3625
Sök

Volvo S90, Automatlådeväxlaren flippar ut och switchar mellan alla lägena, hjälp!

4 005 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Idag när jag skulle köra iväg så drog jag i D-drive i automaten och brummade iväg så upptäckte jag att automatlådan har fått fnatt.

Wintermode-lampan i instrumentbrädan blinkar för fullt och tittar man på växellådan så switchar den mellan Drive, Sport och Wintermode upp och ner.

Wintermodeläget är i också då när jag gasar, så stryper den kraftöverföringen åt mig.

Vad sjutton har hänt? Och hur löser jag det?

Provade att starta om bilen ett par gånger men det hände inte så mkt.

HEEELP

Yrkesförare
1 267 Inlägg
21 mars 2009
De är bara att byta växellägesgivaren. Hade samma problem på min s90 en gång i tiden.

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

4 005 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
nicke_34 skrev:
De är bara att byta växellägesgivaren. Hade samma problem på min s90 en gång i tiden.

TAck för svar!
Den lilla man trycker på? Vad kostar en sådan? Varför gick den sönder måtro? Så det inte händer igen

Yrkesförare
1 267 Inlägg
21 mars 2009
linuslinje skrev:
nicke_34 skrev:

TAck för svar!
Den lilla man trycker på? Vad kostar en sådan? Varför gick den sönder måtro? Så det inte händer igen

Vanligt fel på dessa att dom lägger av. Kostar ca:1200:- på Volvo.
Men vill du att den ska gå som vanligt innan du bytt givaren så om du har nån som kan släcka felkoden via OBDII porten så går den som vanligt ett tag till.

4 005 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
nicke_34 skrev:
linuslinje skrev:
nicke_34 skrev:

TAck för svar!

Men vill du att den ska gå som vanligt innan du bytt givaren så om du har nån som kan släcka felkoden via OBDII porten så går den som vanligt ett tag till.

OK.

Är det lugnt att köra så länge i Wintermodeläget? Känns lite konstigt...
Kan jag ställa om den till sport manuellt på något sätt?

Yrkesförare
1 267 Inlägg
21 mars 2009
linuslinje skrev:
nicke_34 skrev:
linuslinje skrev:

TAck för svar!

OK.

Är det lugnt att köra så länge i Wintermodeläget? Känns lite konstigt...
Kan jag ställa om den till sport manuellt på något sätt?

Visst kan du köra i vinterläget men det är inte så bra i längden,då växellägesgivaren har lagt av.
Stänga av manuellt tror jag inte att det går,känner då ingen som gjort de. Alla jag känner har kopplat in sin dator och raderat felkoderna.

4 005 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Vad tror ni om att köpa en egen felsökare i billigare klass?
t ex
http://www.blocket.se/vi/20418144.htm?ca=12_s

Är det något att ha?

4 005 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Växellådsindikatorn, vart sitter den? Eller är det den lilla väljaren som man knappar på?

Yrkesförare
1 267 Inlägg
21 mars 2009
linuslinje skrev:
Växellådsindikatorn, vart sitter den? Eller är det den lilla väljaren som man knappar på?

Växellägesgivaren sitter under bilen vid växellådan. Man måste även ta loss ett olje rör för att komma åt den.

Yrkesförare
1 267 Inlägg
21 mars 2009
linuslinje skrev:
Vad tror ni om att köpa en egen felsökare i billigare klass?
t ex
http://www.blocket.se/vi/20418144.htm?ca=12_s

Är det något att ha?

Den ska nog funka...testa innan köp big_smile

4 005 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
I förrgår så tvättade jag av bilen noggrant. Tydligen så gillade den tvättningen, för nu fungerar växellägena jättebra smile

Hoppas det håller länge, men jag ska planera in att byta den.

Konstigt det här med tvättar.. Den magiska tvätthallen på OKQ8 i Strängnäs har lagat många fel på bilar jag har kört in där wink

4 005 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
OKI, nu är det snart dags att byta växellådsgivare på S90n då jag får felkoder var och varannan dag!

Har hittat på skruvat.se

Nu är min fråga, kommer man åt den utan att plocka ner växellådan?

http://www.skruvat.se/Switch-automatisk … 13303.aspx

Sök