Leafbox: Jag minns inte riktigt men det är inte säkert att din Sierra har vippor. Det kan ju vara som så att kamaxlen sitter direkt över ventilerna o trycker på ventilskaften via "tryckare", är det så så är det högst troligt att din kamaxel är fint rundad av tidens tand:). Egentligen är ju konstruktionen där kamaxeln trycker direkt på ventilerna via tryckare bättre, denna konstruktion används bla i min M5 (S38 motor, shimsat ventilspel), ett svagt "tickande" ljud från shimsade ventiler hör till, brukar höras mest på tomgång men absolut inte ens 1/1000 så högt som denna Nissan 200, brukar/skall vara mer ett jämnt/fint ljud...Nackdelen med vippor är att om man har felaktigt ventilspel (dvs vid "shimsade" ventiler, behöver iofs inte vara shims som används utan det finns andra lösningar med, tex "excenterskivor") så blir det liiite större belastning på vipporna, dvs ett litet "slag" varje gång ventilen öppnar/stänger, o börjar vippan/kamaxeln bli sliten så finns risken att vippan blir försvagad så småningom o smäller av (precis vad som hände min 323i E30, körde om kring med "halvt rundad" kam/slitna vippor vilket jag visste om, raset kom efter en ordentlig urvarvning, helt utan förvarning så lät den ungeför som bilen i denna tråd...). En annan nackdel med vippor är att vipporna lär "flexa" ytterst super-lite, ja det är inte mycket men ändå*haha*.
En gissning från min sida till varför man kör med vippor är dels att man kan göra en motor som har mindre "djup" o kan således hålla lägre profil på bilens front, dessutom borde det vara enklare att få till högre/större lyft med vippor utan att byta kamaxel, borde räcka att modifiera vippornas utseende en aning. Skall man öka lyftet på en bil där kammen trycker direkt mot ventilerna så krävs det ju att kammen har annorlunda lober...Nåja bara gissningar från min sida
Senast redigerat av dawwe (19 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure