Saab 900 kokar och läcker kylarvatten

Rakarn
28 december 2009 · 60 Inlägg

Tjena!

Jag har en saab 900 2.0 t manuell som helt plötsligt började läcka kylarvatten när det började bli riktigt kallt ute. Sedan slutade värmen att funka i bilen. Jag var rädd att det kunde vara att jag inte hade tillräckligt med vatten/glykol i så skyndade mig att fylla på de. Sedan funkade värmen ett tag så tänkte där var problemet löst.

Men ack nej, när jag hade kört hem märkte jag att kylarbehållaren var tom igen. Så fyllde på ytterliggare än gång sen på väg till jobbet gick temperaturmätaren i toppen så stannade då såg jag att allt vatten i kylarbehehållaren sögs ur. Kollade under bilen men verkade inte ha läckt ut något. Hällde i mer vatten/glykol och fortsatte till jobbet. På väg hem flaxxade tempmätaren mellan normalt och maxtemperatur. Sen dagen efter körde jag en lite bit sen började det ryka ur motorn med tempmätaren låg på normalt. Då såg jag att spännhjulet till kamremmen har pajjat. Har hört att det är mkt som tyder på toppackningen men oljan var inte blandad med vatten och har provtryckt systemet och det läcker ingenstanns. Kan det vara spännhjulet som är boven i dramat för på den går ju kamremmen och den driver ju vattenpumpen men då skulle det väl inte läcka vatten eller?

Mycket text och frågor tackar för alla svar smile

xXSammy
28 december 2009 · 6 577 Inlägg

Eftersom du inte har några läckage så är det förmodligen topplocks packningen, har du riktigt otur kan det vara spricka i toppen

De/Dem
Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2009 · 26 151 Inlägg

Har det varit väldigt kallt hos er? Säker på att du inte i så fall fått en ispropp i systemet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Rakarn
28 december 2009 · 60 Inlägg

Okej, men toppen och topplockspackningen brukar väl inte gå om bilen inte har kokat. För den läckte ju innan bilen gick upp i temperatur. Jag har alltid kört hyfsat lungt med bilen aldrig varvat mkt så då borde väl inte toppen eller packningen har gått eller?

Ja det har varit 16 minus som mest tro jag så kan ju vara en ispropp kanske men då borde väl inte vattnet läcka eller?

Aero T16
28 december 2009 · 1 327 Inlägg

Kolla så alla kylslangar är hela. Jag böt en slang på en 900 - 95 i sommar efter att det hade blivit en liten spricka i den. Har läst att kylslangarna på dessa bilar verkar gå sönder ibland.

Kolla på avgaserna. Det borde vara mycket vattenånga i dem om topplockspackningen är trasig.

Anders_Saab
28 december 2009 · 5 Inlägg

Du har med all säkerhet en defekt toppackning. Felsökningstips; kör motor till cirkulation uppstår, öppna sedan expansionskärl, Obs försiktigt. Lukta sedan i kärlet och luktar det bränsle eller avgaser, då är det packning. Du kan även åka till verkstad och gör samma procedur med en fyrgasmätare. Glöm inte att plana toppen innan du monterar ny packning.
Du har då en läcka från förbränningsrum till kylvätskekanal. Den remmen son du beskriver, driver inte kamaxlar. Saab har en kamkedja på dessa motorer. Remmen driver vattenpump och eventuell AC och generator samt styrservo.

Senast redigerat av Anders_Saab (28 december 2009)

xXSammy
28 december 2009 · 6 577 Inlägg

Rakarn skrev:
Okej, men toppen och topplockspackningen brukar väl inte gå om bilen inte har kokat. För den läckte ju innan bilen gick upp i temperatur. Jag har alltid kört hyfsat lungt med bilen aldrig varvat mkt så då borde väl inte toppen eller packningen har gått eller?

Ja det har varit 16 minus som mest tro jag så kan ju vara en ispropp kanske men då borde väl inte vattnet läcka eller?

Om den läcker innan den går upp i temp. Värme expanderar ju saker så det kan ju vara mycket. Provtryck när bilen är helt kall, gärna med lite högre tryck än rekommenderat.

Vilken färg har avgaserna annars, ryker det mer än normalt?

De/Dem
rocket2
29 december 2009 · 24 Inlägg

Om spännrullen är paj, fungerar ju inte vattenpumpen, och det blir ej någon cirkulation på kylvattnet. Resultatet blir att motorn kokar och trycker ut vattnet. Har du tur räcker det med att fixa spännaren och remmen. Har du otur har topppackningen gått pågrund av att mottorn gått får varm. Är packningen kass är det nödvändigt att även plana topplocket.

Rakarn
29 december 2009 · 60 Inlägg

Rocket2 du hade rätt. Det var bara spännrullen och fläktremmen som behövdes byta så nu funkar värmen och bilen läcker inte samt kokar inte, jippi smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang