20 december 2009
Trådstartare
Hej!
Jag är inte alls bra på bilar men kan väl det grundläggande.
Jag har en Opel Astra från -99 som det alltid verkar bli problem med kring juletid. Förra året var det en avgasventil som var kass. Den fick åka in på verkstad där dom även utförde 10.000 mila servicen. Denna jul verkar det vara något annat.
I fredags märkte jag det för första gången. Efter en ca 7km färd så började bilen bolma ut tjock vit rök som luktade fruktansvärt illa. Tänk bränd plast, så luktade det på ett ungefär.
Jag kollade oljan och såg att det var alldeles för lite (den har alltid druckit mycket olja, inget läckage utan den dricker olja). Det var även vitt skum på undersidan oljelocket, samt vitt skum på oljestickan. Fyllde på 2 (!) liter olja för att den skulle få rätt oljenivå. Då försvann den vita röken och lukten.
Bilen går bra i övrigt och det blir varmt i kupén. Tempen har aldrig varit för högt upp, den ligger stadigt kring 90 grader. Jag har ännu inte kollat vattennivån, eller om det är olja i kylarvätskan, ska göra det imorgon.
Jag har funderat på om det kan vara topplocket såklart, men har ingen aning om hur jag ska kunna fastställa/utesluta detta.
Nu är det så att jag ska köra över 100 mil på annandagen och vill inte chansa om jag kan orsaka allvarliga skador på motorn. Är det några som har tips/idéer om vad detta kan vara, och vad jag kan göra för att utreda närmare? Tacksam för all hjälp jag kan få!
edit: Glömde att säga att jag kör nästan uteslutande kortkörningar på vintern, förutom när jag ska söderut då det blir 70-120 mil...
Senast redigerat av Mirage1 (20 december 2009)