som lager. kör inte mer så det inte blir värre än vad det redan är.


...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
#4
Hm...Jag är ingen expert men jag har varit med om ett vevlager-ras på en Ascona o det lät INTE så där, var ett mycket dovare ljud, o inte lika frekvent har jag för mig... Jag tycker det låter mer som nåt i toppen som har knasat.Nu vet jag inte hur toppen ser ut på en Nissan 200 men om det sitter "vippor" så skulle jag kunna gissa på att en vippa har gått av, för ljudet påminner mycket starkt om det ljud min BMW 323i E30 hade när en vipparm smällde av...
Senast redigerat av dawwe (18 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

320 Inlägg
18 december 2009
#5
em.... kanske några dumma frågor.. men jag måste fråga dej.

vad gjorde du innan den började knacka? gasade hårt? gjorde nått grövre misstag bakom ratten?

tycker de låter som något brustit i blocket. typ en vägg som håller ett lager eller liknande. snart säger de: kling klong krack brak gonatt.

Bmw Ownz

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 december 2009
#6
dawwe skrev:
Hm...Jag är ingen expert men jag har varit med om ett vevlager-ras på en Ascona o det lät INTE så där, var ett mycket dovare ljud, o inte lika frekvent har jag för mig... Jag tycker det låter mer som nåt i toppen som har knasat.Nu vet jag inte hur toppen ser ut på en Nissan 200 men om det sitter "vippor" så skulle jag kunna gissa på att en vippa har gått av, för ljudet påminner mycket starkt om det ljud min BMW 323i E30 hade när en vipparm smällde av...

Jag skulle notera detdär om jag var du.
Har själv en gammal Sierra med vipparmar som låter EXAKT likadant. Har dock inte orkat kolla upp vad det var för ngt ännu. Kanske kan göra det imorrn kväll.

Men jag tror fan lite på hans idé här!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2009
#7
Leafbox: Jag "googla" lite o det ser inte bättre ut än att jag kan ha rätt*haha*. Enligt http://www.nissanforums.com/sr20de-det- … tions.html så har motorn "rockers" (vipparmar)...Det är i vart fall en enklare operation att byta en brusten vipparm än o lyfta ur hela motorn o byta lager, ja eller borde vara det iaf...
Senast redigerat av dawwe (19 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 december 2009
#8
dawwe skrev:
Leafbox: Jag "googla" lite o det ser inte bättre ut än att jag kan ha rätt*haha*. Enligt http://www.nissanforums.com/sr20de-det- … tions.html så har motorn "rockers" (vipparmar)...Det är i vart fall en enklare operation att byta en brusten vipparm än o lyfta ur hela motorn o byta lager, ja eller borde vara det iaf...

det där är väl bara för nyare 200sx s14 med sr20. ca18det har väl vanliga hydraliska ventiltryckare vad jag vet, sen är det ju inte direkt ovanligt med vevlagerras på den motorn heller.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2009
#9
SR20 kom som årsmodell -91 i S13 vad jag kan se iaf...I de två första årsmodellerna satt det CA18, gissningvis samma konstruktion gällande ventilstyrningen...

Edit: Om nu bilen drar ut olja i avgaserna o det har kommit i samband med "oljudet" så kan man ju tänka sig att det är en ventil-tallrik som lossnat eller i vart fall kommit i kontakt med kolven på något sätt...Hur som jag sätter mina slantar på att problemet ligger i toppen någonstans.
Senast redigerat av dawwe (19 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 655 Inlägg
19 december 2009
#10
dawwe skrev:
SR20 kom som årsmodell -91 i S13 vad jag kan se iaf...I de två första årsmodellerna satt det CA18, gissningvis samma konstruktion gällande ventilstyrningen...

Edit: Om nu bilen drar ut olja i avgaserna o det har kommit i samband med "oljudet" så kan man ju tänka sig att det är en ventil-tallrik som lossnat eller i vart fall kommit i kontakt med kolven på något sätt...Hur som jag sätter mina slantar på att problemet ligger i toppen någonstans.

SR20 sitter enbart i JDM S13 karosser, i europa såldes de aldrig med SR20. Det går givetvis att byta ut motorn men de flesta fortsätter att åka med den värdelösa CA18 motorn..
Ventilstyrningen skiljer med, vanliga hydrualiska lyftare på CA18 och vippor i SR20..

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2009
#11
Streckkoden: Ok! Men rent teotetiskt skulle det ju kunna sitta hydrauliska tryckare i kombo med vippor, den lösningen sitter ju i ett antal motorer (bla äldre Opel snurror,tex 1.9L från -79 och framåt. Denna motor fanns både med solida tryckare o hydrauliska, vilka som satt i berodde på produktions datum, de äldre, före -79, hade mekaniska/solida). Dessutom så brukar det gå att ersätta de hydrauliska tryckarna mot mekaniska sådana (dvs som man "shimsar"). har för mig att mekaniska tryckare är att föredra ur prestandasynpunkt, speciellt om man ska varva mycket.

Leafbox: Att din Sierra låter som den här nästan beror med största sannolikhet på att kamaxeln/vipporna är helt nerslitna, inget ovanligt på Ford. Hade själv en Sierra -89/90 tidigare o den lät nästan som den här, om än inte lika kraftig. Inget jag brydde mig om då bilen var billig o gick helt OK, lite oljud från en Ford får man ju räkna med:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 december 2009
#12
dawwe skrev:
Leafbox: Att din Sierra låter som den här nästan beror med största sannolikhet på att kamaxeln/vipporna är helt nerslitna, inget ovanligt på Ford. Hade själv en Sierra -89/90 tidigare o den lät nästan som den här, om än inte lika kraftig. Inget jag brydde mig om då bilen var billig o gick helt OK, lite oljud från en Ford får man ju räkna med:)

Haha, ja den går att köra, men ngt är inte rätt, så är det bara tongue
Ska börja plocka isär lite ikväll tänkte jag. Måste ändå till garaget roll

Kan höra av mej med vad som var fel ikväll. Tror starkt på en vippa som gått åt helvete hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2009
#13
Leafbox: Jag minns inte riktigt men det är inte säkert att din Sierra har vippor. Det kan ju vara som så att kamaxlen sitter direkt över ventilerna o trycker på ventilskaften via "tryckare", är det så så är det högst troligt att din kamaxel är fint rundad av tidens tand:). Egentligen är ju konstruktionen där kamaxeln trycker direkt på ventilerna via tryckare bättre, denna konstruktion används bla i min M5 (S38 motor, shimsat ventilspel), ett svagt "tickande" ljud från shimsade ventiler hör till, brukar höras mest på tomgång men absolut inte ens  1/1000 så högt som denna Nissan 200, brukar/skall vara mer ett jämnt/fint ljud...Nackdelen med vippor är att om man har felaktigt ventilspel (dvs vid "shimsade" ventiler, behöver iofs inte vara shims som används utan det finns andra lösningar med, tex "excenterskivor") så blir det liiite större belastning på vipporna, dvs ett litet "slag" varje gång ventilen öppnar/stänger, o börjar vippan/kamaxeln bli sliten så finns risken att vippan blir försvagad så småningom o smäller av (precis vad som hände min 323i E30, körde om kring med "halvt rundad" kam/slitna vippor vilket jag visste om, raset kom efter en ordentlig urvarvning, helt utan förvarning så lät den ungeför som bilen i denna tråd...). En annan nackdel med vippor är att vipporna lär "flexa" ytterst super-lite, ja det är inte mycket men ändå*haha*.
En gissning från min sida till varför man kör med vippor är dels att man kan göra en motor som har mindre "djup" o kan således hålla lägre profil på bilens front, dessutom borde det vara enklare att få till högre/större lyft med vippor utan att byta kamaxel, borde räcka att modifiera vippornas utseende en aning. Skall man öka lyftet på en bil där kammen trycker direkt mot ventilerna så krävs det ju att kammen har annorlunda lober...Nåja bara gissningar från min sida
Senast redigerat av dawwe (19 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
19 december 2009
#14
Bara riva, lager minst dock även vanligt med havveri på ringlanden på kolvarna (kan vara orsaken till den stora oljefröbrukningen).
Gör en rejäl genomgång och ingen tatar renovering nu så får du en ca18 som går många år.

/Jimmy

Lite för mkt är precis lagom.


Sök